چهل‌سالگی سرو/ مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مطرح کرد؛

جریان‌سازی نگاه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس/ اجرای ۴۰ نمایش خیابانی در تهران

حمید نیلی در نشست تشریح برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران صورت گرفته است، به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس ۴۰ تئاتر خیابانی در تهران اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۴۱۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳ - 15September 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «حمید نیلی» مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ویژه چهلمین سالگرد دفاع مقدس در تماشاخانه سرو برگزار شد.

مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای این نشست اقدام موهن نشریه شارلی را محکوم کرد و اظهار داشت: مدیران سابق انجمن تئاتر سعی کرده‌اند پویایی این انجمن را حفظ کنند؛ ما هم به همان شیوه راه را ادامه دادیم.

وی به تشییع میلیونی پیکر شهیدان مقاومت اشاره کرد و گفت: حضور مردم در تشییع پیکر حاج قاسم نشان داد هر‌قدر درخصوص شخصیت ایشان کار کنیم، جا دارد. مردم ارادتشان را به شهید سلیمانی نشان دادند لذا هنرمندان نیز باید ادای دینی به ایشان داشته باشند و به همین خاطر ما در انجمن نخستین اتفاق تئاتر سردار آسمانی را آغاز کردیم و در حاشیه آن محفل نمایش خاطره راه‌اندازی شد تا از این محفل خلق اثر نمایشی صورت گیرد که چند اثر نیز در این کمیته تولید شد و در دست بررسی است.

مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به اجرای ۱۵۰ نمایش در جشنواره سردار آسمانی بر مزار شهید سلیمانی اجرا و اختتامیه در تهران اشاره و تصریح کرد: بعد از شهادت شهید سلیمانی با ویروس منحوس کرونا روبرو شدیم که فضای فرهنگی کشور را تحت تاثیر قرار داد و فضای تئاتر کشور را با خمودگی روبرو کرد که با پیشنهاد دوستان «جشنواره تئاتر+ خانه» را راه‌اندازی کردیم.

نیلی اظهار داشت: فراخوان جشنواره مقاومت اردیبهشت با دعوت از ۸۰۰ گروه رسمی تئاتر کشور آغازبه کار کرد. در حوزه جشنواره مقاومت حدود یک هزار و ۳۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده است؛ به‌غیر از نمایشنامه نویسی، تمام بخش‌ها بررسی شد. انتشار ماهنامه «صحنه» بعد از ۱۰ سال تعطیلی اقدام دیگری بود که در انجمن صورت گرفته است که به صورت دیجیتال عرضه شد. رویکرد این ماهنامه، رویکرد عمومی تئاتر است. در این ماهنامه سعی شد بتوانیم در یک تورق، فضای کنونی تئاتر را در مقابل مخاطب عامل قرار دهیم که سه شماره آن آماده شده است و در چهارمین شماره آن ویژه‌نامه چهلمین سالگرد دفاع مقدس است.

وی از طراحی و راه‌اندازی سایت تخصصی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خبر داد و افزود: در این سایت همه اتفاقات این انجمن را در آن خواهیم دید. در کنار این کارها، فعالیت‌های روزمره ما در تماشاخانه سرو درحال اجرا است. کارهایی که در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس صورت می‌گیرد، حاصل اندیشه یک جمع است. امیرحسین شفیعی بحث تولید در تماشاخانه سرو را برعهده دارند، ما سرو را به‌عنوان یک مرکز تولید دیدیم. تماشاخانه سرو در حوزه تولید نگاه جدید و نویی دارد و کارهای حاشیه‌ای خوبی را صورت داده که امیدواریم به یکی از تماشاخانه‌های جریان‌ساز تهران تبدیل شود.

مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تاکید کرد: نگاه انجمن به موضوع انقلاب و دفاع مقدس نگاهی جریان‌ساز است لذا درخصوص چهلمین سالگرد دفاع مقدس اولین رویکردمان آموزش بود که در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای را با رادیو نمایش امضا کردیم و اتفاق «راویان حماسه» رقم خورد. تفاهم‌نامه دیگری را با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران امضا کردیم تا به واسطه آن ۴۰ نمایش خیابانی از تئاترهای دفاع مقدس را در نقاط مختلف کشور داشته باشیم و در مهرماه مراسمی برای تقدیر از هنرمندان این عرصه برگزار کنیم.

نیلی گفت: ماهنامه نقش صحنه با محوریت تئاترهای دفاع مقدس طی ۴۰ سال گذشته عرضه خواهد شد چراکه این عرصه فراز و فرودهای زیادی داشته لذا در نشستی به آسیب‌شناسی این عرصه در چهار دهه اخیر در سالن مشاهیر تئاتر شهر خواهیم پرداخت.

وی افزود: امسال استان کرمان به‌عنوان زادگاه شهید سلیمانی، دومین دوره جشنواره «سردار آسمانی» را برگزار می‌کند که فراخوان آن منتشر شده و درحال جمع‌آوری آثار هستیم که به‌صورت تئاتر خیابانی ارائه خواهد شد. سه کتاب درباره شهید ابراهیم هادی و چهار شهید خلبان به صورت نمایشنامه و یک کار پژوهشی در این ایام رونمایی خواهد شد و ۴۰ نمایشنامه دفاع مقدس نیز نقادانه بررسی شده که رونمایی خواهند شد.

مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: نمایشگاه زخم عتیق نیز با واژه مقاومت همراه است چراکه سرلوحه زندگی همه شهدای دفاع مقدس قیام عاشورا بوده که با محوریت ادبیات تعزیه و نسخ تعزیه ادامه خواهد داشت.

نیلی در پاسخ سوالی درخصوص وضعیت و چگونگی برگزاری جشنواره مقاومت در دوران کرونا گفت: در جشنواره مقاومت راه‌کارهای بعدی نیز وجود دارد اما ما هم‌اکنون با قوت پیش می‌رویم که گزینه‌ بعدی ما فضای مجازی خواهد بود.

وی در ادامه عنوان کرد: کتاب‌های خوبی از سرداران شهید وجود دارد و در حوزه جشنواره مقاومت تاکنون بیش ۲۱۳ اثر نمایشنامه‌نویسی داشتیم ولی ما در فراخوان بر بحث اقتباس تأکید کرده‌ایم. این کار از اولویت‌های ماست، اورجینال بودن کارها اولویت ما بوده که امیدواریم بتوانیم در این زمینه چند تئاتر خوب را شکل دهیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار