چهل‌سالگی سرو/ رونمایی از دستخط فرمان امام (ره) درخصوص تشکیل نیرو‌های سه‌گانه سپاه؛

سردار نائینی: سپاه پاسداران موازنه قدرت در منطقه و جهان را تغییر داده است

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: امروز سپاه با پنج نیرو در بلندای اقتدار قرار دارد و از دستاورد‌های انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در جغرافیایی وسیع صیانت می‌کند و با وجود تمام توطئه‌های دشمنان، سپاه پاسداران معادله و موازنه قدرت را به نفع جریان انقلاب اسلامی در منطقه تغییر داده است.
کد خبر: ۴۱۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ - 16September 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار محمدعلی نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست صمیمی با اصحاب رسانه که همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از اقدامات مبارک و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) اتفاقی بود که در ۲۶ شهریور سال 1364 افتاد و امروز سالروز صدور فرمان حضرت امام به فرمانده وقت سپاه برای تشکیل نیرو‌های سه‌گانه سپاه است و ایشان با درایتی که داشتند و با نگاهی راهبردی این فرمان را صادر کردند. این حکم تاریخی و دست خط مبارک ایشان امروز به همت سازمان اسناد به عنوان سندی مهم و کمتر دیده‌شده رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: این حکم نشان دهنده عمق نگاه امام خمینی (ره) به تحولات منطقه و استمرار حرکت سپاه است و بعد از ۳۵ سال، امروز شاهد هستیم که سپاه با پنج نیرو در بلندای اقتدار قرار دارد و از دستاورد‌های انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در جغرافیایی وسیع صیانت می‌کند و با وجود تمام توطئه‌های دشمنان، سپاه پاسداران معادله و موازنه قدرت را به نفع جریان انقلاب اسلامی در منطقه تغییر داده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تصریح کرد: امروز با دوقطبی مقاومت و سازش مواجه بوده و شاهد انسجام و هم‌افزایی بیشتر جبهه مقاومت هستیم. همه مشاهده کردند که پایگاه عین‌الاسد در عراق چطور مورد هدف موشک‌های سپاه قرار گرفت و امروز شاهد ذلت تفنگداران آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه هستیم و همه این اقدامات به دلیل حکم تاریخی امام در چنین روزی بود که فرمان تشکیل قوای سه گانه را صادر کردند، به طوری که در ادامه نه تنها این نیرو‌ها تقویت شدند بلکه پیشرفت‌های مختلفی نیز به دست آوردند و این جریان در دوره رهبر معظم انقلاب نیز ادامه یافت.

سردار نائینی: سپاه پاسداران موازنه قدرت در منطقه و جهان را تغییر داده است

نائینی دوران دفاع مقدس را دورانی ارزشمند برای کشور دانست و تصریح کرد: مهمترین مسئله دوران دفاع مقدس بحث ماهیت آن است که این جنگ به ما تحمیل شد و اسناد فراوانی وجود دارد که این جنگ فراتر از اراده رژیمی مثل رژیم بعث عراق بود و وزیر خارجه آمریکا چند ماه قبل از جنگ، اعلام می‌کند که سه گزینه ایجاد آشوب، نابود کردن اقتصاد ایران و کودتای نظامی را درنظر دارند که اگر کودتا به نتیجه می‌رسید، اصلا جنگی تحمیل نمی‌شد، چراکه کشور را به ایام قبل از انقلاب اسلامی می‌بردند.

وی افزود: استکبار جهانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اموال کشور را مسدود و تحریم اقتصادی گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرد، لذا جنگ ما در آن ایام فقط با رژیم بعث نبود بلکه جنگ بین اسلام و نظام سلطه بود؛ بنابراین طراحی جنگ در نظامی دوقطبی توسط یک بازیگر منطقه‌ای مانند صدام اصلا امکان‌پذیر نبود بلکه ما با یک سناریوی جهانی به رهبری آمریکا مواجه بودیم و این سناریو در زمینه‌های مختلف بروز کرد و هدف اصلی آن‌ها از تمام اقداماتشان کنترل انقلاب اسلامی بود.

نائینی گفت: جنگ را نباید یک درگیری منطقه‌ای دانست، چرا که صدام اراده‌ای بر تحمیل کردن جنگ به کشور ما نداشت، البته که صدام انگیزه شروع جنگ را داشت و حتی زمینه‌های آن را نیز تهیه کرده بود، ولی اگر حمایت‌های استکبار جهانی از وی انجام نمی‌شد، شاید جنگی شکل نمی‌گرفت. مهمترین دلیلی که استکبار جهانی را به فکر جنگ انداخت، پیروزی انقلاب اسلامی بود، چراکه انقلاب اسلامی توازن قدرت در جهان را تغییر داد و آن‌ها احساس خطر کردند و به همین دلیل است که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که ما در دوران دفاع مقدس مقابل کفر جهانی ایستادیم، بنابراین آمریکا آغازکننده جنگ هشت ساله در آن دوران بود و صدام نماینده آن.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ادامه داد: امام خمینی (ره) با شناختی که از ماهیت جنگ داشت، ملت ایران را آگاه کرد که موجب برانگیختگی ملت شد و دشمن اصلا خیال این را هم نمی‌کرد که با مقاومت جدی مردم مواجه شود و آن‌ها فکر می‌کردند که به راحتی قادر به تصرف ایران هستند. ما متاسفانه در روایت حوادث جنگ کاری که درخور این هشت سال دفاع همه‌جانبه ملت ایران است انجام نداده‌ایم و در این زمینه مشکل داریم و این گذشته تاریخی و هویت ملت ایران با تولید روایات مختلف مخدوش شده است، به طوری که دشمن نیز در تلاش برای فراموشی دوران دفاع مقدس است. این هویت تاریخی (هشت سال دفاع مقدس) حرکت‌دهنده، عامل پیشرفت و عامل اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است که باید زنده نگه داشته شود و همانطور که محرم و صفر اجازه نمی‌دهد که حادثه کربلا به فراموشی سپرده شود، مناسبت‌ها و روایات دفاع مقدس نیز نخواهند گذاشت دوران جنگ که هویت ماست به فراموشی سپرده شود.

وی افزود: متاسفانه امروز در جنگ نرم و عملیات روانی، بخش قابل توجهی از اقدامات، متمرکز به مخدوش کردن روایات دفاع مقدس است و از طرفی برخی در داخل نیز به دلیل فهم کم از آن دوران، روایاتی از جنگ را انتخاب کرده و برای نسل جوان بازگو می‌کنند که با واقعیت زمین تا آسمان تفاوت دارد که اغلب این اقدامات با اهداف شیطانی و در راستای تخریب اقتدار نیرو‌های مسلح و وحدت نیرو‌ها صورت می‌گیرد. این افراد همان کسانی هستند که به دنبال اختلاف بین سپاه و ارتش هستند و از طرفی می‌گویند که اکثر عملیات‌ها در دفاع مقدس، به صورت ساده و بدون طرح و برنامه‌ریزی انجام می‌شد، درحالی که ۸۰ درصد صوت و اسناد مکتوب موجود در سازمان اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مربوط به جلسات طرح‌ریزی عملیات‌ها و پرداختن به تاکتیک‌های مورد استفاده است.

سردار نائینی: سپاه پاسداران موازنه قدرت در منطقه و جهان را تغییر داده است

نائینی گفت: جنگ هشت ساله ما دارای سطوح مختلفی بود و یکی از آن‌ها زمینه اجتماعی آن بود و از آنجا که تهدید بسیار گسترده بود، امام مردم را پای کار آورد به طوری که دو میلیون رزمنده بسیجی در جنگ حاضر بودند و بیش از ۸۵ درصد رزمندگان از بطن مردم و نیرو‌های داوطلب بودند؛ لذا جنگ ما با استکبار جهانی دارای سطوح مختلفی است که پرداختن به هر کدام از آن‌ها نیاز به کار‌های تخصصی دارد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه مولفه اصلی قدرت در کشور دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: در آن دوران کشور‌های غربی پشت عراق بودند و امام خمینی (ره) با درایتی که داشتند جنگ را مدیریت کردند و پیروزی مطلق نصیب جمهوری اسلامی ایران شد و با اینکه تمام دنیا مقابل ما بودند، اما در نهایت شورای امنیت، رژیم صدام را به عنوان متجاوز معرفی کرد.

وی اظهار داشت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با مدارکی که دارد، به دنبال بازگو کردن روایات درست از جنگ است و ما از محققانی که به دنبال تحقیق درباره جنگ هستند حمایت می‌کنیم تا این عزیزان بتوانند معارف دفاع مقدس را به نسل‌های آینده انتقال دهند. امروز بیش از ۴۰ عنوان مجلد روزشمار جنگ منتشر شده که تمام آن‌ها مبتنی بر اسناد و مدارک صحیح است.

نائینی با اشاره به برنامه‌های سازمان اسناد در هفته دفاع مقدس گفت: در هفتم مهر ماه سال جاری در موزه انقلاب اسلامی با حضور فرماندهان دفاع مقدس از ۱۷۰ اثر جدید اسنادی و تحقیقاتی رونمایی می‌شود که این اسناد در یک سال اخیر جمع‌آوری شده‌اند. همچنین از ۴۰ فرمانده برجسته دفاع مقدس در موضوع تاریخ شفاهی تجلیل خواهد شد. تاکنون با ۱۱۵ نفر از فرماندهان درخصوص تاریخ شفاهی گفت‌وگو شده است و این کار همچنان نیز ادامه دارد. یکی دیگر از برنامه‌های ما در هفته دفاع مقدس برگزاری مراسم «یاد‌ها و نام‌ها» است که معطوف به تجلیل از خانواده‌های شهدا خواهد بود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس خاطرنشان کرد: درخصوص تهیه تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ اقدامات خوبی صورت گرفته است و حتی این اقدام برای فرماندهان گردان‌ها در ایام جنگ نیز صورت گرفته است، به طوری که تاکنون ۴۰۰ فرمانده گردان شناسایی شدند و از این تعداد، تاریخ شفاهی ۱۰۰ فرمانده تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ شفاهی فرماندهان ارشد را نیز تهیه کرده‌ایم. برای مثال تاکنون ۷۰ جلسه با سرلشکر سید یحیی صفوی و ۱۷۰ جلسه نیز با سرلشکر محسن رضایی گفت‌وگو داشته‌ایم که جلد دوم تاریخ شفاهی سرلشکر صفوی هفته آینده در کنار تجلیل از خانواده شهیدان فکوری، جهان‌آرا، فلاحی و کلاهدوز رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار