چهل‌سالگی سرو/

نگاهی به زندگی شهید «یدالله دهقان»

شهید «یدالله دهقان» در تاریخ ۱۳۴۰/۸/۲۰ در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. در تاریخ ۱۳۶۲/۸/۱۰ درست در ماه تولد خود در آغاز ۲۲ بهار زندگی خود شربت شهادت را نوشید. پیکر پاک شهید را بعد از گذشت ۸۰ روز که از زمان شهادت برادر کوچکش نگذشته بود در دهستان بنادکوک یزد در امامزاده عبدالله در گلزار شهدا در کنار تربت پاک برادر کوچکش به خاک سپردند.
کد خبر: ۴۱۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸ - 18September 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، شهید «یدالله دهقان» در تاریخ ۱۳۴۰/۸/۲۰ در خانواده‌ای مذهبی و محترم در دهستان بنادکوک یزد (واقع در ۸۰ کیلومتری یزد) از مادری پاکدامن چشم به جهان گشود و دوران کودکی را تحت مراقبت و تربیت به خصوص خانواده سپری کرد.

وی در سن ۷ سالگی جهت تحصیل به دبستان میثم بنادکوک راه یافت. در همان دوران همراه با پدرش در ساخت مسجد محمدیه شرکت جست و به حق می‌توان وی را یکی از عنصر‌های فعال در ساختمان مسجد ذکر کرد و از همان دوران با شرکت مستمر خود در نماز جماعت و جلسات قرآن و ... خود را با اصول مذهب وفق داد.

نگاهی به زندگی شهید «یدالله دهقان»

در دوران راهنمایی هم با فعالیت بیش‌تر و مطالعات خارج از کتب درسی بینش خود را در مورد زندگی انسان و ... بالا برد و از آن چه از پرونده‌های موجود وی بر می‌آید مربیان وی شهید یدالله را فردی فعال و علاقمند به مطالعه و شرکت در جلسات مذهبی و ... معرفی کرده‌اند و از هر نظر از وی رضایت کافی داشته‌اند.

بعد از دوران راهنمایی به دلیل این که دبیرستان در ده نبود جهت ادامه تحصیلات به شهرستان یزد آمده و در دبیرستان «علی دیهمی» یزد در رشته علوم تجربی ثبت نام کرده و ادامه تحصیل می‌دهد، ولی از آن جا که شهید پایبند اعتقادات مذهبی خود بود و سخت بر این مسئله در تمام دوران زندگی اعتقاد وافر داشت در سال دوم با تلاش پیگیر خود در دبیرستان «تعلیمات دینی زرگری» که در آن موقع دبیرستان نمونه یزد بود، در رشته ریاضی فیزیک ثبت نام می‌کند.

آن موقع هم زمان بود با ابتدای درگیری‌های انقلاب و مبارزات سیاسی لذا شهید با جدیت تمام هم در صحنه مدرسه و هم در صحنه تلاش برای مبازه سخت و فعالانه شرکت می‌کند و در هر کجا دوستان و آشنایان را نسبت به مسائل موجود آگاه می‌کرد.

وی در اولین روز‌هایی که ناو‌های آمریکا در خلیج فارس قصد لنگر انداحتن داشت به فرمان امام در تشکیل بسیج بیست میلیونی شرکت جسته و در وقت‌های مناسب فعالانه به آموزش‌های نظامی شرکت می‌کند و یکی از اعضای فعال بسیج سپاه پاسداران می‌شود تا این که دوران تحصیل وی در دبیرستان به اتمام می‌رسد و موفق به اخذ دیپلم در رشته ریاضی فیزیک در سطح نمرات بسیار بالایی می‌شود.

نگاهی به زندگی شهید «یدالله دهقان»

وی سپس برای ورود به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این بازوی پر توان ولایت فقیه ثبت نام می‌کند و پس از آموزش‌های لازم عمده فعالیت خود را در روابط عمومی سپاه پاسداران شروع کرده و در این دوره یکی از فعال‌ترین عنصر‌هایی بود که برای افتتاح پایگاه شهید بهشتی بنادکوک زحمت فراوان کشید و در راستای مسئولیت خود جهت برپایی نمایشگاه‌های کتاب و عکس و پوستر فعالیت گسترده‌ای از خود نشان داد که زبانزد خاص و عام شد، ولی از آن جا که شهید احساس مسئولیت مهم‌تری را حس می‌کرد جهت مقابله مستقیم با کفار به جبهه‌های نبرد شتافت.

وی در عملیات فتح المبین شرکت جسته و در این عملیات از ناحیه سینه زخمی می‌شود و مدتی در بیمارستان شیراز بستری می‌شود. پس از بهبودی به علت وجود ترکش در ناحیه سینه فعالیت خود را در همان قسمت روابط عمومی ادامه می‌دهد.

در این دوران شهید یدالله دهقان با سخنرانی‌های زیادی که در پایگاه بنادکوک داشت مردم را نسبت به مسائل موجود روشن کرد، ولی از آن جا که شهید استعداد ویژه‌ای داشت جهت عملیات مهم‌تری که نفوذ به خاک عراق بود به آموزش مهندسی رزمی سپاه اعزام شده و مدت ۴ ماه در معدن کرمان آموزش‌های لازم را دیده و خود را جهت نبردی دیگر آماده می‌کرد.

در همان سال به درخواست آشنایان در کنکور سراسری شرکت می‌کند و در رشته مهندسی راه و ساختمان دانشگاه شریف قبول می‌شود و ضمنا در همان ماه‌ها ازدواج می‌کند که حاصل این ازدواج دختری است که بعد از شهادت پدر به دنیا آمد لذا بعد از تمام این مسائل برای بار دوم به جبهه‌های حق علیه باطل می‌شتابد و در جبهه بود که خبر شهادت اخوی کوچکش شهید محمد دهقان را به وی می‌دهند.

وی فعالانه در مراسم‌ها تشییع جنازه شرکت جسته و وظیفه مردم و مسئولین در این برهه از زمان را گوشزد کرد و از مردم درخواست می‌نماید که نگذارند اسلحه شهدا به زمین گذاشته بشود لذا از تمام دوستان و آشنایان خداحافظی کرده و برای آخرین بار با همسر خود زیارت کوتاهی (۲ روز) را به مشهد مقدس داشته و برای بار سوم به جبهه می‌رود.

او که جز به معشوق خود فکر دیگری نداشت در تاریخ ۱۳۶۲/۸/۱۰ درست در ماه تولد خود در آغاز ۲۲ بهار زندگی خود شربت شهادت را نوشید و وظیفه سنگینی را بر دوش من و شما گذاشت. پیکر پاک شهید را بعد از گذشت ۸۰ روز که از زمان شهادت برادر کوچکش نگذشته بود در دهستان بنادکوک یزد در امامزاده عبدالله در گلزار شهدا در کنار تربت پاک برادر کوچکش به خاک سپردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها