چاپ دوازدهم کتاب «مربع‌های قرمز» در آستانه انتشار تقریظ رهبر انقلاب

چاپ دوازدهم کتاب «مربع‌های قرمز» خاطرات شفاهی حسین یکتا به هفته دفاع مقدس رسید.
کد خبر: ۴۱۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱ - 19September 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، چاپ دوازدهم کتاب «مربع‌های قرمز» به هفته دفاع مقدس رسید. این کتاب روایتی است از بازیگوشی‌های کودکانه سربازان امام خمینی(ره) تا روزهای امدادگری و شناسایی و چشیدن طعم تلخ قطعنامه.

«مربع‌های قرمز» ناگفته‌هایی از جنگ و سبک زندگی جهادی حاکم بر روزهای جنگ، سبک بندگی کردن آنها که صفحه به صفحه رشد کردند و پایشان به آسمان باز شد. ناگفته‌های نوجوانانی که از بازی و شیطنت در خیابان چهارمردان قم و نشستن پای درس اخلاق آیت‌الله ‌احمدی ‌میانجی از پشت خاکریزهای جبهه سر در آوردند؛ کتابی سرشار از رفاقت‌های آسمانی و پر از ترش و شیرین‌های جنگ. لبریز از نقطه رهایی و انقطاع و پر از مربع‌های قرمز و سراسر آرزوی شهادت.

چاپ دوازدهم کتاب «مربع‌های قرمز» در آستانه انتشار تقریظ رهبر انقلاب

برشی از کتاب:
یادم نیست روز عید غدیر بود یا چندروز بعد که آقامهدی به مقر آمد. حضورش برایمان حکم عیدی را در آن عید داشت. نفس از کسی درنمی‌آمد. روی زمین خنک به خط نشسته بودیم. آقامهدی می‌گفت و بغض به گلویمان چنگ می‌انداخت. دورمان را کوه‌های بلند گرفته بود. باد خودش را از روی آب سد بین صف‌های بچه‌ها جا می‌کرد و مورمورمان می‌شد.

عملیات پاسگاه زید لغو شده بود. آقامهدی سرش را زیر انداخته بود و برایمان توضیح داد. چه‌قدر تشنه‌ی آتش بودیم. بااین خبر بچه‌ها را به خاک دوختند. کوه‌های دورمان تبدیل به غصه شد و روی دلمان نشست. حال آقامهدی هم بهتر از ما نبود:

ـ راه شهادت هنوز باز است. این عملیات نشد عملیات بعدی.

سعی می‌کرد دلداری‌مان دهد. دیدم که چندنفر بین صف‌ها اشکشان را با سرشانه‌شان پاک کردند. فکرش را هم نمی‌کردیم عملیات لغو شود. آقامهدی هنوز امید داشت. خواست که لشکر را خالی نکنیم.

این‌که نیروهای گردان جمع باشند برای لشکر یک امتیاز است آن هم نیروهای آموزش‌دیده و آماده عملیاتی مثل ما. اگر می‌رفتیم به این راحتی نمی‌شد جمعمان کنند.

چاپ دوازدهم کتاب «مربع‌های قرمز» در آستانه انتشار تقریظ رهبر انقلاب

آقامهدی از بچه‌ها خواست که اگر مرخصی رفتند زود برگردند. ماهم از خداخواسته. کجا را بهتر از این خاک پیدا می‌کردیم؟ همه‌چیز دنیا پشت این کوه‌ها مانده بود؛ زرق و برقش لذت و سختی‌اش و اهالی‌اش. این‌جا ما بودیم و آسمان و راه‌های صعود به آن.

سخنرانی زین‌الدین که تمام شد بچه‌ها دورش ریختند. فرمانده را روی کولشان گذاشتند. در شلوغی بین بچه‌ها گیر کرده بود. دوست داشتیم آقامهدی خیالش از خالی‌نماندن لشکر راحت باشد.

هرکس دستش می‌رسید سر ‌و‌ روی آقامهدی را می‌بوسید. رویم نشد جلو بروم. از دور آقامهدی و جمعیتی که دورش حلقه شده بود را نگاه می‌کردم. چه‌قدر محبت بین آن شلوغی موج می‌زد...

چاپ دوازدهم کتاب مربع های قرمز خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا در ١٤ فصل و در ۵۴۳ صفحه با قیمت پشت جلد ۵۰۰۰ تومان به قلم زینب عرفانیان توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شد.

پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مربع‌های قرمز» از سوی مؤسسه‌ پژوهشی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. این مراسم امروز شنبه ۲۹ شهریور، در جوار مزار شهدای دفاع مقدس، با حضور جمع محدودی از پیشکسوتان جهاد و مقاومت و فعالان حوزه‌ ادبیات و هنر دفاع مقدس، با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در گلزار شهدای بهشت زهرا سلام‌الله علیها برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها