یادداشت/

ایران بسته‌ای کارآمد برای مکانیسم ماشه آمریکا آماده کند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایران باید بسته مقابله ای قوی و کارآمد را برای سرو صداهای ترامپ در خصوص مکانیسم ماشه آماده کرده و بخشی از آن را نیز رسانه‌ای کند تا اقدامات آمریکا بی اثر شود.
کد خبر: ۴۱۶۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ - 19September 2020

ایران بسته‌ای کارآمد برای مکانیسم ماشه آمریکا آماده کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ایالات متحده آمریکا اعلام کرده در ۳۰ شهریور ماه، مکانیسم ماشه یعنی برگشت خودکار تحریم‌های هسته‌ای را اجرا خواهد کرد و این در حالی است که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ کسانی می‌توانند از این مکانیسم استفاده کنند که در برجام باشند و این حق برای آمریکایی که از برجام خارج شده محفوظ نیست. اما آمریکا بر چه مبنایی سخن از مکانیسم ماشه می‌کند در حالی که همه اعضای شورای امنیت و حتی اعضای برجام با آن مخالفند؟

در پاسخ باید گفت که اول اینکه تجربه تحولات گذشته نشان می‌دهد که دولت ترامپ جنگ رسانه‌ای را پیشگام تصمیمات خود کرده تا ضعف‌های آن دیده نشده و اعتبار ظاهری آمریکا نیز خدشه دار نشود.

همچنین پازل تحرکات ترامپ برای پیروزی در انتخابات یک حلقه مفقوده دارد و آن هم موفقیت در سناریوی فشار حداکثری علیه ایران است، لذا می‌خواهد قبل از انتخابات، آخرین تلاش‌های خود را برای تکمیل این پازل انجام دهد. بد نیست اشاره کنم که واکسن کرونا، سازش برخی کشور‌های عربی با اسرائیل، جدال با چین و تخریب حریف دموکرات، اضلاع دیگر پازل ترامپ برای پیروزی در انتخابات آبان ماه است.

نکته دیگر اینکه در دل رویکرد فشار حداکثری همه نوع تحریم بوده، اما عدم همراهی کشور‌ها خصوصاً کشور‌های متحد آمریکا به آن مشروعیت بین المللی نداده است و، چون امکان صدور قطعنامه علیه ایران نیز وجود ندارد، از ساز و کار مکانیسم ماشه که این اجماع را ایجاد خواهد کرد، سخن می‌گوید.

یقیناً کشور‌های اروپایی همراهی مستقیم و همه جانبه با این تصمیم کاخ سفید نخواهند داشت، اما تنها کمک احتمالی آن‌ها به رفیق متحد خود، همراهی غیر رسمی و تحریم‌های پنهان است و به دلیل قطع همکاری برخی از شرکت‌های اروپایی با ایران (به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا)، این امر هم خیلی دستاورد چندانی برای کاخ سفید نخواهد داشت.

موضوع دیگر اینکه، صلح امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، برخی حرکات ایذایی و رسانه‌ای اسرائیل و جنگ روانی کاخ سفید از مقدمات اجرای مکانیسم ماشه بوده است که عملاً نتیجه مطلوب مثلث آمریکا-عربستان-اسرائیل را به دنبال نخواهد داشت.

دولت ترامپ از فرصت برخی نواقص اقتصادی در داخل، دلار‌های فراوان حکام عرب، ابزار‌های فراوان رسانه‌ای خود و برخی متحدان، ضدانقلاب‌های خارج نشین و برخی همراهان داخلی بهره می‌برد که اگر هر کدام از این تک‌ها با پاتک‌های قوی جمهوری اسلامی ایران (که این توان را دارد) پاسخ داده شود، یقیناً ابزار فشار بر ایران حداقل برای چندین سال برای آمریکا قابل استفاده نخواهد بود.

از آنجایی که بخش اعظم وعده ۳۰ شهریورماه بر پایه جنگ روانی بنا نهاده شده است، مردم و مسئولین باید از ذخیره تمدنی و دینی خود استفاده کنند و ناکامی این سناریو را به آمریکا نشان دهند؛ و نکته آخر اینکه، جمهوری اسلامی ایران باید بسته مقابله‌ای قوی و کارآمد را برای این سرو صدا‌های ترامپ و خصوصاً پمپئو آماده داشته باشند و بخشی از آن را نیز رسانه‌ای کنند تا این تصمیم هم ضعیف و بی اثر شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها