ناگفته‌هایی از نقش حضرت زینب (س) در کربلا تاحماسه بانوان زینبی

بیش از ۱۴ قرن از حماسه عاشورا و تاریخ سازی بانوی کربلا می گذرد و همچنان ناگفته های زیادی از نقش حضرت زینب (س) در پیام رسانی و ماندگاری این نهضت باقی مانده است.
کد خبر: ۴۱۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ - 20September 2020

ناگفته‌هایی از نقش حضرت زینب (س) در کربلا تاحماسه بانوان زینبیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پنچ سال بیشتر نداشت که داغ مادر دید و کمی که بزرگ‌تر شد غم از دست دادن پدر و برادر را چشید، ایشان از جمله زنان تاریخ‌ساز جهان اسلام هستند که با صبر و استقامت خویش پیام نهضت حسین (ع) را به گوش نسل‌های بعد رساندند.

دختر امیرالمومنین حضرت زینب (س) قهرمان واقعه کربلا بود و در روز عاشورا نقش زن در شخصیت آن حضرت تجلی یافت و اینگونه باید صبر زینبی الگوی زنان مسلمان جهان شود. سرزمین کربلا جفرافیای ایمان و عاشورا تاریخ حماسه و بی‌نقص‌ترین اسوه در تاریخ است چراکه سال‌هاست ما هنوز نیازمند شناخت و فهم بیشتر از نهضت حسین هستیم.

بعد از روز عاشورا در شام غریبان حسین بوی غریبی، تنهایی و اسارت حضرت زینب (س) به مشام رسید، هر چه عطش سنگین‌تر؛ آرامش و صبوری زینب کبری بیشتر؛ به راستی که او معلم صبر است.

درک اینکه کجا ایستاده‌ایم و دنیای امروز را چگونه بیشتر بشناسیم باید با ترویج فرهنگ عاشورایی در جهان اسلام رقم بخورد و زنان مسلمان می‌توانند نقش‌های مهمی در گسترش و احیای ارزش‌های اسلامی و فرهنگ دینی داشته باشند که نقش حضرت زینب (س) در ترویج فرهنگ عاشورایی نمونه‌ای از آن است.

صبر زینبی الگوی بانوان امروز باشد

حجت الاسلام سید مهدی هدایتی کارشناس مذهبی در گفت‌وگویی با بیان اینکه زمانی‌که الگو وجود دارد؛ معرفت به الگو مهم تلقی می‌شود، اظهار کرد: حضرت زینب (س) و صبر و زندگی‌اش به‌عنوان مفسر قرآن که از ابتدای کودکی نیز با حوادث دردناکی همانند ارتحال مادر، شهادت پدر و شهادت برادر همراه بود، می‌تواند الگوی بی‌نظیری برای بانوان امروز باشد.

امام جمعه شهرستان تنکابن با اشاره به صبر زیاد حضرت زینب (س) در زندگی پر فراز و نشیب ایشان تصریح کرد: حضرت زینب (س) نقش یک یار و مادر را برای بردارانشان داشت که بررسی زندگی ایشان خصوصاً در بحث حجاب و عفاف می‌تواند برای بانوان امروز الگو شود.

وی افزود: بانوان امروز نمی‌توانند همانند حضرت زینب باشند، اما راه و خط ایشان را می‌توانند در زندگی خود الگو قرار دهند.

حجت الاسلام هدایتی با تاکید بر اینکه آن حضرت در واقعه عاشورا شهادت برادران و برادرزاده‌ها را دید، اما با صبوری ادامه دهنده راه عاشورایی برای نسل‌های بعد شد، گفت: حضرت زینب با وجود تحمل درد و رنج‌های زیاد و اسارت، در کوفه و شام چنان با فریاد خروشان ظاهر شدند که اهالی آنجا را منقلب کرد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت با صبر و استقامت فراوان توانست رسالت حسین (ع) را به اهل کوفه و شام معرفی کند که در نهایت آن هلهله و شادی‌ها تبدیل به اشک شد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: با بررسی زندگی حضرت و بیان آنچه که در کربلا بر زینب کبری گذشت خصوصاً بعد از حادثه عاشورا نشان داده شد که ایشان با صبر فرهنگ و الگوی عاشورایی را در آن زمان برای نسل‌های آینده جاودان ساخت.

از صبوری و همت زینب کبری تا فراموش نشدن واقعه کربلا

امام جمعه شهرستان تنکابن با اشاره به اینکه با همت زینب کبری واقعه کربلا فراموش نشد، یادآور شد: حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا از کوفه و شام تا مدینه در کنار کاروان ایستاد و آن‌ها را تحویل امام سجاد (ع) داد تا حجت را تمام کند.

حجت الاسلام هدایتی تصریح کرد: برای بانوان امروز باید گوشه‌هایی از زندگانی حضرت زینب (س) بازگو شود چراکه اینگونه ادامه دهنده راه ایشان بوده و صبر زینبی در زندگی پیشه می‌کنند.

وی گفت: حضرت زینب در حجاب و عفاف الگویی کامل است، اما آنجایی که باید رسالت برادر بازگو شود در کوفه خطبه را با فریاد و همانند پدرش علی بازگو می‌کند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: اگر جامعه‌ای الگویی همانند زینب کبری داشته باشد، خیالش در مسائل حجاب و عفاف، فرهنگی و سیاسی راحت خواهد بود و امیدواریم این الگو پذیری در جامعه ما و بانوان ما وجود داشته باشد.

نقش مهم مادر برای الگو شدن حضرت زینب (س) برای دختران امروز

حجت الاسلام هدایتی با اشاره به اینکه جامعه محصول خانواده است، گفت: خانوداه‌ها نقش مهمی برای تشکیل جامعه دارند و بعد از آن متولیان فرهنگ در جامعه می‌توانند در اجرای فرهنگ سازی مناسب نقش مهم داشته باشند.

وی افزود: معرفی زینب کبری باید از دبستان‌های دخترانه شروع شود. نقش اساسی در مدارس را معلمان بر عهده دارند تا دانش‌آموزان از الگویی همانند معلم درس عاشورایی بگیرند.

امام جمعه شهرستان تنکابن با بیان اینکه امسال با شیوع کرونا عزاداری‌ها متفاوت برگزار شد، اظهار کرد: در اجرای مراسم عزاداری محرم امسال همه دغدغه‌ای داشتند که با وجود تعطیلی مساجد چگونه مراسم برگزار شود، اما عزاداری امسال باعث شد تا مردم به فکر نعمت‌های از دست رفته بیفتند.

حجت الاسلام هدایتی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با بیان شیوای خود فرمودند که باید مراسم عزاداری سید الشهدا طبق برنامه ستاد ملی کرونا برگزار شود و این پیام رهبر ما تعقل و احساسات را با هم پیوند داد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار