چهل‌سالگی سرو/

ترجمه «ادبیات دفاع مقدس» بهترین فرصت برای صدور ارزش‌های آن است

ترجمه آثار ادبیات دفاع مقدس فرصتی است برای ورود عرصه این حوزه از ادبیات به جهان که در عین حال می‌تواند لرزش‌های دفاع مقدس را نشر و گسترش دهد.
کد خبر: ۴۱۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 21September 2020

ترجمه ادبیات دفاع مقدس بهترین فرصت برای صدور ارزش‌های آن استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ادبیات جزء لاینفک تاریخ هر کشوری است که خود را میراث دار تمدنی کهن مانند ایران می داند. کش و قوس های تاریخی در کشور ما تاثیر و تاثر خود را بر روی هنر به ویژه ادبیات فارسی گذاشته است. هشت سال جنگ تحمیلی یکی از کلیدی ترین وقایع تاریخ معاصر ایران است که اتفاقا بر روی هنر این سرزمین از جمله ادبیات تاثیر به سزایی گذاشته است. در این مقال، سعی بر آن است تا به بهانه ی برگزاری نهمین دوره ی مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، نگاهی اجمالی و گذرا به این هنر والا و متعالی داشته باشیم.

ادبیات جزء نجیب ترین هنر هاست و چه نجیب تر که در خدمت فرهنگ دفاع مقدس باشد و مفاهیمی از جمله دفاع، ایثار، شهادت، رشادت و... را بر تارک فرهنگ این کشور زنده نگه دارد. مسلما، ادبیات را می توان به دو قسم بزرگ نثر و نظم تقسیم کرد. در این نوشتار شاخص ترین آثار ادبیات حوزه ی دفاع مقدس مرور خواهد شد.

جشن حنا بندان

این کتاب به قلم محمد حسین قدمی، گلچینی از خاطرات رزمندگان دلیر لشگر 27 محمد رسول الله است که در عملیات کربلای 5 و بیت المقدس 4 شرکت جستند. این کتاب ارزشمند برای نخستین بار در سال 1370از طرف انتشارات سوره ی مهر روی پیشخوان کتابفروشی ها قرار گرفت. کتاب مذکور نثر ساده و روانی دارد و تا کنون چهارده بار تجدید چاپ شده است. رهبر انقلاب نیز در تفریظ این کتاب نوشته بودند:

جنگ پا برهنه

کتابی است مشتمل بر بیست و چهار خاطره از رحیم مخدومی که خاطراتی از عملیات های مهم دفاع مقدس از جمله عملیات والفجر 8 و کربلای 5 را در بر میگیرد. این کتاب را انتشارات سوره ی مهر منتشر شده است و جالب است بدانید این اثر از جمله آثاری هستند که به زبان های خارجی نیز ترجمه شده است. در ضمن نسخه ی صوتی این کتاب نیز اخیرا منتشر شده است. چاپ نخست این کتاب در سال 1385 از طرف انتشارات سوره ی مهر به بازار کتاب آمد.

خاکهای نرم کوشک

کتابی است به قلم سعید عاکف که به روایت زندگی شهید عبدالحسین برونسی پرداخته است. این کتاب از طرف انتشارات ملک اعظم در سال 1385 منتشر شد و تا کنون دویست و بیست و پنج بار مجددا چاپ شده است.

دا

کتاب خاطرات سیده زهرا حسینی به قلم سیده اعظم حسینی که در سال1385 باز هم از طرف انشتاران سوره ی مهر به بازار عرضه شد. این کتاب جزء انگشت شمار کتبی هستند که روایت گر خاطرات یک زن دلاور از روزگار دفاع مقدس است. این کتاب تا کنون به زبانهای انگلیسی، عربی، اسپانیولی، ترکی استانبولی و اردو ترجمه شده است. جایزه ی ادبی جلال ال احمد، جایزه ی کتاب سال 1388 و جایزه ی کتاب سال شهید غنی پور جوایزی هستند که به این اثر اختصاص داده شده است. در ضمن این کتاب در نخستین دوره ی جشنواره ی لوح و قلم شایسته ی تقدیر شناخته شد. این کتاب را هنرمندان عرصه ی تئاتر و سینما و تلویزیون در قالب برنامه ای تلویزیونی به نام قصه ی دا روخوانی کردند.

پایی که جا ماند

این کتاب به قلم سید ناصر حسینی پور است که به مرور این آزاده ی سالهای دفاع می پردازد. همانگونه که از نام این کتاب پیداست نویسنده در دوران دفاع مقدس مجروح و جانباز شده است. این اثر برای نخستین بار در سال 1391 از طرف سوره ی مهر منتشر شد و تا کنون شصت و هفت بار به تجدید چاپ رسیده است. این کتاب نیز به زبانهای ترکی استانبولی و عربی ترجمه شده است.

مربع های قرمز

خاطرات حاج حسین یکتا به قلم زینب عرفانیان که به همت انتشارات شهید کاظمی در سال 1397 روانه ی بازار شد.ادبیات منثور دفاع مقدس یقینا محدود و محصور به این اسامی نمی شوند. چه بسا آثاری که نام بردشان هزاران قلم و مرکبی که وسعت اقیانوسهای عالم نیاز دارد اما کتب یاده شده جزء گل درشت ترین و شاخص ترین آثار مکتوب در این حوزه هستند. قیصر امین پور، مصطفی رحمان دوست، مجتبی رحمان دوست، محمدعلی سپانلو، سهیل محمودی، ساعد باقری، عبدالجبار کاکایی و ... از کسانی هستند که در زمینه ی ادبیات منظوم دفاع مقدس قلم فرسایی کردند.

توجه به ادبیات دفاع مقدس و استفاده از زمینه های فرهنگی- هنری این حوزه می تواند بهترین یادگاری و میراث را برای نسلهای بعدی به ارث بگذارد و فرهنگ استقامت و ایثار را در ادبیات کشورمان و نهایتا ادبیات فارسی که از مرزهای ایران فراتر می رود، جاودانه کند. ضمنا راه اندازی نهضت ترجمه ی آثار ادبی در حوزه ی دفاع مقدس بهترین مجال برای صدور فرهنگ دفاع مقدس، ایثار، استقامت و پایداری به سایر کشورهاست که باید جدی گرفته شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار