چهل‌سالگی سرو/یاددادشت/ مصطفی خدابخشی

رسانه و دفاع مقدس تکلیفی که همچنان باقی است

نسبت رسانه و دفاع مقدس را در نگاهی جبهه‌ای باید تعریف کرد که چون لشکری پرتوان، راهکار خویش را انتخاب کرده و ماموریت خویش را به انجام می‌رساند.
کد خبر: ۴۱۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴ - 20September 2020

گروه استان‌های دفاع‌پرس – مصطفی خدابخشی؛ نسبت رسانه و دفاع مقدس، فقط نسبتی خبری نبود که این نسبت میان رسانه و هر رویداد -و حادثه‌ای دیگر هم با توجه به فلسفه وجودی رسانه که بر خبر استوار است- برقرار بوده و هست و خواهد بود. نسبت رسانه و دفاع مقدس را در نگاهی جبهه‌ای باید تعریف کرد که چون لشکری پرتوان، راهکار خویش را انتخاب کرده و ماموریت خویش را به انجام می‌رساند. نقشی که با پایان ماموریت دیگر لشکرها نه‌تنها کمرنگ نشد که رنگی نو گرفت.

بر اساس طرحی نو، دفاع مقدس را تا دور‌ترین نقاط جغرافیایی و زوایای ذهنی مردم هم امتداد بخشید. به دیگر عبارت ما فقط از جبهه، خبر و گزارش نمی‌نوشتیم و عکس نمی‌گرفتیم. این‌ها هم بود اما در کنارش به فرهنگی می‌پرداختیم که باید جوان ایرانی را از دورترین نقطه جغرافیایی به جبهه ببرد و هم سبک معرفتی او را از سنگر کمین -ده‌ها متر آن‌سوتر از خط مقدم- به دورترین نقطه جغرافیایی وطن برساند؛ یعنی رسانه به کار دادوستد معرفتی بین جبهه و پشت جبهه، توجه ویژه داشت.

این هم به دلیل شناخت دقیق ما از این مولفه قدرت ماندگار جمهوری اسلامی بود که می‌دانستیم اگر مردم به معرفت نسبت به جهاد برسند، جد و جهدی خواهند کرد که پشت دشمن را به خاک خواهد رساند؛ حتی اگر 83 کشور پشت او ایستاده باشند و طرح‌های دفاعی‌اش را شرط‌بندی ژنرال‌های شرقی و غربی، تضمین کرده باشند. ما با آن شناخت و دادوستد معرفتی که رسانه‌ها مجرایش بودند به قدرتی تبدیل شدیم که نه‌تنها متجاوزان را از خاک خود تاراندیم بلکه به اقتدار پای بر خاک او کوفتیم برای تنبیه متجاوز و از 37 ملیت اسیر گرفتیم تا نشان دهیم جبهه برابر ما تا کجا عمق دارد. باری رسانه‌ها در کنار این، به جنبه حماسی جنگ هم به طور ویژه می‌پرداختند و در روزگاری که حصر رسانه‌ای ما از محاصره و تحریم نظامی و اقتصادی هم سنگین‌تر بود، توانستیم در عرصه اطلاع‌رسانی و تولید پیام و قهرمان‌پروری بایسته، کاری سزامند انجام دهیم.

علاوه بر این دو جنبه، نگاه تمام‌ساحتی به جنگ از دیگر کارکردهای رسانه بود. ما فقط خط مقدم را نمی‌دیدیم بلکه حضور فاخر و همه‌جانبه ایرانیان را تصویر و تبیین کردیم. وقتی رسانه‌ها نوشتند پیرزن روستایی، چند عدد تخم‌مرغ که همه داشته‌اش بود را به جبهه فرستاد؛ این معنا را می‌شد از آن فهمید که اگر قرار است سفره ایرانی، حتی به لحاظ اقتصادی هم رونق بگیرد، باید تکلیف جنگ را جوری روشن کنیم که دشمن تحت هیچ‌شرایطی نتواند ما را بشکند.

وقتی زنان و مادران و خواهران رزمندگان، قد راست می‌‌کردند تا کار مردان و پسران و برادران‌شان بر زمین نماند، می‌شد چنین نتیجه گرفت که نباید گذاشت حتی یک وجب خاک وطن هم -حتی- در تصرف دشمن باقی بماند. تولید مستقیم و غیر‌مستقیم پیام‌هایی چنین، تکلیف و کارکرد رسانه بود که در فصل دفاع مقدس به‌خوبی سرانجام یافت و بعد از جنگ هم چراغ راه است برای ملتی که می‌خواهد مستقل و سرفراز زندگی کند. معنای این سخن هم آن است که دفاع مقدس برای رسانه تمام نشده است؛ حتی اگر از پایان جنگ 32 سال گذشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار