چهل‌سالگی سرو/ پیشکسوتان دفاع مقدس در بیان امام خامنه‌ای ـ 2؛

از عقلانیت دفاع مقدس باید به عقلانیت فرهنگی برسیم

حضرت امام خامنه‎ای در سخنرانی روز 31 شهریور بر عقلایی بودن دفاع مقدس تأکید داشتند که این عقلانیت باید در فضای فرهنگی نمود عینی داشته باشد.
کد خبر: ۴۱۷۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲ - 23September 2020

از عقلانیت دفاع مقدس باید به عقلانیت فرهنگی برسیمگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، رسول حسنی؛ روز دوشنبه 31 شهریور 1399 بدون شک در تاریخ دفاع مقدس روزی به‌یادماندنی شد. در این روز، پیشکسوتان عرصه جهاد و دفاع با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند تا در بیعتی دوباره وارد چهل سال دوم دفاع مقدس شوند. در این دیدار، امام خامنه‌ای بیانات ارزشمندی را ایراد فرمودند که در واقع ترسیم نقشه راه همه فعالان این عرصه مهم بود.

البته ناگفته پیداست بیانات ایشان منحصر به رزمندگان و مجموعه نیروهای مسلح نیست و همه آحاد مردم، به خصوص اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه است که باید با غور در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با جدیت و همت و حمیت و روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر جبهه فرهنگی و رسانه‌ای را خالی نگذاشته و بیش از گذشته اثرگذار و کارآمد باشند.

به همین منظور تفسیر و تبیین فرمایشات امام خامنه‌ای از وظایفی اهالی رسانه و دیگر فعالان جبهه فرهنگی است تا بدانیم در تولیدات هنری کدام اولویت‌ها را در نظر بگیریم، در این صورت است که پیروزی‌های به دست آمده در هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی، در جنگ رسانه‌ای ‌معاندان انقلاب اسلامی نیز تکرار شود.

حضرت امام خامنه‌ای در سخنرانی‌ خود در دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس به نکات ارزشمند متعددی اشاره داشتند که قسمت دوم آن را در ادامه می‌خوانید:

عقلانیت فرهنگی

یکی از وجوه بارزی که در باید در خصوص دفاع مقدس در نظر داشت عقلایی بودن دفاع مقدس است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز 31 شهریور و در جمع پیش‌کسوتان دفاع مقدس بر آن تأکید داشتند. جامعه فرهنگی در بحث تولید محتوا باید بر پرداختن به این موضوع مهم همت به خرج دهند.

باز روایی حوادث جنگ تحمیلی از آغاز تا پذیرش قطعنامه از سوی امام راحل و مسائل مربوط به آن، هر چند دارای اهمیت ویژه‌ای است اما این بازروایی بدون در نظر گرفتن جنبه‌های چرایی و چگونگی آن چنان که باید اثرگذار نخواهد بود. به‌عنوان مثال بازسازی عملیات «بیت‌المقدس» که به فتح خرمشهر منتج شد، بدون در نظر گرفتن مسائل قبل و بعد از آن و فارغ از همه شبهه‌هایی که به آن وارد کرده‌اند، چندان مثمر ثمر نخواهد بود.

در لسان رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مدبرانه بودن روند دفاع مقدس تصریح شده است و این نکته‌ای است که جای خالی آن در آثار تصویری و مکتوب مورد غفلت واقع شده است و تنها در کتب تاریخ شفاهی و کتاب‌های مرجع به آن پرداخته شده است. در حالی که آثار هنری که با انبوه مخاطبان در ارتباط است وجه تحلیلی حوادث دفاع مقدس است.

متاسفانه هر چقدر که از عمر پربار انقلاب اسلامی می‌گذارد سپاه پاسداران بیشتر آماج تیرهای مغرضانه کینه و حقد دشمنان قرار می‌گیرد و از طرفی امیران و فرماندهان ارتش نیز مصون از حملات رسانه‌ای معاندان نیستند. با وجود نقش پررنگ ارتش و سپاه در دفاع از تمامیت ارضی و همین‌طور وحدت این نهاد انقلابی در طول چهار دهه انقلاب اسلامی ایران، جایی در آثار فرهنگی و هنری ما نداشته است که این غفلت‌زدگی جای بسی تأمل دارد. همین نکته ظریف و مهم نشان از این دارد که اصحاب فرهنگ و هنر در تکریم پیش‌کسوتان دفاع مقدس دچار کاستی چشم‌گیری است که باید در چهل‌سالگی دوم جبران شود.   

مسئله مهم دیگر «مدل‌سازی» نویی بود که به برکت دفاع مقدس شکل گرفت بدون آنکه نمونه مشابهی از این مدل در جهان وجود داشته باشد. حضور همه‌گیر مردم، بروز استعدادها، به وجود آمدن فرهنگ ایثار و جهاد از موارد قابل تأملی است که نمونه‌های پرشماری از آن را در تاریخ جنگ تحمیلی می‌توان سراغ گرفت.

آحاد مردم در هر سن و موقعیت اجتماعی و با هر میزان از توانایی و استعداد می‌توانستند جای خود را پیدا کنند و انجام وظیفه کنند، این فرهنگ برآمده از روحیه انقلابی سبب شد آن دست‌آوردهای عظیم حاصل شود. جبهه فرهنگی در این روزها نیازمند بهره‌گیری از همان الگوی سال‌های جنگ تحمیلی است. عرصه فرهنگی بدون داشتن یک شبکه عظیم و هماهنگ بدون شک فشل و ناکارآمد خواهد بود. وجود چندین نهاد فرهنگی که در تولید محتوا به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند با همه صدق نیتی که دارند نمی‌توانند قدم‌های اساسی در مسیر انقلاب اسلامی بردارند و اگر موفقیتی حاصل شود، مقطعی و گذرا خواهد بود. بسیج فرهنگی راه‌کار قابل اعتنایی است که می‌تواند بخشی زیادی از کاستی‌های فرهنگی ما را جبران کند.

بروز استعدادهایی نظیر «شهید حسن باقری»، «شهید قاسم سلیمانی»، «شهید ابراهیم همت» و ... حاصل ایجاد همان شبکه عظیم یک‌پارچه مردمی بود. در جبهه فرهنگی نیز که اهمیت آن کمتر از جبهه جنگ نیست به شدن نیازمند باقری‌ها و سلیمانی‌ها و همت‌ها هستیم. تکریم پیش‌کسوتان دفاع مقدس بدون وجود چنین استعدادهایی ممکن نخواهد بود. استعدادهایی که نه‌تنها ماهیت انقلاب اسلامی را بشناسد بلکه بر زوایای پیدا و پنهان جبهه گسترده فرهنگی دشمن اشراف داشته باشد.

 به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدن به این جایگاه چندان غیرقابل دسترسی نیست تنها کافی است همت به خرج دهیم و با نگاه درست به مسائل پیش برویم و به اقتدار ملی خود ضریب بدهیم.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار