چهل‌سالگی سرو/

شاخص‌ترین سریال‌های تلویزیونی حوزه‌ی تاریخ دفاع مقدس

سیمای جمهوری اسلامی ایران چه در حین دفاع مقدس و چه در دوران پس از آن تولید فیلم‌های قابل تاملی در خصوص مفاهیمی مانند جنگ، دفاع مقدس، ایثار، شهادت، رشادت و ... داشته است.
کد خبر: ۴۱۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ - 23September 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تلویزیون مدیومی است که گسترده ترین سطح مخاطب را در برمی‌گیرد. امروزه با دسترسی بیشتر به شبکه های تلویزیون از طرق مختلف از جمله اینترنت، سطح دسترسی مخاطب به مدیومی به نام تلویزیون بیشتر از قبل شده است. سیمای ایران چه در حین دفاع مقدس و چه در دوران پس از آن تولید فیلم‌های قابل تاملی در خصوص مفاهیمی مانند جنگ، دفاع مقدس، ایثار، شهادت، رشادت و ... داشته است. در این نوشتار تلاش بر آن شده است تا ضمن تقدیر از دست اندرکاران و هنرمندان عرصه ی تلویزیون، شاخص ترین آثار مربوط به تاریخ دفاع مقدس مورد بررسی قرار داده شود.

سیمرغ

سیمرغ سریالی درخور شان که به زندگی شهید شیرودی و شهید کشوری می‌پرداخت. حسین قاسمی جامی کارگردان آن سریال بود و سید جواد هاشمی، آتیلا پسیانی، رضا بنفشه خواه، مینا نوروزی، رضا صفایی پور، رضا توکلی، حسین خانی بیک، زهره صفوی و... در آن به ایفای نقش پرداختند. این سریال در سال 1371 برای نخستین بار از تلویزیون روی آنتن رفته است.

شاخص‌ترین سریال‌های تلویزیونی حوزه‌ی تاریخ دفاع مقدس

بهترین تابستان من

داستان حضور رزمندگان نوجوان در عرصه ی دفاع مقدس و جبهه های جنگ تحمیلی با زبانی شیوا و شیرین به شیرینی دوران نوجوانی. کارگردان این اثر علی بهادر بود و علی صادقی، مهدی صباغی، محمد اللهی، سید جواد هاشمی، حسین خانی بیک، اسرافیل علمداری، شادروان فاطمه طاهری و... در این اثر به یاد ماندنی حضور داشتند. این سریال در سال 1375 تولید و به پخش رسید.

بازگشت پرستوها

سریالی درباره‌ی ایثار آزادگان در دوران اسارت در جنگ تحمیلی. کارگردان این اثر ابوالقاسم طالبی بود و شادروان داوود رشیدی، رامین پرچمی، عنایت شفیعی، بهروز شعیبی، شادروان ملکه رنجبر، شهرام قائدی، شادروان رامین نعمتی، گیتی ساعتچی، تانیا جوهری، رسول توکلی، کتایون ریاحی و... در آن حضور داشتند.

شاخص‌ترین سریال‌های تلویزیونی حوزه‌ی تاریخ دفاع مقدس

قصه های قرارگاه

مینی سریالی در باره ی حضور نوجوانان در عرصه ی دفاع به کارگردانی جلیل سامان که در سال 1380 روی آنتن رفت. این سریال محصول مشترک شبکه ی سوم سیما و شبکه ی استانی کهگیلویه و بویر احمد بوده است. در این سریال محمود مقامی به عنوان تک ستاره حضور داشت.

عشق سالهای جنگ

سریالی دیگر درباره ی تاثیر وقایع مربوط به جنگ در مناطق کردنشین ایران تهیه و پخش شده است. در این سریال که علی بهادر بر روی کرسی کارگردانی آن نشسته بود، جعفر دهقان، محمد ابهری، مهدی صبایی، پرستو صالحی، فرهاد جم، مجید مشیری، مینا نوروزی، شادروان سید جلال طباطبایی، سیامک اشعریون، رضا صفایی پور، بهمن دان، شهزاد صفوی، اسماعیل سلطانیان، فرحناز منافی ظاهر، اندیشه فولادوند و... حضور داشتند. این سریال در سیزده اپیزود در سال 1380 روی آنتن رفت.

در چشم باد

سریالی به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی که در حقیقت تاریخ اجتماعی سیاسی کشورمان را از سالهای مشروطه تا آزادسازی خرمشهر مرور می کرد. پارسا پیروزفر، سحر جعفری جوزانی، سعید نیکپور، فخرالدین صدیق شریف، شهرام قائدی، سعید راد، شادروان ابراهیم آبادی، نیوشا ضیغمی، فریبا متخصص، محمود پاک نیت، سیما تیرانداز، جهانگیر الماسی، رضا شفیعی جم، کامبیز دیرباز، سام درخشانی، هومن سیدی و... از جمله بازیگران این سریال فاخر تلویزیونی بودند.

شاخص‌ترین سریال‌های تلویزیونی حوزه‌ی تاریخ دفاع مقدس

دولت مخفی

سریالی به کارگردانی راما قویدل که به زندگی اسرای ایرانی در اردوگاههای عراقی پرداخته است. پژمان بازغی، سام درخشانی، لاله اسکندری، مهتاج نجومی، مریم بوبانی، کاوه خداشناس، سعید داخ، هادی قمیشی، فرهاد بشارتی، محمد فیلی و... از بازیگران این سریال تلویزیونی بوده اند. این سریال در سال 1392 روی آنتن رفته است.

کیمیا

سریالی به کارگردانی جواد افشار که به بررسی تاریخ اجتماعی ایران در دوران انقلاب و جنگ و دو دهه ی پس از آن می پرداخت. آزیتا حاجیان، مهراوه شریفی نیا، محمدرضا شریفی نیا، منوچهر آذر، سیدمهرداد ضیایی، پوریا پورسرخ، مهرداد ضیایی، بیوک میرزایی، سوگل طهماسبی، حسن پورشیرازی، علی شادمان، برزو ارجمند، گلوریا هاردی، محمود مقامی، رضا توکلی، امیرحسین آرمان و... از بازیگران این سریال فاخر بوده اند. این سریال در سال 1394 روی آنتن رفته است.

البته سریالها و تله تئاترهایی که به تاریخ دفاع مقدس و زندگی قهرمانان آن پرداخته است فراتر از این چند اسم است. اما از این سریالها می توان به عنوان گل درشت ترین سریالها یاد کرد. هنرمندان و مسئولین امر با توجه بیشتر به مفاهیمی مانند دفاع مقدس، ایثار، شهادت و از جان گذشتگی، یقینا در آینده آثار فاخرتری را می توانند در این حوزه تولید کنند و به پخش برسانند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار