چهل‌سالگی سرو/ معاون پژوهش و مدیر آموزش هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی:

اهتمام شهید صیاد شیرازی به هیئت معارف جنگ/ تلاش می‌کنیم تا نسل جوان را از گنجینه عظیم دفاع مقدس بهره‌مند کنیم

معاون پژوهش و مدیر آموزش هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی در جریان بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به اهمیت زنده نگهداشتن مکتب و سیره شهدا بر تلاش جهت نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت در میان نسل جوان تاکید کردند.
کد خبر: ۴۱۷۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵ - 23September 2020

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، مسئولان «هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی» روز گذشته همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و گرامیداشت چهلمین سالگرد این واقعه عظیم تاریخی از «خبرگزاری دفاع مقدس» بازدید کردند.

در این دیدار امیر سرتیپ دوم «ابوالقاسم کیا» معاون پژوهش هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی و امیر سرتیپ دوم «احمد آرام» مدیر آموزش دانشجویان وظیفه هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی به همراه تعدادی از کارکنان هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی با حضور در خبرگزاری دفاع مقدس ضمن بازدید از این خبرگزاری در جریان روند کار این مجموعه قرار گرفتند.

معاون پژوهش هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی

امیر سرتیپ دوم «ابوالقاسم کیا» معاون پژوهش هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی در این بازدید با اشاره نحوه به شکل‌گیری مجموعه معارف جنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: «هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی» در سال ۱۳۷۳ توسط شهید سپهبد علی صیاد شیرازی دایر شد و افرادی که آن زمان در مجموعه هیئت معارف جنگ مشغول به فعالیت بودند غالبا به صورت افتخاری و بدون تکلف کار می‌کردند که این روحیه همچنان در این مجموعه زنده و پابرجاست.

وی با بیان اینکه مجموعه هیئت معارف جنگ مورد توجه و عنایت رهبری معظم انقلاب اسلامی بوده و ایشان همواره فعالیت‌های این مجموعه را تحسین کرده‌اند، گفت: شهید سپهبد صیاد شیرازی نیز به این مجموعه توجه ویژه‌ای داشتند و ما نیز به تاسی از فرمانده ملی، مذهبی و نظامی خود علاقه‌مند به خدمت در این مسیر نورانی هستیم که هادی و راهنمای آن شهید بزرگوار هستند تا بدین‌وسیله نسل جوان را از گنجینه عظیم دفاع مقدس بهره‌مند سازیم.

در ادامه، امیر سرتیپ دوم «احمد آرام» مدیر آموزش دانشجویان وظیفه هیئت معارف جنگ با اشاره به اهتمام شهید صیاد شیرازی به نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، گفت: شهید صیاد شیرازی در ابتدا به طور خودجوش خاطرات و وقایع دوران دفاع مقدس را در مساجد و مراکز فرهنگی عنوان می‌کردند و این روند تا بیان خاطرات و وقایع دوران دفاع مقدس در دانشگاه افسری امام علی (ع) ادامه پیدا کرد.

معاون پژوهش هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی

وی افزود: شهید سپهبد صیاد شیرازی فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس را از ارتش، سپاه، بسیج، وزارت دفاع و جهاد به دانشگاه امام علی (ع) دعوت می‌کردند تا وقایع جنگ را برای آنان بازگو و ابهامات ذهنی آنان را مرتفع کنند.

امیر آرام تصریح کرد: هنگامی که گزارش این فعالیت‌ها توسط شهید صیاد شیرازی خدمت حضرت آقا ارائه شد، ایشان خیلی استقبال کردند و فرمودند یک سازمانی را در این رابطه ترسیم کنید که یادگار از شما باقی بماند. شهید صیاد شیرازی در پی ماموریتی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی دریافت کردند به دنبال ایجاد این مجموعه به شکل منسجم تری برآمدند و برای اینکه این مجموعه از سازوکار‌های مردمی‌تر برخوردار شود و بتوان به سهولت با آن ارتباط برقرار کرد هیئت معارف جنگ را در ارتش جمهوری اسلامی تشکیل دادند.

وی خاطرنشان کرد: شهید صیاد شیرازی تا زمانی که در قید حیات بودند فعالیت‌های این مجموعه را در دانشگاه افسری ادامه داده و طی این فعالیت‌ها دانشجویان را به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس می‌بردند و عملیات‌های مختلف را از نزدیک و تحت همان شرایط جغرافیایی جنگ برای افراد تشریح می‌کردند و از مناطق مرزی نیز بازدید می‌کردند.

امیر آرام افزود: بعد از شهادت شهید سپهبد صیاد شیرازی هیئت معارف جنگ برای مدتی به امیر سرتیپ سید حسام هاشمی یکی از همرزمان آن شهید بزرگوار سپرده شد و پس مدتی نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی امیر سرتیپ ناصر آراسته را در این سمت قرار دادند که بعد از ایشان هیئت معارف جنگ شکل گسترده‌تری به خود گرفت و گستره فعالیت‌هایش فراتر از دانشگاه افسری امام علی (ع) را در برگرفت؛ به طوریکه تمامی دانشگاه‌های ارتش و تعدادی ازمراکز آموزشی را تحت آموزش قرار داد و هنگامی که این مرتبه گزارش آن به خدمت فرمانده معظم کل قوا رسید ایشان فرمودند «یکی از بهترین راه‌های معرفی ارتش به مردم بهره‌گیری از همین معارف جنگ است».

معاون پژوهش هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی

وی در ادامه با اشاره به اثربخشی آموزش‌های هیئت معارف جنگ در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، گفت: مسئولان و فرماندهان ما در مراکز آموزشی معتقدند هنگامی که هیئت معارف جنگ وارد مراکز آموزشی می‌شوند و افراد را آموزش می‌دهند و در جریان وقایع دفاع مقدس و ابتکارات و طراحی‌های عملیاتی و رشادت‌ها و عملکرد نیرو‌های مسلح در دوران دفاع مقدس قرار می‌دهند نگرش و دیدگاه جوانان نسبت به مجموعه‌ها و ارگان‌های نظامی تعدیل شده و با شوق بیشتری خدمت در یک مجموعه ارزشی را ادامه می‌دهند.

مدیر آموزش دانشجویان وظیفه هیئت معارف جنگ ادامه داد: بعد از بازخورد‌های مثبتی که از فعالیت‌های این مجموعه در مراکز دانشگاهی و علمی آموزشی گرفته شد از سوی فرماندهان درخواست شد تا از حضور هیئت معارف جنگ در یگان‌ها نیز استفاده شود و این فعالیت‌ها در ۱۱ مرکز دانشگاهی در مقطع تحصیلی لیسانس به بالا و بیش از ۴۰ مرکز آموزشی که از فوق دیپلم به پایین هستند، ادامه یافت.

امیر آرام با بیان اینکه همکنون هیئت معارف جنگ ۴۰۰ استاد دارد، گفت: آموزش‌ها برای دانشجویان دانشگاه افسری بیش از ۶۰ ساعت و برای دانشجویان لیسانس به بالای وظیفه حدود ۱۶ ساعت و همچنین برای افراد دیپلم به پایین حدود ۸ ساعت آموزشی است؛ که در این دوره‌ها تجربیاتی از رسته‌های مختلف نظامی اعم از نیروی هوایی، نیروی دریایی، نیروی پدافند هوایی، هوانیروز و... ارائه می‌شود.

«هیئت معارف جنگ» که با حمایت‌های معنوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، این رسالت مهم (آموزش معارف جنگ) را با روحیه‌ی متعالی بسیجی بر عهده گرفته، مفتخر است که با الهام از کلام نورانی خدای متعال مبنی بر «وَالّذینَ جاهـَدوا فِینا لَنَهدِینّهُم سُبُلَنا و اِنّ‌اللهَ لَمَعَ المُحْسِنیِن»، با صداقت و تلاش دسته جمعی در این وادی مقدّس گام نهاده و این رسالت افتخار آمیز را که با گرایش «پژوهشی ـ آموزشی» شکل گرفته است، ادامه دهد.

نحوه فعالیت هیئت معارف جنگ در گرد‌آوری تجارب جبهه‌های نبرد به این ترتیب بوده است که بر اساس زمان و مکان هر عملیات، جمعی از رزمندگان اسلام که در آن عملیات نقش مهمی را بر عهده داشته‌اند، به منطقه عملیات عزیمت کرده و با یاد آوری خاطرات خود در صحنه‌ی نبرد و برداشت‌های تحریری، صوتی و تصویری، مجموعه‌ای از حقایق و واقعیّت‌های تلخ و شیرین را گردآوری نموده و در نهایت بعد از تطبیق آن‌ها با مدارک و اسناد جبهه‌های نبرد در مسیر تدوین قرار می‌دهند؛ بنابراین امیر ارتش اسلام «شهید سپهبد علی صیاد شیرازی» در پائیز سال ۱۳۷۳ آموزش معارف جنگ را در دانشگاه افسری امام علی علیه السلام آغاز کرد و سپس در پاییز سال ۱۳۷۴ «هیئت معارف جنگ» را بنیان‌گذاری کرد و علاوه بر آموزش معارف جنگ به دانشجویان، عملیات‌های کردستان، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس را برداشت و ضبط میدانی کرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها