مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان:

زنان سربازان گمنام دفاع مقدس هستند

سرهنگ پاسدار «محسن رشیدی» گفت: زنان سربازان گمنام دفاع مقدس هستند و نقش بی‌بدیلی در جنگ تحمیلی داشته‌اند.
کد خبر: ۴۱۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴ - 23September 2020

زنان سربازان گمنام دفاع مقدس هستند

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، سرهنگ پاسدار «محسن رشیدی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان  در برنامه «هفت کتابخانه، هفت‌سنگر»، ضمن تبریک فرارسیدن  چهلمین سال هفته دفاع مقدس  اظهار داشت: کشور ما در طول تاریخ درگیر جنگ‌های فراوانی بوده ولی لفظ مقدس اولین بار به این جنگ هشت ساله اختصاص یافت.   

وی با بیان اینکه فرماندهی این جنگ را عارف‌ترین، مجتهدترین و عالم‌ترین فرد،  یعنی امام خمینی (ره) برعهده داشت، افزود: از جنبه دیگر حضرت امام (ره)  در حکمی صدام حسین را کافر و طرفدار کفار می‌‌دانست و این نیز یک حکم شرعی است که رهبر جامع الشرایط و مرجع تقلید جهان اسلام، رئیس جمهور عراق را کافر دانست و مرز جبهه اسلام و جبهه کفر مشخص شد، از این رو بود که رزمندگان عزیز ما جان شیرین خودشان را کف دست گذاشتند و در میادین نبرد حق علیه باطل حاضر شدند.

رشیدی بیان داشت: زمانی که رژیم بعث عراق به کشور ما حمله کرد مدت زیادی از پیروزی انقلاب نگذشته بود،  سپاه پاسداران تازه تشکیل شده بود عِده و عُده آن‌چنانی نداشت و  برادران پاسدار آموزش‌های نظامی چندانی ندیده بودند و در بحث تجهیزات  نظامی و امکانات، کشور ما چندان قدرتمند نبود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان تصریح کرد: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از فرماندهان ارتشی که مستشاران خارجی‌ها بودند از کشور گریختند و آن دسته از نیروهای ارتشی که از بدنه ملت بودند، ماندند و پادگان‌ها را حفظ کردند و به نیروهای تازه نفس و جوان آموزش‌های مختلف  دادند ولی انسجام آن‌چنانی نداشت.

وی به شرایط کشور عراق در آن زمان اشاره کرد و عنوان کرد: دشمن بعثی علاوه بر امکانات و تجهیزاتی که در اختیار داشت، با حمایت بیش از 40 کشور به مرزهای کشور ما حمله کرد.

این مسئول ادامه داد: امام خمینی(ره) با ایده‌ تکیه بر نیروهای مردمی و حضور همه جانبه مردم دفاع مقدس را پیش بردند، اگر در این جنگ فقط تکیه بر نیروهای مسلح و هزینه‌های دولتی بود، موفقیت و پیروزی حاصل نمی‌شد.

رشیدی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و تاکید معظم له در ثبت خاطرات پیشکسوتان و تاریخ دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: پیشکسوتان اسناد زنده دفاع مقدس هستند و هرگونه تعلل در گردآوری تاریخ شفاهی آنان چیزی جز حسرت  در پی ندارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به نقش زنان در دفاع مقدس پرداخت و گفت: زنان سربازان گمنام دفاع مقدس هستند و نقش بی‌بدیلی در دفاع مقدس داشته‌اند؛ از راهی کردن فرزندان و همسران‌شان به مناطق عملیاتی گرفته تا فعالیت در ستادهای پشتیبانی جنگ و برخی از این بانوان شجاع و ایثارگر در منطقه جنوب سلاح به دست گرفته بودند و دوشا دوش مردان می‌جنگیدند.

وی با اشاره به نقش پزشکان، پرستاران و امدادگران زن در دوران دفاع مقدس گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث کنگره شهدا می‌فرمایند: «در کنگره‌های شهدا شما بروید یک سئوال از همسران و مادران شهدا بپرسید چگونه جگر گوشه‌ خود و یا همسر خود را به جبهه فرستادند؟».

رشیدی در پایان با تاکید بر نقش هنر و ادبیات در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از نویسندگان و هنرمندان خواستند که از هنر و قلم خویش در راه زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار