چهل‌سالگی سرو/ یادداشت

موزه‌های دفاع مقدس بهترین راه میانبر برای انتقال فرهنگ مقاومت به نسل‌های آینده

موزه و نمایشگاه‌های دفاع مقدس قابلیت این را دارد که با به نمایش گذاشتن آثار مربوط به دوران دفاع مقدس، فرهنگ و آموزه‌هایی از این جنس را برای نسل‌های بعدی به عرصه‌ی نمایش بگذارد.
کد خبر: ۴۱۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 24September 2020

موزه ها و نمایشگاه‌های تخصصی دفاع مقدس بهترین راه میانبر برای انتقال فرهنگ مقاومت به نسلهای بعدیگروه  فرهنگ و هنر دفاع‎پرس- علی عبدالصمدی؛ روز گذشته (چهارشنبه دوم مهرماه) به نیت هشت سال جنگ تحمیلی، در هشت استان کشور هشت موزه تخصصی دفاع مقدس افتتاح شد. خبری کوتاه اما بسیار حائز اهمیت و درخور تامل و تفکر. گشایش موزه‌های تخصصی دفاع مقدس که حول موضوعاتی مانند دفاع، جنگ، جبهه، جهاد، ایثار و فداکاری طراحی شده‌اند، بهترین فرصت برای انتقال فرهنگ ایثار به نسل‌های بعدی است. مسلما هر چه از سال‌های جنگ دورتر می‌شویم، علی‌رغم تلاش‌های فرهنگی و هنری به عمل آمده، آهسته آهسته جبهه و خاطراتش برای نسل‌های بعدی تا حدی کمرنگ‌تر می‌شود. یکی از راه‌هایی که می‌توان حماسه رزمندگان کشورمان را برای نسل‌های بعدی زنده نگه‌داشت و به پایش از آن پرداخت، افتتاح موزه‌های تخصصی است.

موزه قابلیت این را دارد که با به نمایش گذاشتن آثار مربوط به دوران دفاع مقدس، فرهنگ و آموزه هایی از این جنس را برای نسل‌های بعدی به عرصه ی نمایش بگذارد. موزه ها با به نمایش گذاشتن اسلحه‌ها و تجهیزات کاربردی آن زمان (دوران هشت ساله ی دفاع مقدس) و نیز به نمایش آوردن سلاحها و دست‌آوردهایی که در دهه های اخیر و پس از دوران دفاع مقدس مورد استفاده قرار گرفته اند، بیلانی از کارکرد نیروهای مسلح کشور را عملا برای عموم ملت ارائه می دهند.

محوطه‌ی موزه ها می تواند محلی باشد برای برپایی نمایشگاه‌های به روز در عرصه‌ی دفاع مقدس و نمایش توانمندی‌های نوین نظامی و انتظامی کشورمان. ضمنا شایان ذکر است که در همین روز، دستاوردهای نظامی در قالب نمایشگاه تخصصی مقاومت بر پا می شود. دو رخداد فرهنگی مهم که یکی مربوط به دستاوردهای قدیمی تر و دیگری مربوط به دستاوردهای نوین و ارائه ی پلان برای آینده ی دفاعی، نظامی و امنیتی کشور است.

استفاده از این فرصت‌ها بسیار مغتنم هستند تا کودکان و نوجوانان و حتی توریست‌‌ها و گردشگران بتوانند با بازدید از طریق بازدید از این موزه‌ها به عمق و ژرفای مفهوم گسترده ی مقاومت در فرهنگ ایرانی پی ببرند. هر چند پی بردن به فحوای چنین مفاهیمی سالها و دهه ها و بلکه قرنها زمان نیاز دارد اما طراحی و افتتاح موزه ها و نمایشگاههای تخصصی می توانند راه میانبری باشند برای آنها که تشنه ی دانستن چند و چون آن چیزی است که هشت سال بر سر این ملت در جبهه های جنگ و جهاد و دفاع گذشت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها