چهل‌سالگی سرو/ خلبان دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

حمله جنگنده‌های ایرانی به پایگاه‌های دشمن در کرکوک و موصل

امیر «حسین خلیلی» گفت: بعد از آغاز جنگ، هواپیما‌های ایران برای مقابله با تهاجم گسترده دشمن بعثی از پایگاه‌های شکاری همدان و بوشهر و چند شهر دیگر با ۳۶ هواپیما به پرواز درآمدند و به آسمان عراق رفتند تا پایگاه‌های عراق در کرکوک و موصل را هدف قرار دهند.
کد خبر: ۴۱۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۶ - 27September 2020

به گزارش خبرنگار گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم حسین خلیلی یکی از جوان‌ترین خلبان‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس است که در دوران جنگ هشت ساله ملت ایران با دشمن بعثی، با بیش از سه هزار ساعت پرواز در آسمان عراق زبان‌زد است.

حسین خلیلی در سال ۱۳۳۵ در ورامین دیده به جهان گشود و بعد از گذراندن دوران ابتدایی تحصیل، وارد ارتش شد و در سن ۱۹ سالگی برای طی کردن دوره پیشرفته خلبانی به کشور آمریکا رفت و در سال ۱۳۵۶ به کشور بازگشت. بعد از ورود به کشور به پایگاه شکاری دزفول و یک سال بعد به تبریز رفت. امیر خلیلی که خود را شاگرد شهید عباس بابایی می‌داند، در طول جنگ هشت ساله اقدامات بسیاری را علیه رژیم بعثی انجام داد.

این پیشکسوت خلبانی، در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های دفاع مقدس که در موزه انقلاب اسلامی دایر شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس با بیان اینکه جنگ هشت ساله ملت ایران با دشمن بعثی جنگی نابرابر بود، اظهار داشت: شرایط در آن دوران به نحوی بود که حتی در خرید سیم خاردار نیز با مشکل مواجه بودیم، لذا رزمندگان با مشقت بسیار، ولی با اتکا به توان داخلی روی پای خود ایستادند و در نهایت دشمن بعثی را به زانو درآوردند. دشمن بعثی از تجهیزات پیشرفته استفاده می‌کرد و به همین دلیل بود که وقتی در برابر ملت ایران شکست خوردند، تعجب بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های خارجی را برانگیختند.

وی درباره تغییر وزارت جنگ به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اولین گامی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برداشته شد، تبدیل وزارت جنگ به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بود و اوج کار این وزارتخانه را در دفاع مقدس مشاهده کردیم. بعد از مدتی تمام آموزه‌های ما دفاعی شد و حتی در مقابله با تجاوزات عراق رویکرد ما از آفندی به پدافندی تغییر کرد، البته که برخی از ماموریت‌های ما به ویژه در نیروی هوایی ارتش با هدف انتقام از دشمن بعثی صورت گرفت.

خلیلی ادامه داد: همین تغییر رویکرد ما از آفندی به پدافندی، واکنش استکبار جهانی را در پی داشت و آن‌ها صدام را برای رسیدن به اهدافشان ترغیب کردند تا به کشور ما حمله کند. دشمن بعثی با ناجوانمردی تمام به کشور حمله کرد و حتی افراد غیرنظامی را نیز مورد هدف قرار دادند و به همین دلیل بود که نیروی هوایی ارتش در اقدامی تلافی جویانه برخی از تاسیسات نفتی آن‌ها را هدف قرار داد.

این رزمنده دفاع مقدس اظهار داشت: بعد از آغاز جنگ، هواپیما‌های ایران برای مقابله با تهاجم گسترده دشمن بعثی از پایگاه‌های شکاری همدان و بوشهر و چند شهر دیگر به پرواز درآمدند و ۳۶ هواپیما به آسمان عراق رفتند تا پایگاه‌های عراق در کرکوک و موصل را هدف قرار دهند. اغلب عملیات‌های نیروی هوایی ارتش با هدف انهدام توان نیروی هوایی ارتش عراق، ضربه زدن به تاسیسات اقتصادی و صنعتی، پشتیبانی از نیروی دریایی ارتش، مختل کردن صادرات و واردات دشمن از طریق آبراهه خلیج فارس صورت می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اگر نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس نبود، دشمن بعثی به راحتی به پیشروی خود ادامه می‌داد، اما بمباران مواضع دشمن از سوی جنگنده‌های ما موجب عقب‌نشینی عراقی‌ها از مناطق جنوبی کشور شد. از طرفی جنگنده‌های ما در شرایطی که آبادان در حصر بود و پایگاه شکاری دزفول به شدت تهدید می‌شد، در عقب راندن دشمن از این پایگاه اقدام موثری انجام دادند.

خلیلی گفت: نه تنها نیروی هوایی ارتش بلکه تمام نیرو‌ها و یگان‌ها در آن دوران با دستان خالی به نبرد با دشمن بعثی رفتند و لذا هر کجا که رویکرد ما مقاومت و اتکا به توان داخلی بوده است، پیروزی نصیب ما شد. این رویکرد در دوران دفاع مقدس به خوبی تبلور پیدا کرد.

این خلبان پیشکسوت درخصوص برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های دفاع مقدس نیز گفت: قطعا وجود چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند در ترویج فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان کمک کند و جوانان باید با فداکاری و رشادت‌های پدران خود در دوران دفاع مقدس آشنا شوند و راه آن‌ها را ادامه دهند.

براساس این گزارش، نمایشگاه دستاورد‌های دفاع نقدس تا نهم مهر ماه در موزه انقلاب اسلامی تهران دایر است و علاقه مندان می‌توانند از ساعت ۹ الی ۱۵ برای از این نمایشگاه بازدید کنند.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار