چهل‌سالگی سرو/

آوارگان جنگ تحمیلی به روایت تصاویر

بسیاری از مردم مرزنشین در سال‌های جنگ تحمیلی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند و با اجبار در شهر‌های دیگر سکونت یافتند.
کد خبر: ۴۱۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 02October 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حمله صدام به ایران در سال ۱۳۵۹ آغاز جنگی هشت ساله بود که تلفات و خسارات بسیاری به کشور وارد کرد تا با برانداختن انقلاب نوپای اسلامی به مقاصد خود و اشغال ایران دست یابد.

از جمله خسارات وارد شده در طول این هشت سال آوارگی میلیونها نفر از مردم ایران در استان‌های مرزی ایلام، خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی بود که به خاطر در امان ماندن از بمباران‌ها و ویرانی‌های ناشی از جنگ مجبور به ترک خانه‌ها خود و سکونت در شهر‌های دیگر شدند. تعدادی زیادی از آوارگان به حساب ترک چند روزه خانه‌های خود بار سفر بستند، اما ادامه دار شدن جنگ باعث شد تا سال‌ها از خانه و کاشانه خود دور بمانند و زمانی به شهر‌های خود بازگشتند که هرچند از آزادی شهر و تثبیت امنیت شادمان بودند، اما به جای خانه و زندگی با ویرانه‌هایی مواجه شدند که گاه آثار آن تا به امروز که ۴۰ سال از دفاع مقدس می‌گذرد باقی مانده. صدام ضمن بمباران شهر‌ها و انهدام خانه و کاشانه مردم آنان را مجبور به فرار از خانه‌های خود کرده بود.

در این مهاجرت اجباری مردم با صحنه‌های دردناک و گاه وحشتناکی از قتل عام و کشتار مردم رو به رو می‎شدند که تا سال‌‎ها در ذهن و خاطر آنان باقی ماند.

در ادامه تصاویری از آوارگی مردم شهر‌های مرزی را در پی حمله صدام به مرز‌های ایران می‎بینید که توسط عکاسان به ثبت رسیده.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار