چهل‌سالگی سرو/ معاون هماهنگ‌کننده وزیر دفاع:

صنعت دفاعی با الگوپذیری از دفاع مقدس به اوج پیشرفت خود رسیده است

امیر سرتیپ شعبانیان گفت: ما در کوران دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم که باید خود را باور و با تکیه بر توانمندی‌های خود به ویژه جوانان خداجو کشور را اداره کنیم و بر همین اساس صنعت دفاعی با الگوپذیری از دفاع مقدس، بالنده شده و به اوج پیشرفت خود رسیده است.
کد خبر: ۴۱۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹ - 28September 2020

صنعت دفاعی با الگو پذیری از دفاع مقدس، بالنده و به اوج پیشرفت خود رسیده استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «سعید شعبانیان» معاون هماهنگ کننده وزیر دفاع به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور در جمع کارکنان و مدیران این سازمان با تشریح وضعیت ایران و عراق در جنگ هشت ساله به بررسی تطبیقی امکانات این دو کشور پرداخت و اظهار داشت: از سال ۱۳۵۷ که انقلاب مردم ایران اوج گرفت، اعتصاب در صنایع و شرکت نفت، درآمد ملی کشور را شدیداً کاهش داد و وضعیت اقتصادی وخیم شد. بعد از پیروزی انقلاب دولت بحران‌های مختلفی داشت و نمی‌توانست وضع آشفته و کم‌رونق اقتصاد ایران را ساماندهی دهد.

امیر شعبانیان با تشریح وضعیت عراق در روز‌های آغازین جنگ و مقایسه آن با وضعیت ایرانِ آن زمان گفت: عراق چند صنعت مهم ازجمله مجتمع پتروشیمی و چند کارخانه ذوب‌آهن، تولید آلومینیوم و سیمان در بصره، تکریت، بغداد و کرکوک داشت؛ با افزایش قیمت نفت در چند سال مانده به جنگ، ذخایر ارزی عراق و تجارتش پررونق‌تر شد و شوروی، ژاپن، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و برزیل مهمترین طرف‌های تجاری عراق بودند و این در حالی بود که پیش از انقلاب ایران را ژاندارم آمریکا در منطقه می‌دانستند و با پیروزی انقلاب، ایران متحدی نداشت و از نظر سیاسی و نظامی هیچ کشوری تعهدی برای دفاع از ایران نداشت. اوضاع سیاسی داخلی هم کاملاً آشفته بود و گروه‌های سیاسی درگیری‌شان را پس از پیروزی انقلاب و پیش از جنگ آغاز کرده بودند.

وی افزود: در هنگام انقلاب ایران، سه رویداد باعث از بین رفتن توان دفاعی ایران در برابر عراق شد که در نخستین مورد، ۱۰ روز پیش از سرنگونی نظام شاهنشاهی ایران، بختیار ۳/۵ میلیارد دلار سلاح خریداری شده از آمریکا شامل صد‌ها هواپیما و موشک پیشرفته را بدون پس گرفتن پول پرداخت شده در برابر آن‌ها به آمریکا پس فرستاد که باعث کاهش توان دفاعی ایران شد.

سرتیپ شعبانیان با بیان اینکه اختلافات ایران و عراق تنها منوط به قرارداد ۱۹۷۵ نبود، عنوان کرد: روابط ایران و عراق از سال ۱۳۴۸ تا پیش از جنگ به شدت تیره و تار بود و پیش از انقلاب ایران، ۱۰۴ مورد درگیری و جنگ بین ایران و عراق اتفاق افتاد که در برخی از آن‌ها ازجمله در درگیری ۲۱ بهمن ۱۳۵۲ صد‌ها تن از دو طرف کشته و زخمی شدند.

معاون هماهنگ کننده وزیر دفاع با بیان اینکه جنگ به صورت رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد، بیان کرد: در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور با یورش هم‌زمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرز‌ها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد.

امیر سرتیپ شعبانیان تصریح کرد: در ابتدای جنگ عراق با استفاده از عنصر غافلگیری موفق شد بخش‌هایی از خاک ایران ازجمله شهر خرمشهر را اشغال کند. ایران در سال‌های دوم و سوم جنگ موفق شد بیشتر مناطق اشغالی ازجمله خرمشهر را آزاد کند و بعد‌ها جنگ را به داخل خاک عراق بکشاند. ایران همچنین موفق به تصرف فاو یکی از مهم‌ترین بنادر صدور نفت عراق شد و در عملیات عظیمی که ایران به نام کربلای ۵ برای تصرف بصره دومین شهر بزرگ عراق به انجام رساند ۲۰ هزار عراقی به هلاکت رسید.

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع ادامه داد: طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام، جنگ ایران و عراق بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.

وی افزود: جنگ ایران و عراق یکی از مهم‌ترین برخورد‌های نظامی دوران معاصر بود که منافع بیشتر کشور‌های جهان را تهدید کرد و بیشتر بر کشور‌هایی تأثیر گذاشت که بیشترین ذخایر نفتی جهان را داشتند. در این جنگ، برخی تصور کردند که پیروزی هر یک از دو کشور ایران یا عراق موجب برهم‌ خوردن ثبات و توازن قوا در منطقه خواهد شد به همین دلیل ابرقدرت‌ها کوشیدند تا هیچ‌کدام از این دو کشور پیروز نشوند.

معاون هماهنگ کننده وزیر دفاع با بیان اینکه وضعیت ایران و عراق در آغاز جنگ، اواسط و پایان جنگ قابل مقایسه نبود گفت: رفته رفته هرچه به سمت پایان جنگ نزدیک می‌شدیم، امکانات و پشتیبانی از صدام بیشتر می‌شد به طوری که صدام جنگ را با ۱۶ لشکر آغاز کرد و با ۶۸ لشکر به پایان رساند.

امیر شعبانیان با بیان اینکه سراسر دفاع مقدس معجزه الهی بود، گفت: از برکات مهم دفاع مقدس، تقویت اعتماد به نفس و خودباوری بوده است و ما در کوران دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم که باید خود را باور و با تکیه بر توانمندی‌های خود ـ به ویژه جوانان خداجو ـ کشور را اداره کنیم و بر همین اساس صنعت دفاعی با الگوپذیری از دفاع مقدس، بالنده شده و به اوج پیشرفت خود در ۴۰ سال اخیر رسیده است.

وی با برشمردن برکات دفاع مقدس برای نظام اسلامی، اعتماد به نفس و خودباوری، شکوفایی استعداد و خلاقیت، رشد باور‌های دینی، تولد تفکر بسیجی، رشد فضایل اخلاقی و معنوی، تحول در صنایع دفاعی کشور، حضور داوطلبانه‌ی مردم در جبهه‌ها، سنجش ظرفیت دفاعی مردم، تجارب سیاسی، تجارب اقتصادی، تجارب نظامی، تحکیم وحدت ملی، رسوایی لیبرال‌ها و منافقین، آزمون روشنفکری، آزمون کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، تکامل سازمان ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مشارکت فعال زنان، تأثیر در فرهنگ عمومی کشور، تجربه‌ی دفاع بازدارنده و همه‌جانبه، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تولد استراتژی نوین دفاعی، تضمین استقلال کشور، اعتقاد به نقش ایران در تأمین امنیت منطقه، شکست استراتژی مهار دو جانبه‌ی آمریکا، شکست اهداف زمان‌بندی شده‌ی اسراییل در خاورمیانه، اثبات کار آمدی دین اسلام، مطرح شدن بیش‌تر انقلاب اسلامی در سطح جهانی، شکست طرح‌های توسعه‌طلبانه‌ی دشمنان انقلاب اسلامی، آزمون حقوق بشر و بیداری جهان اسلام را از مهمترین مولفه‌های رشد ایران در فضای جهانی عنوان کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار