روحانی:

دستگاه‌های اجرایی سازوکار دریافت انتقادات و پیشنهادات مردم را تسهیل کنند

رئیس جمهور گفت: همه دستگاه‌های اجراییموظفند که سازوکار دریافت انتقادات و پیشنهادات مردم را تقویت و تسهیل کنند.
کد خبر: ۴۱۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳ - 28September 2020

دستگاه‌های اجرایی سازوکار دریافت انتقادات و پیشنهادات مردم را تسهیل کنندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (دوشنبه ۷ مهرماه) در شانزدهمین جلسة شورای اجرایی فناوری اطلاعات، با بیان اهمیت ضرورت دسترسی آزاد مردم به اطلاعات اظهار داشت: همه دستگاه‏‌ها برای تأمین رضایت شهروندان و کاستن از دغدغه‌‏های آنان، روند فعالیت‏‌ها و خدمات خود را برای مردم اطلاع ‏رسانی کرده و هرکجا ابهام و نگرانی برای مردم وجود دارد، فورا رفع کنند.

رئیس جمهور ارائه گزارش‌های کیفی و کمی از وضعیت خدمات دولت الکترونیک، کاستی‌‏ها و نقاط قوت آن را بسیار مهم برشمرد و با تاکید بر اینکه انعکاس انتظارات و مطالبات مردم در زمینه خدمات هوشمند به مدیران دستگاه‏‌های اجرایی، آن‌ها را در ارایه خدمات بهتر به مردم یاری خواهد کرد، همه دستگاه‌های اجرایی را موظف کرد که سازوکار دریافت انتقادات و پیشنهادات مردم را تقویت و تسهیل کنند.

وی با بیان اینکه دولت الکترونیک باید در خدمت سلامت و معیشت شهروندان باشد، به همه دستگاه‌های اجرایی دستور داد در جهت ارتقای خدمات الکترونیک، هم‏افزایی و تلاش برای رفع کاستی‌‏ها یا نارسایی‏‌های آن را بطور ویژه مورد توجه قرار دهند.

رئیس جمهور تقویت زیرساخت دولت الکترونیک را از ابتدای فعالیت دولت یازدهم جزو اولویت‌ها برشمرد و با اشاره به نقش ارزشمند آن در مهار زنجیره انتقال کرونا و حفظ سلامت شهروندان تاکید کرد: کیفیت ارایه خدمات شهری در سطوح مختلف باید منطبق با خواست و نیاز‌های شهروندان باشد و در کمترین زمان و دقت بالا انجام گیرد.

هوشمندسازی شهر‌ها باید از اولویت‏‌های بخش مسکن باشد

وی ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان را با یک عزم جدی، امری کاملاً دست‏یافتنی خواند و گفت: امروز هوشمندسازی شهر‌ها باید از اولویت‏های بخش مسکن و شهرسازی و شهرداری‌‏ها باشد و انتظار می‏رود که در کنار توسعه شهری، به موضوع هوشمندسازی شهر‌ها هم توجه ویژه شود.

روحانی با بیان اینکه در توسعه شهر‌های هوشمند باید به استقرار شبکه‌‏های پهن باند، استفاده از تجهیزات هوشمند، توسعه فضا‌های شهری هوشمند و توسعه خدمات الکترونیکی توجه لازم شود، گفت: یکپارچگی میان دستگاه‌‏های اجرایی خدمات‏‌رسان، کلید دستیابی به شهر هوشمند است و به رغم قدم‌های مهمی که تاکنون برداشته شده، امروز شهر‌های بزرگ کشور ما از جمله تهران با استاندارد یک شهر هوشمند، فاصله زیادی دارد.

رئیس جمهور هوشمندسازی خدمات شهری برای شهروندان و اتباع خارجی را یک ضرورت برشمرد و گفت: ارائه خدمات هوشمند مختص شهروندان ایرانی نبوده و راه‌‏اندازی سامانه جامع اتباع و مهاجرین خارجی کشور و الکترونیک کردن فرایند‌های مربوطه در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک، در برگیرنده خدمت مرتبط با اتباع مزدوج با بانوان ایرانی و فرزندان آنها، باید روز به‏ روز توسعه و فرایند انجام این گونه کار‌ها ارتقاء یابد.

روحانی همچنین با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به توسعه دولت هوشمند، اظهار داشت: در زمینه هوشمندسازی خدمات و امور دولت در حوز‌های مختلف تجاری و اقتصادی و خدماتی از جمله اخذ عوارض به صورت الکترونیکی در آزادراه‌‏ها، به کارگیری اسناد الکترونیکی در مجموعه قوه قضائیه به ‏ویژه دفاتر اسناد رسمی و دادگاه‏‌ها و توسعه شعب و پیش‏خوان‏‌های مجازی بانک‏‌ها و مؤسسات اعتباری، بیش از پیش باید توسعه یابد.

رئیس جمهور تاکید کرد: فراهم کردن امکان دسترسی آسان شهروندان به اطلاعات و خدمات دولتی و کاهش هزینه‏‌های آنان از طریق یکپارچه‌‏سازی و حذف سامانه‏‌های مازاد به منظور کارآمد سازی عملیات دولت الکترونیک جهت تضمین پاسخگویی سریع به نیاز‌های شهروندان از مهمترین برنامه‏‌ها و اقدامات مورد نظر در سال پایانی دولت تدبیر و امید است.

روحانی فناوری اطلاعات و ارتباطات را بخش جدایی‏ناپذیر از سبک زندگی دانست و اظهارداشت: امروزه بدون اینترنت و فناوری دیجیتال شیوه زندگی مدرن غیرقابل تصور است. حمل و نقل، ارتباطات از راه دور، مراقبت‌های بهداشتی، امنیتی، آموزشی و تقریباً هر بخش از جامعه وابسته به فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی یکپارچه‌‏سازی خدمات دولت الکترونیک با هدف کارآمدی مطلوب را یک ضرورت خواند و تاکید کرد: ارائه خدمات الکترونیکی جزیره‏ای نیست بلکه برای آن سازوکار‌های مهمی، چون نظارت، راهبری به منظور تحقق پنجره واحد خدمات دستگاه‌‏های اجرایی دولت الکترونیک الزامی است که دولت زیرساخت آن را تدوین کرده است.

روحانی با اشاره به ارزیابی و شناسایی سامانه‏‌های موفق احراز هویت، افزود: هرکدام از دستگاه‏‌های اجرایی یا شرکت‌ها، سامانه‌‏هایی برای احراز هویت شهروندان طراحی کرده‌‏اند که ضروری است با تجربیات و نقاط قوت این سامانه‏‌ها و هم پوشانی یکدیگر، در ارتقای امنیت و سلامت الکترونیک گام‌‏های مؤثری برداشته شود.

رئیس جمهور همچنین پس از ارائه گزارش عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران در زمینه تلاش‌های انجام شده برای پیوستن به دولت الکترونیک، از زحمات و تلاش‌های کارکنان و مدیران گمرک قدردانی کرد.

در این جلسه تسهیل فرآیند‌های الکترونیکی صدور مجوز‌های شهرسازی و نوسازی، دستورالعمل ایجاد درگاه شفافیت دستگاه‌های اجرایی، فرآیند تسهیل مکاتبات تعاملی دولت و مردم (پیام ایران) و راهکار‌های تسریع در بکارگیری خدمات بیمه در نسخه الکترونیکی و حذف دفترچه بیمه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب شورا رسید.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها