یادداشت/ سمانه حسن‎خانی

کاهش آسیب‌های اجتماعی با توانمندسازی سربازان

مهارت آموزی و توانمندی سربازان نظام وظیفه در دوران خدمت می‎تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد.
کد خبر: ۴۱۹۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰ - 29September 2020

کاهش آسیب‌های اجتماعی با توانمندسازی سربازان نظام وظیفهگروه اجتماعی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ طرح «سرباز ماهر» سال 97 از سوی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه عمومی ستاد کل نیرو‌های مسلح مطرح شد.

این قرارگاه برای آنکه بستر مناسبی برای مهارت‌آموزی، افزایش توانمندی، اشتغال مولد و پایدار برای قشر جوان فراهم شود مذاکراتی را  با معاونت اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی انجام داد و طرحی را با عنوان «تکاپو» (دینامیک اقتصاد و اشتغال کشور) آماده کرد و در آن  مشخص شد که در ۳۱ استان کشور چه مهارت‌هایی به اشتغال ختم می‌شود.

همچنین این قرارگاه در راستای حمایت از سربازان مذاکراتی هم با معاونت اشتغال سازمان امور مالیاتی، اتاق اصناف و بانک‌ها، کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام داد تا شرایط مناسبی برای اشتغال‌زایی سربازان در هر قشری فراهم شود.

با توجه به اینکه نسل جوان در پيشرفت كشور نقش بسزایی دارد بنابراین باید بر روی این افراد سرمايه گذاری کرد تا با نيروی فعال و پرتلاش و تازه نفس آنها بتوانیم مسیر ارتقای کشور را هموار سازیم.

بنابراین طرح سرباز ماهر می‌تواند در این راستا هم یاریگر جوانان جویای کار شده و هم میزان امید به زندگی این نسل مهم کشور را افزایش دهد، فرزندان ذکور در دوران دو ساله سربازی مهارت لازم کسب و کار را آموزش می‌بینند تا پس از پایان خدمت به راحتی وارد بازار کار شوند.

امروزه متاسفانه شاهدیم در کشور آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد،حاشیه نشینی، کودکان کار و .. به علت نبود شغل مناسب برای جوانان گسترش یافته است، طرح سرباز ماهر می‌تواند بستر و زمینه‌ای برای آنها ایجاد کند تا زمینه اشتغالشان فراهم شود.

با توجه به صحبتهای سردار مهدی فرحی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه عمومی که سالانه 400 هزار سرباز وارد جامعه می شوند، باید برای برون رفت از مشکلات اشتغال جوانان از جمله اقشار آسیب پذیر جامعه طرح مهارت آموزی جوانان و تربیت نیروی کار ماهر و متخصص را هر چه سریعتر در دستور کار قرار داد.

با توجه به اینکه یکی از تاکیدات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی مهارت‌آموزی سربازان در طول دوره خدمت سربازی است بنابراین این مهم باید بیشتر از گذشته مورد عنایت دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

در حال حاضر برخی از سازمانها و ارگانهای کشور تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه‌ای را با نیروهای مسلح منعقد کردند تا مهارت‌آموزی سربازان در حین خدمت و فراهم کردن زمینه اشتغال آن‌ها در مؤسسات تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شود تا چرخه تولید در سال جهش تولید رونق بگیرد.

امید است طرح سرباز ماهر در استان‎های مختلف کشور هرچه سریعتر مورد توجه قرار گیرد تا نیروی جوان بیکار در کشور نداشته باشیم و اقتصاد بیمار کشورمان هرچه سریعتر درمان شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار