دفاع پرس گزارش می دهد/

موصل بهانه ای جدید برای بازگشت آمریکایی ها به عراق؛ جان دو میلیون ساکن موصل دستاویز توطئه ای جدید

واشنگتن برای رسیدن به مقاصد خود حتی حاضر است مسیر این عملیات را دست کم برای مدتی به نفع داعش پیش ببرد و جان نزدیک به 2 میلیون ساکن این شهر را به خطر بیندازد.
کد خبر: ۴۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰ - 25February 2015

موصل بهانه ای جدید برای بازگشت آمریکایی ها به عراق؛ جان دو میلیون ساکن موصل دستاویز توطئه ای جدید

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، پس از حمله داعش به عراق گمانه زنی ها برای حضور مجدد آمریکایی ها در عراق قوت گرفت . تشکیل ائتلاف آمریکایی ضد داعش اولین گام آشکار حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق بود.نا موفق بودن عملیات ها علیه داعش در مناطقی از عراق دلیلی بر اهداف دیگر آمریکایی ها از تشکیل ائتلاف ضد داعش دارد.

در ماه های اخیر نیز اخباری از حضور نیروهای آمریکایی برای مقابله با داعش و شرکت در عملیات موصل شنیده می شود.

مقامات نظامی آمریکا اعلام کردهاند عملیات نظامی نیروهای عراقی علیه پایگاههای داعش در شهر موصل برای فرار از موج گرمای تابستان پیش از ماه مبارک رمضان در ماههای آوریل و مه یعنی در اوایل بهار امسال خواهد بود؛ عملیاتی که باید  موعد آغاز آن سری باقی میماند.

تعیین زمان عملیات نظامی ضد داعش توسط  آمریکا یی ها

 اینگونه اظهارنظرهای پیش از موعد و فاش کردن جزئیات عملیات توسط آمریکاییها تردیدهای زیادی را در ذهن مسؤولان عراقی ایجاد کرده بهگونهای که چندی پیش خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور به اظهارنظرهای مسؤولان واشنگتن درباره این نبرد سرنوشتساز واکنش نشان داد و تاکید کرد: «این عراق است که زمان حمله به موصل را تعیین میکند نه آمریکا».

چندی پیش روزنامه والاستریت ژورنال به نقل از 2 مسؤول ارشد پنتاگون برخی جزئیات عملیات موصل را فاش کرد و نوشت: آنها (عراقیها) پیشنهاد دادهاند در این عملیات در کنار ارتش عراق، نیروهای آمریکایی برای کمک به انجام حملات هوایی دقیق و برنامهریزی شده به پایگاههای داعش حضور داشته باشند.

 

نادیده گرفتن نقش مردم در مقابله با داعش

نقش مردم در مبارزه با داعش از همان روز های اول حمله این گروه تروریستی به مناطقی از عراق بر همگان عیان است در روزهای آغازین حمله داعش به موصل مردم به فرمان مرجعیت عراق به مبارزه با این پدیده شوم پرداختند.

اما حالا بعد از گذشت چند ماه از این موفقیت گسترده که نمونه هایی از آن را در جرف الصخر شاهد بودیم مسوولان آمریکایی بدون در نظر گرفتن نقش مردم صحبت از شروع عملیات جدیدی علیه داعش در موصل می کنند.

 یکی از مسؤولان مرکز فرماندهی آمریکا نیز تعداد اعضای داعش در شهر موصل را در حدود 2000 تن برآورد کرده و گفته است، نیروهایی که قرار است به مواضع داعش درموصل یورش ببرند در حدود 20 تا 25 هزار نظامی و در قالب 5 لشکر ارتش عراق و 3 لشکر پشتیبانی پیشمرگها خواهند بود. البته این مسؤول آمریکایی در سخنان خود به نقش نیروهای داوطلب مردمی که پیش از این برای حضور در نبرد علیه داعش، اعلام آمادگی کرده بودند، اشارهای نکرد.

افزایش دخالت آمریکا در عراق

این موضع مسؤولان نظامی آمریکا در سایه حمایت سیاسی در داخل این کشور و از سوی جناحهای مختلف صورت گرفت که هنوز بر افزایش دخالت آمریکا در عراق تاکید دارند. اینجا سوالاتی درباره اهداف پنهانی آمریکا از اعلام پیش از موعد جزئیات عملیات موصل ایجاد میشود اما جواب مسؤول آمریکایی که گفت «نمایش توانمندی نیروهای عراقی در این عملیات و میزان اهمیت این عملیات برای آنهای بسیار مهم است» خود مفهومی بیش از این سوال را در بر میگیرد.

درخواست عشایر الانبار از آمریکایی ها

 هیاتی از استان الانبار که ماه پیش به واشنگتن رفت، اعلام کرد مسؤولان الانبار در این سفر از آمریکاییها خواستند برای مشارکت در حفظ امنیت مرزها، نیروهای زمینی خود را در الانبار و در نزدیکی مرز عراق - سوریه مستقر کنند. صباح کرحوت، رئیس شورای استانداری الانبار که از جمله حاضران در این هیات و در خواستکنندگان حضور نیروهای زمینی آمریکا در استان بود در گفتوگو با روزنامه السفیر گفت طرف آمریکایی به وی اطمینان داده نیروهای خود را بزودی به الانبار اعزام خواهد کرد اما تاکنون این امر صورت نگرفته است.

 کرحوت افزود: نزدیک به 300 کارشناس آمریکایی وارد شهر حبانیه در غرب بغداد شدهاند. اعزام این نیروها علاوه بر نظامیانی است که پنتاگون در حال حاضر در پایگاه عین الاسد الانبار مستقر کرده است.



کرحوت نیز در گفتوگو با السفیر به این نکته اشاره کرد و گفت: ما مشارکت نیروهای آمریکایی را عامل نجات استان الانبار و دیگر استانها میدانیم. این مسؤول محلی استان الانبار افزود: ما در زمینه همکاری با نیروهای آمریکایی تجربهای طولانی داریم و این تجربه به سالهای 2006 و 2007 زمانی که برای آزادی تعداد زیادی از شهرها از کنترل القاعده و بخشهایی از استان صلاحالدین وارد میدان نبرد شدیم، بازمیگردد.

موصل بهانه ای جدید برای بازگشت آمریکایی ها به عراق

 با نگاهی به اظهارات مسؤولان نظامی آمریکا و نیز موضعگیریهای مقامات محلی عراقی چنین به نظر میآید که واشنگتن میخواهد از حساسیت عملیات موصل برای بازکردن مجدد پای نیروهای زمینی خود در بخشهایی از عراق سوءاستفاده کند. آمریکاییها هیچ نامی از شبهنظامیان شیعه و نیروهای مردمی نمیبرند و پیروزی کردها و ارتش عراق در عملیات موصل را نیز به حضور پررنگ و فرماندهی عملیات از سوی پنتاگون منوط کردهاند.

 فاش کردن اطلاعات مربوط به عملیات موصل نشان از این دارد که واشنگتن برای رسیدن به مقاصد خود حتی حاضر است مسیر این عملیات را دست کم برای مدتی به نفع داعش پیش ببرد و جان نزدیک به 2 میلیون ساکن این شهر را به خطر بیندازد تا ارتش عراقی ناگزیر دست نیاز به سوی آمریکا دراز کند و آن زمان پنتاگون به عنوان یک ناجی وارد کارزار شود و داعش را شکست دهد..

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار