وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آیت‌الله تسخیری مرد جهاد و مقاومت بود

سیدعباس صالحی با تاکید بر اینکه مرحوم آیت‌الله تسخیری مرد جهاد و مقاومت بود، گفت: آیت‌الله تسخیری مرد گفت‌وگو بودند و شاید مشابه ایشان را یا کم داریم یا در دهه‌های اخیر اصلا نداشتیم.
کد خبر: ۴۱۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳ - 29September 2020

آیت‌الله تسخیری مرد جهاد و مقاومت بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه بزرگداشت مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری که به‌مناسب چهلمین روز درگذشت ایشان در حاشیه نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد، اظهار داشت: آیت‌الله تسخیری مرد جهاد و مقاومت بود. ایشان  مرد گفت‌وگو بودند و شاید مشابه این شخصیت را یا کم داریم یا در دهه‌های اخیر اصلا نداشتیم.

صالحی با اشاره به اینکه آیت‌الله تسخیری با تمام وجود معتقد به گفت‌وگو بودند، گفت: ایشان در مسیر گفت‌وگو خستگی‌ناپذیر بودند و حضور ایشان در کنفرانس های داخلی و خارجی نشان دهنده خستگی ناپذیری‌شان در این مسیر بود.

صالحی با تاکید بر وجود محتوای غنی در فضای گفت‌وگوی آیت‌الله تسخیری بود، افزود: تسلط با دانش اسلامی و تسلط بر فضای اجتماعی در جهان اسلام و فرا اسلام، علاوه بر اعتقاد به گفتگو، محتوای دانشی ایشان را غنی کرده بود.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که شخصیت گفت‌وگومحور آیت‌الله تسخیری را متمایز کرده بود، ادب فاخر در گفتگو بود؛ زبان فاخر ایشان مایه اعجاب زبان‌دانان و ادیبان شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شخصیت تعاملی و ارتباطی مرحوم آیت‌الله تسخیری، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌مناسبت ارتحال ایشان فرمودند که آیت‌الله تسخیری زبان گویای اسلام و تشیع بودند؛ این جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی قابل تامل است.

صالحی با اشاره به شخصیت قرآنی آیت‌الله تسخیری و تفسیر المختصر للقرآن الکریم این عالم بزرگوار، گفت: در خصوص فرم‌بندی این اثر باید بگوییم که در یک ارتباط سریع تمام مفاهیم را منتقل می‌کند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله تسخیری از شاگردان شهید صدر بودند، افزود: تفسیر مشابه نقاشی است و ارتباط هر آیه با آیات دیگر باید بیان شود، این نکته در تفسیر ایشان مشهود است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیان سه ساحت بینش و عقیده، عواطف و اراده در انسان توسط آیت‌الله تسخیری، تاکید کرد: ایشان با قرآن مانوس بودند.

صالحی با تاکید بر شخصیت تقریب‌گرا و وحدت‌گرایانه آیت‌الله تسخیری، گفت: ایشان معتقد بود که تقریب وحدت هدف کلان دین محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه منشور تقریب‌گرایی آیت‌الله تسخیری مبتنی بر چهار اصل است، تصریح کرد: یافتن مشترکات، توسعه مشترکات، همکاری بر اساس مشترکات و فاصله گرفتن از طرح اختلافات چهار اصل مهم ایشان بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یادآور شد: با ارتحال آیت‌الله تسخیری یک زبان گویا را از دست دادیم.

انتهای پیام/ ۴۲۱

 

نظر شما
پربیننده ها