چهل‌سالگی سرو/ فرمانده نداجا:

نیروی دریایی در ۲ ماهه نخست جنگ طومار دشمن را در خلیج فارس در هم‌ پیچید

دریادار حسین خانزادی با اشاره به تلاش دریادلان نداجا برای تأمین امنیت مرزهای آبی کشور گفت: نیروی دریایی ارتش در دو ماهه نخست جنگ، طومار دشمن بعثی را در خلیج فارس در هم‌ پیچید.
کد خبر: ۴۱۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲ - 29September 2020

نیروی دریایی در ۲ ماهه نخست جنگ طومار دشمن بعثی را در خلیج فارس در هم‌پیچیدبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس، اظهار داشت: اولین نیرویی که توانست نیروی دریایی دشمن را نابود و آن‌ها را از صحنه رزم خارج کند، نیروی دریایی ارتش بود که با قدرت و صلابت طومار دشمن را پیچید و دشمن بعثی تا پایان جنگ دیگر در دریا حضوری موثر نداشت. ما به همه شهیدان و دریادلانی که جان خود را فدا کردن، درود می‌فرستیم و دست همه ایثارگرانی را که در طول مدت جنگ ایستادگی کردند، می‌بوسیم.

وی با اشاره به اینکه در همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی، یگان‌های دریایی بلافاصله طرح‌های مختلف گشت و شناسایی دریایی منطقه را توسط بالگرد‌ها به اجرا درآوردند، یادآور شد: نیروی دریایی ارتش با ماموریت‌های مستمر در دریا از منابع ملی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای مکران به مقابله با اقدامات تهاجمی سطحی و هوایی دشمن پرداخت و پس از انجام عملیات اشکان و شهید صفری در آبان ماه ۱۳۵۹ توسط یگان‌های دریایی علیه سکو‌های نفتی البکر و الامیه و انهدام این پایانه‌های نفتی و شاهرگ اقتصادی عراق و محروم کردن رژیم بعثی از صدور نفت از طریق خلیج فارس، یگان‌های شناور دشمن دیگر جرات ظاهر شدن بر پهنه آب‌های خلیج فارس را نداشتند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش باز نگهداشتن خطوط مواصلاتی دریایی و بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن را یکی دیگر از ماموریت‌های نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: با گذشت ۶۸ روز از آغاز دفاع مقدس سیادت دریایی ایران در خلیج فارس بطور کامل تحقق یافت و بنادر و جزایر و تاسیسات ایران تا پایان جنگ هشت ساله توسط یگان‌های سطحی دریایی دشمن مورد تهدید جدی قرار نگرفت و در مقابل، در تمام دوران هشت سال دفاع مقدس راه‌های مواصلاتی دریایی دشمن مسدود شد و هیچ کشتی تجاری یا نفتکش نتوانست به سواحل و بنادر آن تردد کند. بنابر این رژیم بعثی عراق با همکاری کشور‌های مرتجع منطقه نیازمندی‌های نظامی و غیرنظامی خود را تحت پرچم دیگر کشور‌ها تا بنادر کشور‌های جنوب خلیج فارس حمل و پس از تخلیه در بنادر آن‌ها از طریق زمین اقدام به تامین مایحتاج خود می‌کرد که همین امر موجب تحمیل هزینه‌های بسیار به اقتصاد کشور و در نهایت مفروض شدن میلیارد‌ها دلار به سایر کشور‌ها شد.

دریادار خانزادی یکی از اهداف مهم ارتش بعثی صدام در هجوم گسترده به جمهوری اسلامی را تصرف جزیره آبادان دانست و افزود: دشمن با اشغال این جزیره می‌توانست بر اروند رود و شمال خلیج فارس تسلط یابد. اهمیت این مساله نقش مهم منطقه ویژه خرمشهر و جزیره آبادان را روشن می‌کرد و به عبارتی می‌توان گفت حفظ این منطقه و جلوگیری از اشغال آن توسط نیرو‌های رژیم بعثی صدام، به نوعی سرنوشت جنگ را مشخص می‌کرد.

وی گفت: نیروی دریایی ارتش علاوه بر پشتیبانی اطلاعاتی که از عملیات والفجر هشت به عمل آورد، با بکارگیری ناوگروه هواناو‌های سنگین و اسکادران بالگرد‌های دریایی و یگان‌های شناور مامور گشت و مراقبت سطحی و هوایی در شمال خلیج فارس، عناصر ایستگاه‌های دریایی خسروآباد، نهر قاسمیه، نهر ابوشکر و پشتیبانی منطقه سوم دریایی خرمشهر مستقر در بندر امام خمینی (ره) و همچنین استقرار ابتکاری توپخانه سنگین دریایی در محدوده کارخانه نمک فاو به منظور پوشش ضد سطحی آبراه خور عبدالله توانست نقش موثری را در موقعیت و تداوم عملیات ایفا کند.

فرمانده نداجا تصریح کرد: امروزه ارتقای آمادگی رزمی و توان رزمی نداجا، افزایش سطح ایمنی، تمرکز بر آموزش‌های علمی، اثبات اقتدار نیروی دریایی در عرصه عمل و اتقال قرهنگ اسلامی ایرانی به آن سوی مرز‌های سرزمینی، حضور اثربخش در آب‌های آزاد و کمک به کشتی‌های سایر کشور‌ها و استقرار نیروی دریایی در سواحل مکران، همه‌ی این‌ها را مدیون شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس هستیم که اگر آن‌ها نبودند، ما نیز اکنون وجود نداشتیم.

دریادار خانزادی افزود: مردم ایران و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس نشان دادند که اگر همه دشمنان علیه ایران متحد شده و چشم طمع به تمامیت ارضی کشور داشته باشند، با آن‌ا مقابله می‌کنند. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی نشان دادند که توان حفظ امنیت ذره ذره این خاک و دفاع از کشور در برابر هر تجاوزی را دارند.

در این مراسم از دو کتاب با موضوع نقش نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس رونمایی شد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار