پایگاه تحلیلی الوقت؛

پشت صحنه انتخاب رئیس جمهور در لبنان

در حقیقت بحران لبنان تابع دو علت است، اول: وضعیت سیاست خارجی این کشور که بر بحران داخلی لبنان تاثیر زیادی دارد و دوم منافع گروه های سیاسی که عدم توافق بر سر منافع مشترک موجب می شود دشمنان از این مساله سوء استفاده نمایند.
کد خبر: ۴۱۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹ - 25February 2015

پشت صحنه انتخاب رئیس جمهور در لبنان

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه تحلیلی الوقت، گفتوگوهای مثبت میان نمایندگان حزب الله و جریان المستقبل به شکل گیری گفتوگوهای دو جانبه میان جریان آزاد ملی و حزب قوات لبنان از یک سو و جریان المستقبل و حزب آزاد ملی از سویی دیگر منجر شد، که طی آن، موضوعات داخلی لبنان از جمله مسائل امنیتی و موضوع خلاء ریاست جمهوری و تبعات حاصل از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته و توافقاتی نیز در این راستا حاصل شده است.

 لبنان کشوری است که از پیچیدگی روندهای سیاسی داخلی خود رنج می برد، بویژه آنکه بعضی از این روندها نیز از سوی بازیگران خارجی دیکته می شوند. در این میان، یکی از مسائل مهم این کشور انتخاب رئیس جمهور می باشد که از حدود ٢٥ ماه قبل با خلاء آن مواجه بوده، مضاف برآنکه به موازات تشدید اختلافات سیاسی، فشارهای زیادی بر دولت نیز وجود دارد و عملا فعالیتهای آن متوقف گردیده است.

خالی بودن مسند ریاست جمهوری چالشی است که موجب شده عده ای برای حل آن پا پیش بگذارند، که نمونه آخرین آنها، اقدامات فرانسه برای حل این بحران بود که در این ارتباط دیداری نیز با دی میستورا ترتیب دادند، ولی تاکنون این اقدامات به حل نهایی بحران منجر نشده است.

با این حال باید گفت تلاشهای داخلی و خارجی نیز در مورد این مساله برای حل و فصل این بحران چشمگیر نبوده است، در حالی که مسیحیان مارونی بارها درخواست کردهاند که رییس جمهور باید در اسرع وقت انتخاب شود و بارها از مجلس نمایندگان خواستهاند تا به انتخاب رییس جمهور بپردازد، اما با عدم حضور عمدی بعضی از جریان های سیاسی در مجلس، عملیات انتخابات متوقف گردیده است.

موفقیت هر طرحی در داخل این کشور، به شرایط و فضای منطقهای و بین المللی حاکم بر جریان های سیاسی لبنان تاثیر دارد، و در حال حاضر این کشور در مرحله حساسی قرار دارد به طوری که این بحران ها لبنان را در خطر سقوط قرار داده است، همچنانکه تشدید فعالیت های رژیم صهیونیستی در جولان و تهدیدهای جبهه النصره و داعش برای لبنان و اختلاف نظرهای موافقین و مخالفین نظام در نحوه تعامل با نظام سوریه از جمله این بحران ها محسوب می شود.

در سایه این تهدیدهای بزرگ برای لبنان و مردم این کشور، و به رغم عملیات های امنیتی در داخل لبنان و البته تبعات امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پناهجویان سوری، سعی شده است که گزارش های اطلاعاتی داخلی و خارجی به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا از درگیری های امنیتی در این کشور جلوگیری شود.

گزارش های اطلاعاتی در وراء اقدامات ارتش و دستگاه های اطلاعاتی لبنان برای دستگیری مظنونین از طریق عملیات های نظامی در شمال وشرق این کشور، نشان می دهد که در صورتی که کشورهای خارجی به لبنان چراغ سبز نشان دهند، این کشور در فرایند سیاسی انتخاب رییس جمهور وهمچنین کنترل مسائل امنیتی ممکن است، موفقیت هایی را به دست آورد، گر چه گفتگوهای بین حزب الله و جریان المستقبل می تواند به عنوان چراغ سبزی برای حل شدن بحران های لبنان باشد.

مشخص است که تصمیم طرف های خارجی براین است که اوضاع در داخل لبنان آشفته نشود، اما در مورد حزب الله تلاش می شود  گروه های تکفیری از مرزهای جنوب شرقی به این حزب فشار بیاورند تا از قدرت آن بکاهند، در مورد بحران عمومی در لبنان نیز سعی شده است تا مثل زمان های گذشته، درگیری های شدید و خونین طایفه ای و قومی و مذهبی در این کشور صورت نگیرد.

عوامل متعددی وجود داشته که جامعه بین المللی این تصمیم را گرفته است، چرا که وضعیت لبنان طوری است که با امنیت اسراییل رابطه مستقیمی داشته و اقدامات حزب الله نیز در این کشور تاثیر زیادی دارد، در عین این که حزب الله توانسته است تا با تروریست هایی که وارد این کشور می شوند بخصوص در شمال و عرسال برخورد قاطع داشته باشد، بروز هر گونه جنگی در لبنان زمینه یک آتش فراگیر در منطقه را فراهم می آورد که به این راحتی نمی توان آن را کنترل کرد.

به دنبال این موضوع، کشورهای غربی و بعضی از کشورهای عربی به دنبال این هستند که بدون این که در این کشور درگیری پدید آید، به عنوان یک بازیگر در لبنان باقی بمانند، که در این شرایط می توانند از طریق این کشور مرزهای سوریه را کنترل کرده و مانع از اقدامات حزب الله وهم پیمانانش گردند.

در حقیقت بحران لبنان تابع دو علت می باشد، اول: وضعیت سیاست خارجی این کشور که بر بحران داخلی لبنان تاثیر زیادی دارد و دوم: منافع گروه های سیاسی که عدم توافق بر سر منافع مشترک موجب می شود دشمنان از این مساله سوء استفاده نمایند.

البته در سایه تلاش های نبیه بری و دیداری که با سعد حریری داشته است، تفاهماتی بر سر بعضی مسائل داخلی بخصوص فرایند انتخاب رئیس جمهور، ایجاد شده و امید ها را برای حل بحران ریاست جمهوری در لبنان تا ١١ مارس آینده، افزایش داده است.

البته نباید فراموش شود که مبارزه با تروریست ها در لبنان یک خواست همگانی است که همه جریان ها بر آن توافق دارند، اما در مورد نحوه انجام آن اختلافاتی وجود دارد که در راستای استقرار امنیت و ثبات در لبنان، باید این گروه ها با یکدیگر سازش نموده و در اجرای این تصمیمات مشارکت فعالی داشته باشند.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار