به مناسبت سی‌ام سپتامبر روز جهانی ناشنوایان؛

«آموزش و خبر» دو رسالت اصلی رسانه ملی در قبال ناشنوایان در عصر کروناست

شنوایی یکی از موهبت‌های الهی است که بسیاری از معلولین و جانبازان عزیز بنا به دلایل مختلف محروم از این موهبت هستند.
کد خبر: ۴۱۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ - 30September 2020

آموزش و خبر دو رسالت اصلی رسانه ملی در قبال ناشنوایان در عصر کروناستبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نهم مهرماه برابر با سی‌ام سپتامبر، روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. ناشنوایی مانند هر نوع دیگری از معلولیت، می‌توان به صورت ژنتیکی یا فلج مغزی (CP) و یا اکتسابی باشد. شنوایی یکی از موهبت‌های الهی است که بسیاری از معلولین و جانبازان عزیز بنا به دلایل مختلف محروم از این موهبت هستند. در کشور ما، راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی برای رانندگانی که ناشنوا هستند، تمهیدات لازمه را مبذول داشته و با در اختیار گذاشتن برچسب‌های ویژه برای خودرو‌های ناشنوایان عزیز، به دیگر رانندگان اعلام می‌دارد که این سرنشین ناشنواست. این اقدام راهنمایی و رانندگی بسیار شایان تقدیر است و عملا نشان می‌دهد از نگاه راهنمایی و رانندگی هیچ کس شهروند درجه‌ی دوم یا سوم نیست و همه در برابر قانون و حقوق شهروندی برابرند.

روز جهانی ناشنوایان فرصتی است مناسب تا به دستگاه‌های ذی ربط از جمله صدا و سیما این تذکر مهم داده شود که اگر چه کار رسانه‌ی ملی در افتتاح مدرسه‌ی تلویزیونی ایران بسیار شایان تقدیر و سپاس است، اما قشر دانش آموزان ناشنوا کمترین بهره را از این نظام آموزشی-تلویزیونی می‌برند. در نظر گرفتن یک رابط ناشنوایان در مجموعه برنامه‌های مدرسه‌ی تلویزیونی ایران می‌تواند به سادگی این نقصان آموزشی را بر طرف سازد. یکی دیگر از برنامه‌های تلویزیونی که برای ناشنوایان در عصر پیشتازی کرونا بسیار حائز اهمیت است، اخبار مربوط به کروناست. خوشبختانه در نخستین روز‌ها و هفته‌های شیوع این ویروس، اخبار ساعت ۱۴ شبکه‌ی یک با در نظر گرفتن رابط ویژه‌ی ناشنوایان توانست اخبار دست اول مربوط به این بیماری را به طیف گسترده‌ای از مخاطبین به ویژه ناشنوایان اطلاع رسانی کند. بخش خبری ساعت ۲۲:۳۰ شبکه دو نیز همواره از رابط ویژه‌ی ناشنوایان استفاده می‌کند. شبکه‌ی خبر نیز در برخی از بولتن‌های خبری خود از رابط مخصوص ناشنوایان استفاده می‌کند.

آموزش و آگاهی از اخبار روز جهان دو مقوله‌ی بسیار اساسی در زندگی آینده سازان این سرزمین است. شبکه‌های سیما با بذل توجه و اهتمام در تولید برنامه‌های مختلف خبری، آموزشی، تفریحی و سرگرم کننده و ... که قابلیت درک برای قشر ناشنوا و سایر معلولین و جانبازان عزیز را داشته باشد، می‌تواند درصد بالاتری از مخاطبین را به رسانه‌ی ملی وفادار نگه دارد و در انجام رسالت رسانه‌ای و نیل به اهداف متعالی، موفق باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار