یادداشت/

«اربعین حسینی» و درس معرفت دل‌های عاشق

اربعین حسینی امسال با توجه به فراگیری ویروس کرونا، با بصیرت و درک زمان از موقعیت ایجاد شده از سوی مردم و عاشقان اباعبدالله‌ الحسین(ع) متفاوت از قبل نمود بیشتری نسبت به سنوات پیشین پیدا کرده است.
کد خبر: ۴۲۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۰ - 07October 2020

«اربعین حسینی» و درس معرفت دل‌های عاشق در این روز‌هاگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ میثم بشیرنژاد؛ نسیم دلدادگی اربعین حسینی بار دیگر وزیدن گرفت و باز حس و حال نینوایی دل‌های عاشق و شیدا را حالی به حالی کرده است. راهپیمایی عظیم اربعین حسینی که در چند سال گذشته مانور بزرگ جهان اسلام و تجدید میثاق با ولایت و امامت بوده، با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و بسته شدن مرزها و عدم امکان خروج از کشور، امسال حداقل برای ما متفاوت از قبل است. 

از زمان شهادت امام حسین (ع)، عاشقان و شیعیان همواره در فرصت‌های مختلف به زیارت قبر مطهر ایشان راهی کربلا می‌شدند. در این راه عده‌ای پیاده و عده‌ای سواره مسیر کربلای معلی را در پیش می‌گرفتند. روایات زیادی نیز از ائمه معصومین درباره زیارت حضرت وارد شده است، در برخی از این روایات تاکید بر پیاده رفتن نیز وجود دارد؛ بنابراین پیاده برای زیارت امام حسین (ع) رفتن از همان آغاز بوده و تاکنون نیز ادامه داشته است. از جابر بن عبدالله، به عنوان نخستین زائر کربلای معلی در روز اربعین سال ۶۱ هجری نام می‌برند. این سنت حسنه در سال‌های حضور ائمه معصومین (ع) با وجود حکومت سفاک اموی و عباسی انجام شده است.

در کتب روایی و حدیثی درباره فضلیت زیارت امام حسین (ع) در اربعین مطالب زیادی بیان شده است. در همه این کتب، سند حدیث، روایتی از امام حسن عسگری است که ایشان فرمودند: «علامات المؤمن خمس، صلاه الخمسین، و زیارت الاربعین، والتختّم فی الیمین، و تعفیر الجبین، و الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم» نشانه‌های انسان مؤمن پنج‌تاست: پنجاه رکعت نماز روزانه (نماز‌های واجب و نافله)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن و بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.

مصادف شدن اربعین امسال با نیمه مهرماه و همچنین اوج گیری موج سوم کرونا در فصل پاییز ستاد مقابله با کرونا را مجبور کرد که تدابیر شدیدتری اعمال شود. بسته شدن مرزها، تعطیلی مراکز علمی و آموزشی، الزام استفاده از ماسک از درب منازل و ... نشان از اهمیت موضوع و قرمز بودن وضعیت در سراسر کشور حکایت دارد.

عشق به مولا و سرور آزادگان جهان، سیدالشهدا حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در خون و رگ تمامی ایرانیان جاری و ساری است و این امر در طول سال‌ها و بلکه قرن‌ها در این سرزمین اثبات شده است. آنچه که اکنون اهمیت دارد سلامت یکایک مردم و احساس مسئولیت هر کس نسبت به اطرافیانش هست که باید به صورت جد مد منظر باشد و مغفول نشود. 

این روز‌ها قلب‌ها و دل‌های همه عاشقان و دلدادگان روانه‌ی کربلای معلی و حرم امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس است. شاید از راهپیمایی و برنامه‌های دسته جمعی ظاهری امسال خبری نباشد، اما با پوشش خبری رادیو - تلویزیونی و قرائت زیارت اربعین و نشر آن در فضای مجازی این امکان هست که همه در کنار هم یالثارات الحسین سر دهند و برای از بین رفتن ویروس کرونا و نجات جان بشر دست به دعا بردارند. 

اربعین حسینی امسال با توجه به فراگیری ویروس کرونا، با بصیرت و درک زمان از موقعیت ایجاد شده از سوی مردم و عاشقان اباعبدالله (ع) نمود بیشتری نسبت به سنوات پیشین پیدا کرده است. این روز‌ها و در شرایطی که لازم به یک همبستگی ملی و مردمی است، هم کادر درمان و سلامت و هم قاطبه مردم به آگاهی دادن و یاری رساندن بیشتر از همیشه نیازمندند. اوج‌گیری دوباره کرونا در ابتدای پاییز بار دیگر مسئولان و مردم را نگران کرده است، بدون تردید اگر تک‌تک آحاد جامعه به نحو مطلوب احساس مسئولیت کنند و وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام دهند. هم آمار تلفات ناشی از ویروس کرونا تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند و هم سلامت جامعه و مردم بهتر تضمین می‌شود.

امید است با رعایت کردن پروتکل های بهداشتی و با توکل به خدا و توسل به ائمه ویروس کرونا هر چه زودتر ریشه کن شود و تمام عاشقان و دلدادگان سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، در کمال صحت و سلامتی بتوانند در سالهای آتی مثل سابق، در اجتماع عظیم و باشکوه  اربعین حسینی شرکت کنند. 

انتهای پیام/ 102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار