نویسنده کتاب زنبق‌های تکریت در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

داستان و نمایشنامه رسانه‌هایی مناسب برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس

فاطمه کنعانی گفت: خاطرات شفاهی ایثارگران قبل از اینکه از بین ما بروند باید به رشته تحریر درآید و اهالی قلم همچون داستان‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان نباید از این سوژه‌ها غفلت کنند، چون داستان و نمایشنامه رسانه‌های خوبی برای انتقال رویدادها و ارزش‌های دفاع مقدس به جامعه هستند.
کد خبر: ۴۲۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶ - 09October 2020

«فاطمه کنعانی» نویسنده کتاب زنبق‌های تکریت در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: علت انتخاب آزاده سرافراز سید جلال ابراهیمی برای نگارش این کتاب، داشتن پیش فرضی از گذشته بود که آن عبارت است از کنجکاوی درباره نوجوانان و جوانانی که به جبهه رفتند و رفتارهای بزرگ‌منشانه از خود بروز دادند. روایتگر کتاب زنبق‌های تکریت نیز در زمره این افراد بود.

این نویسنده دفاع مقدس تصریح کرد: من معتقدم بخش زیادی از توفیقاتی که در دوران دفاع مقدس حاصل شد مرهون مجاهدت، ولایت‌پذیری و بصیرت نیروهای نوجوان و جوانی‌ست که در خلق این حماسه بی‌بدیل نقش‌آفرین بودند.

وی با بیان اینکه راوی کتاب زنبق‌های تکریت در عملیات کربلای 4 به اسارت نیروهای ارتش بعث عراق درآمده و در زمره نخستین اسرای مفقودالاثر این عملیات بوده، گفت: در شب عملیات کربلای4، تعدادی از فرماندهان به نیروهای تحت امر خود دستور عقب‌نشینی می‌دهند و آنها نیز از نهر خین برمی‌گردند. این درحالی‌ست که برخی فرماندهان این کار را نمی‌کنند و نیروها وارد جزیره بوارین می‌شوند که سید جلال ابراهیمی از جمله این نیروهاست.

این نویسنده دفاع مقدس خاطر نشان کرد: هر چند به لحاظ زمانی در آن مقطع، امکان عقب‌نشینی برای روای کتاب وجود داشته، اما به دلیل اینکه دستوری به او داده نشده این کار را نمی‌کند و این نکته برایم جالب بود که چطور یک جوان حدوداً 16 ساله تابع فرمانده خود است.

کنعانی در ادامه افزود: او معتقد بوده اگر در حال بازگشت کشته شود؛ شهید محسوب نمی‌شود چراکه به زعم خودش از معرکه فرار کرده است. راوی کتاب حتی بعد از آزادی نیز هیچ‌گاه معترض فرماندهان و مسئوولانی نبوده که به او دستور عقب‌نشینی ندادند چراکه معتقد است هم او و هم فرماندهان به وظایف خود عمل کردند.

نویسنده کتاب زنبق‌های تکریت در مورد مدت زمان نگارش این کتاب یادآور شد: شش ماه مصاحبه و شش ماه نیز تدوین و ویراستاری این کتاب به طول انجامید.

وی در پایان تأکید کرد: خاطرات شفاهی ایثارگران قبل از اینکه از بین ما بروند باید به رشته تحریر درآید و اهالی قلم همچون داستان‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان نباید از این سوژه‌ها غفلت کنند، چون داستان و نمایشنامه رسانه‌های خوبی برای انتقال رویدادها و ارزش‌های دفاع مقدس به جامعه هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار