آیا هجمه سعودی‌ها ضد رهبران فلسطین مقدمه‌ای برای سازش با صهیونیست‌هاست؟

هجمه تند اخیر مقامات سعودی علیه رهبران فلسطین سوالات زیادی را در خصوص هدف اینگونه اظهارات به وجود می‌آورد.
کد خبر: ۴۲۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ - 07October 2020

آیا هجمه سعودی‌ها ضد رهبران فلسطین مقدمه‌ای برای سازش با صهیونیست‌هاست؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، بعد از اینکه امارات و بحرین توافق عادی سازی را با رژیم صهیونیستی امضا کردند، این سوال مطرح شد که آیا عربستان سعودی کشور بعدی برای عادی‌سازی روابط است؟ به ویژه اینکه شاهزاده «بندر بن سلطان» سفیر اسبق عربستان در آمریکا در گفت‌وگو با شبکه العربیه به شکل تندی رهبران فلسطینی را مورد هجمه قرار داده و اظهار داشت که مسئله فلسطین یک مسئله عادلانه است؛ اما حامیان آن شکست خورده‌اند.

درحالی‌که حکومت سعودی مدعی تعهد خود در حمایت از آرمان فلسطین و ابتکار عمل عرب برای صلح در منطقه شده است، این اظهارات سفیر اسبق سعودی در واشنگتن با حمله به رهبران فلسطینی که عادی سازی را رد می کنند، نقض می‌شود.

هرچند حاکمان عربستان به طور علنی از عادی سازی امارات با رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کردند، رسانه‌های سعودی این اقدام امارات و بحرین را مورد انتقاد قرار ندادند که این امر نیز ممکن است بیانگر تمایل عربستان به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشد.

در حالی که مقامات رسمی سعودی معتقدند که هرگونه اقدامات یک جانبه رژیم صهیونیستی برای الحاق سرزمینهای فلسطین، موجب تضعیف راه حل دو کشور در چارچوب طرح صلح عربی می‌شود ، این روند با حمله رهبران سعودی به رهبران فلسطین و متهم کردن آنها به پایمال کردن مسئله فلسطین، به دلیل امتناع از عادی سازی ، در تضاد است.

شاهزاده بندر بن سلطان در 5 اکتبر جاری در گفت‌وگو با العربیه ادعا کرد که اظهارات رهبران فلسطین پس از توافق امارات و بحرین با اسرائیل دردناک و در سطح پایین بود.

وی افزود: آنچه که از رهبری فلسطین شنیدم واقعا دردناک است و نمی‌توان چیزی گفت؛ عجیب نیست که آنها از عباراتی مانند «خنجر به پشت زدن»(فلسطینیان، سازش حکام عرب با رژیم صهیونیستی را خیانت و خنجری از پشت به ملت فلسطین قلمداد کرده اند) استفاده می‌کنند، زیرا این سنت آنها در برخورد با برخی طرف‌ها است. مسئله فلسطین یک مسئله عادلانه است اما حامیان آن شکست خورده‌اند.

این شاهزاده سعودی گفت که اینگونه اظهارات رهبران فلسطینی ضد سران خلیج فارس امری غیرقابل قبول و رد شده است.

شاهزاده بندر اولین شخصی نبود که به گروه‌های فلسطینی حمله تندی کرد؛ بلکه « شاهزاده ترکی فیصل» رئیس سابق اطلاعات عربستان نیز پیش از وی انجام اصلاحات در میان فلسطینی‌ها را مبنای حل مسئله فلسطین دانست و افزود: امیدواریم که به صلحی جامع و عادلانه برسیم و ابتکار عمل صلح عربی راهی برای انجام این کار است.

ترکی الفیصل افزود: خدا به آن‌ها (رهبران فلسطینی) کمک کند و آن‌ها باید خانه خراب خود را بازسازی کنند و حماس و فتح به توافق برسند.

وی تصریح کرد: هر کشور عربی که بخواهد به امارات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد، باید در ازای آن بهایی را بگیرد و بها و ارزش آن باید زیاد باشد. عربستان برای صلح میان اسرائیل و کشورهای عرب قیمتی تعیین کرده و آن برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس بر اساس طرح ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه پیشین است.

وی در ادامه برای توجیه اقدام امارات در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: دستاوردی که هیچ اشاره‌ای در این جدال به آن نشده است، این است که رهبر بزرگترین کشور در جهان (ترامپ) به امارات متوسل شده است تا از طریق آن چیزی را به دست آورد که در تلاش‌های انتخاباتی‌اش برایش مثمر ثمر باشد. امارات توقف طرح الحاق را شرط گذاشته است؛ طرحی که در چارچوب معامله قرن بود و ترامپ نیز با این شرط امارات موافقت کرده است.

«محمود علوش»، تحلیلگر سیاسی، در مورد یک اختلاف آشکار میان موضع رسمی عربستان در مورد مسئله فلسطین و برخی ابتکارات منطقه ای در قبال این موضوع صحبت می‌کند.

وی در مصاحبه خود با الخلیج آنلاین تأکید کرد که ریاض از یک طرف به موضع خود مبتنی بر یک راه حل عادلانه و جامع با تمرکز بر ایجاد یک کشور فلسطینی با پایتخت قدس پایبند است؛ اما از طرف دیگر با وجود تضعیف گام‌های امارات و بحرین در برابر رژیم صهیونیستی، اعتراض خود را به عادی سازی روابط این دو کشور با رژیم صهیونیستی ابراز نکرد.

«محمود علوش» معتقد است که این تناقض به دلیل تعارض میان دو گرایش در داخل عربستان است؛ اول اینکه «ملک سلمان» پادشاه عربستان نمی‌خواهد دوران حاکمیت وی با پاگذاشتن بر اصول عربی و اسلامی در مورد مسئله فلسطین به پایان برسد و دوم محمد بن سلمان است که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را گامی جدید در چشم‌انداز خاورمیانه می‌داند.

«جراد کوشنر»، مشاور رئیس جمهور آمریکا، هنگام ورود به ابوظبی و پیاده شدن از اولین هواپیمای صهیونیستی که در 31 آگوست به آنجا نشست، گفت: اولین بار است که این اتفاق می‌افتد و می خواهم از عربستان به دلیل فراهم‌کردن چنین امکانی تشکر کنم.

کوشنر مدعی شد که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌تواند به نفع اقتصاد عربستان باشد و نفوذ ایران را در منطقه محدود کند و از عربستان سعودی خواست تا به سوی عادی سازی برود.

فعالان سعودی طی دو سال گذشته که ازسرزمین‌های اشغالی بازدید کرده بودند ، با رهبران صهیونیستی دیدار کردند .همچنین اخیراً در 5 اکتبر روزنامه نگاران سعودی در یک جلسه مجازی با «بنی گانتس» وزیر جنگ اسرائیل مصاحبه کردند.

در طول سه سال گذشته، هشتگ‌های مختلفی در عربستان سعودی با مضمون« فلسطین مسئله من نیست» ترند شدند.

علوش تأکید می کند که بن سلمان حامی برجسته طرح کوشنر در منطقه است و او رابطه بسیار خوبی با کوشنر دارد و همچنین ولیعهد سعودی وعده داده بود که خاورمیانه اروپای جدیدی خواهد شد.

این تحلیلگر سیاسی، هرگونه عادی سازی میان عربستان و رژیم اسرائیل در زمان سلطنت ملک سلمان و یا حتی پس از به قدرت رسیدن شاهزاده محمد را منتفی می‌داند و توضیح می‌دهد: به قدرت رسیدن بن سلمان به معنای این نیست که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امری عادی تلقی می‌شود؛ اما حداقل دولت عربستان در آن زمان در برخورد با این موضوع انعطاف بیشتری خواهد داشت.

«ماهر شاویش» تحلیلگر سیاسی نیز به نوبه خود معتقد است که اظهارات مقامات سعودی در وهله اول خطاب به کشور و شهروندان خودشان است و این اقدامات در راستای تلاش برای آماده سازی فضای داخلی عربستان و ارائه موضع سعودی در مورد مسئله فلسطین و از بین بردن هرگونه سردرگمی در میان شهروندان سعودی است.

ماهر شاویش در مصاحبه خود با الخلیج آنلاین افزود: به هر حال همه این اقدامات مقامات سعودی، انتقاد معترضان را به دلیل سکوت در برابر عادی سازی امارات و بحرین خنثی نمی‌کند و در صورت اعلام رسمی عادی سازی، بار حملات مخالفان به رهبران سعودی را نیز کاهش نخواهد داد.

وی ادامه می دهد: این حمله تند به رهبران فلسطینی از سوی چهره‌های سعودی در این سطح، می‌تواند مقدمه‌ای برای عادی سازی باشد؛ اما من هنوز هم معتقدم که عربستان در مرحله عادی‌سازی کمی تأخیر خواهد داشت و ممکن است این اقدام تدریجی صورت گیرد. همانطور که بعد از عادی سازی امارات و بحرین، عربستان اجازه عبور پروازهای اسرائیل از حریم هوایی خود به امارات را صادر کرد.

شاویش تأکید کرد که بدون تردید عربستان به قطار عادی سازی با رژیم صهیونیستی خواهد پیوست ولی با توجه به ماهیت عربستان و موقعیت سیاسی و مذهبی آن در سطح خاورمیانه سازوکارها و روش آن متفاوت‌تر خواهد بود .

وی معتقد است که حضور شخصیت‌های سعودی برای صحبت در مورد مسئله فلسطین و حمله به رهبران آن و تمرکز به فضای داخلی عربستان ، نشان دهنده بحران رهبران سعودی در رسیدگی به پرونده عادی سازی داخلی و همچنین ترس آن‌ها از واکنش داخلی عربستان است.

وی سخنان خود را با الخلیج آنلاین به پایان برد و گفت: عربستان در اقدام خود برای مدیریت پرونده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی آسوده خاطر نیست.

عربستان سعودی چندین بار اعلام کرده که تا زمانی که توافق صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینی‌ها حاصل نشود ، عادی سازی روابط نخواهد کرد.

«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان بارها اعلام کرد که عربستان به گزینه صلح بر مبنای ابتکار عمل‌های عربی و قطعنامه‌های مشروع بین المللی و بعد از تحقق صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها پایبند است.

اما سازمان هواپیمایی کشوری عربستان، اوایل سپتامبر گذشته، مطابق با درخواست امارات به پروازهای اسرائیلی اجازه عبور از حریم هوایی کشورش را داد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها