دبیرکل حزب‌الله لبنان:

انقلاب اسلامی ایران زمینه برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین را فراهم کرد

سید حسن نصرالله گفت: پس از آغاز جنبش بیداری اسلامی در چند کشور اسلامی به‌ویژه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) و تحول بزرگی که در منطقه حاصل شد و همچنین پس از سقوط نظام صدام در عراق، زمینه برای برگزاری مراسم اربعین فراهم شد.
کد خبر: ۴۲۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲ - 07October 2020

«صدام» زوار امام حسین (ع) را با هواپیما هدف قرار می‌دادبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، امشب (چهارشنبه‌) به‌مناسبت اربعین حسینی (ع) سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنرانی خود، به زیارت اربعین و تاریخچه این زیارت اشاره کرد و گفت که براساس اسناد و منابع تاریخی، اولین کسی که به زیارت اربعین (چهلمین روز شهادت شهدای کربلا) رفت، جابر بن عبدالله انصاری بود و او اولین زائر اربعین امام حسین (ع) به شمار می‌رود.

سید حسن نصرالله بیان داشت که این مراسم در طول تاریخ بود؛ ولی در دوران معاصر و زمان حکومت بعث، رژیم صدام با برگزاری مراسم اربعین مقابله می‌کرد و اجازه راهپیمایی به شیعیان را نمی‌داد و حتی در برخی سال‌ها نیز این رژیم، اقدام به هدف قرار دادن زوار امام حسین (ع) با هواپیما و بالگرد کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که او به همراه شهید «سید عباس موسوی» دبیرکل سابق این حزب و جمعی از طلبه‌ها، در آن زمان شاهدان عینی این جنایت صدام بودند.

وی تصریح کرد: «پس از آغاز جنبش بیداری اسلامی در چند کشور اسلامی به‌ویژه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) و تحول بزرگی که در منطقه حاصل شد و همچنین پس از سقوط نظام صدام در عراق، زمینه برای برگزاری مراسم اربعین فراهم شد».

سید حسن نصرالله اربعین امام حسین (ع) را رویدادهای بزرگ دانست و با بیان این‌که موانعی که حاکمان مستبد در برابر زیارت اربعین ایجاد کردند از امویان و عباسیان تا رژیم صدام هرگز مانعی در برابر برگزاری این مراسم ایجاد نکرد، گفت که باید دید، راز این‌که این رویداد با مروز زمان و به رغم اقداماتی که برای مقابله با زنده نگه داشتن آن شده است، فراموش نشده، چیست؟

سید حسن نصرالله بیان داشت که امام حسین (ع) شخصیت منزوی نبود، بلکه در متن حوادث حضور داشت و به‌دلیل نسبتی که با پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (علیهماالسلام) و همچنین به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی که داشتند، در بین مردم شناخته شده و معروف بودند.

وی به حدیث نبوی «الحسینُ منی و أنا من الحسین» اشاره کرد و گفت که منظور پیامبر اسلام (ص) صرفاً رابطه نسبی- جسمی نبود؛ بلکه منظور رابطه اخلاقی و شخصیتی بین ایشان است و امام حسین (ع) در خیلی از جهات و ویژگی‌ها شخصیتی به جدشان شباهت داشتند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: «منظور این است که اگر او را حمایت کنی، گویا که مرا حمایت کردی و اگر با او دشمنی کنی، کأنه با من دشمنی کرده‌ای. کسی که او را دوست بدارد، گویی که مرا دوست داشته است. یعنی اینکه او را تنها نگذارید و از او حمایت کنید».

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها