چهل‌سالگی سرو/

اقدام عجیب صدام برای از بین بردن شناسنامه‌های ایرانی

با اشغال مناطق وسیعی از جنوب ایران، رژيم بعث عراق تصمیم به تعویض شناسنامه‌های مردم مناطق اشغال شده با شناسنامه ایرانی کردند.
کد خبر: ۴۲۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰ - 10October 2020

اقدام عجیب صدام برای از بین بردن شناسنامه‌های ایرانیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را دربرمی‌گیرد. 

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله‌زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

بخش‌هایی از این کتاب طی روزهای آتی منتشر می‌شود که بخش اول آن را در ادامه می‌خوانید:

تلاش برای تحمیل هویت عراقی

«امروز، شهرهای اهواز و آبادان هدف گلوله‌های توپخانه دوربرد عراق گرفت و خسارت‌هایی به منازل مسکونی و مردم وارد آمد.

از ساعت 8:30 صبح امروز، توپخانه‌های عراقی شهر اهواز را هدف آتش گلوله‌های خود قرار دادند و در مدت چند ساعت و در دو مرحله، 15 گلوله توپ به داخل شهر شلیک کردند که اغلب آنها به منازل مسکونی برخورد کرد. با وجود گزارش‌های متعدد از این اقدام نظامیان عراقی گزارش دقیقی درباره آمار تلفات و خسارت‌های وارد شده دریافت نشده است.

شهر آبادان نیز به طور پراکنده زیر آتش گلوله سلاح‌های سبک و سنگین نیروهای عراقی قرار داشت که خسارت‌هایی به بار آورد.
نیروهای ارتش عراق طبق سیاست کلی این کشور در مناطق اشغالی ایران، از امروز تعویض شناسنامه‌های اهالی این مناطق را از ایرانی به عراقی آغاز کردند به همین منظور یک سرگرد عراقی همراه با سه تن از اعضای جبهه التحریر اهواز در مناطق عرب‌نشین جراحیه، رفیعه و حجره در غرب اهواز مشغول به کار شدند و مردم را تهدید کردند که در صورت تحویل ندادن شناسنامه‌های ایرانی، جیره غذایی آنها را قطع خواهند کرد همچنین آنها اهالی را تهدید کرده‌اند در صورتی که به خط مقدم نزدیک شوند یا نشانه‌هایی از ایران دوستی در آنها دیده شود تیرباران خواهند شد.

در خصوص چگونگی برخورد مردم مناطق آشغال شده با نیروهای عراقی، یکی از نیروهای سپاه که حدود 20 روز برای شناسایی و ارزیابی نیروهای عراقی به داخل مناطق آشغال شده نفوذ کرده و در آنجا به سر برده بود در بخشی از گزارش خود به واحد اطلاعات سپاه خوزستان نوشته است: اهالی محلی از وجود نیروهای عراقی در منطقه به شدت اظهار نارضایتی و نگرانی می‌کردند و آرزوی پیروزی هرچه زودتر نیروهای اسلام را داشتند. آنها با پیروزی عملیات ثامن الائمه بسیار مسرور شدند و با شنیدن خبر شهادت سران ارتش و سپاه اندوهگین شدند و مخفیانه و به دور از چشم ستون پنجم دشمن به عزاداری پرداختند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار