سردبیر خبرگزاری دفاع مقدس در برنامه «افق سینما» مطرح کرد؛

سه دهه آسیب‌شناسی برای یک دهه سینمای دفاع مقدس/ در عرصه رسانه به یک سازمان اوج رسانه‌ای نیازمندیم

شادمانی گفت: در عرصه رسانه به سازمانی مانند سازمان اوج نیاز داریم؛ یعنی همانگونه که سازمان اوج آمد و با تلاش و همت، حداقل اجازه نداد تا در غفلت برخی مدیران و مسئولان مربوطه، چراغ کم‌فروغ سینمای دفاع مقدس خاموش شود، در عرصه رسانه نیز ضروریست چنین اتفاقی مهندسی و رخ دهد.
کد خبر: ۴۲۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ - 10October 2020

سینمای دفاع مقدس یک محصول ملی است/ در عرصه رسانه به یک سازمان اوج رسانه‌ای نیازمندیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در برنامه‌ی این هفته‌ی «افق سینما» که عصر روز جمعه (۱۸ مهر) از  شبکه‌ی افق سیما با اجرای «سعید الهی» و با حضور «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم و «رسول شادمانی» سردبیر خبرگزاری دفاع مقدس و فعال رسانه‌ای روی آنتن رفت، سینمای دفاع مقدس در ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در بخش نخست این برنامه، سیدمحمد حسینی در بحث آسیب‌شناسی سینمای  انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر ایجاد تعادل و توازن بر دو مقوله‌ی هنر و ظرافت‌های هنری و نیز دقت در روایت تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در آثار مربوطه تاکید داشت.

حسینی عدم تعادل و توازن بین هنر و تاریخ در روایت‌های دراماتیک را موجب به‌وجود آمدن تحریف در سینمای راوی تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دانست.

وی وابسته بودن هنرمندان را نفی کرد و ابزار اصلی کار هنرمندان را تعهد به واقعیت دانست. به دیگر سخن، حسینی توجه به واقعیت‌های تاریخی و استفاده‌ی به‌جا از هنر را عامل رشد و ترقی و اعتلای سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برشمرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم با اشاره به فیلم‌هایی مانند قلاده‌های طلا، بادیگارد و ... که در دهه‌ی اخیر تولید و به اکران رسیده‌اند، اظهار داشت: این‌گونه از فیلم که به‌دور از افراط و تفریط به نقد و بررسی وقایع تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته‌اند، می‌توانند بهترین الگو برای فیلمسازان نسل‌های بعد باشند که دغدغه‌ی ساخت فیلم‌هایی با موضوع تاریخ انقلاب اسلامی را دارند.

سه دهه آسیب‌شناسی برای یک دهه سینمای دفاع مقدس

در بخش دوم از این برنامه، رسول شادمانی سردبیر خبرگزاری دفاع مقدس در خصوص جایگاه رسانه‌ها در تبلور سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به اهمیت، نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری رسانه‌ها در دنیای امروز اظهار داشت: نقش و تاثیر شگفت‌انگیز رسانه به‌ویژه در عصر امروز بحث تازه‌ای نیست و اهمیت آن بر همگان روشن و مبرهن است. معتقدم حتی موفقیت حاکمیت‌ها در دنیای امروز وابسته به موفقیت رسانه‌های آن ‌حکومت است.

این کارشناس رسانه به همزمانی ورود کشورمان به صنعت سینمای دنیا اشاره کرد و افزود: در عرصه صنعت سینما ما به‌لحاظ ورود و حضور در این عرصه، عقب نبوده‌ایم؛ اما در حوزه رسانه نسبت به دیگر جوامع، ضعیف عمل کرده‌ایم و این ضعف در گذر زمان بیشتر شده است.

وی در ورود به بحث آسیب‌شناسی سینمای دفاع مقدس و نقش و جایگاه رسانه‌ها در آن بیان داشت: ما یک دهه سینمای دفاع مقدس داشته‌ایم درحالی که سه دهه مشغول آسیب‌شناسی آن هستیم؛ گویی که در این آسیب‌شناسی‌ها نان برخی افراد مقرر شده است، لذا متبلور شدن آنچه شایسته این سینمای ملی است، شاید به نفع برخی افراد نیست.

سردبیر خبرگزاری دفاع مقدس عمده دلیل کم‌کاری رسانه‌ها در حمایت از سینمای دفاع مقدس را  تولید فیلم‌های  ضعیف در این حوزه دانست و گفت: وقتی یک فیلم خوب - حال در بخش خصوصی یا دولتی - تولید می‌شود همه رسانه‌ها موظف و محکوم به پرداختن و انعکاس آن خواهند بود؛ لذا فیلم خوب رسانه را ملزم به همراهی می‌کند و رسانه نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

وی افزود: درخصوص سینمای ملی دفاع مقدس وقتی اتفاق خوبی رخ می‌دهد، همه رسانه‌های مرتبط و غیرمرتبط پای کار فیلم می‌آیند؛ پس اولاً تولید فیلم خوب بسیار مهم است که متاسفانه در عرصه سینمای دفاع مقدس دچار ضعف مشهودی هستیم.

شادمانی در بخش دیگر صحبت‌های خود به وابستگی رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه رسانه‌های ما عموماً رسانه‌هایی وابسته به سازمان‌ها و ارگان‌ها و نهادها و احزاب هستند و آن‌چه عملکرد آن‌‎ها را تعیین می‌کند گاه روابط بین نهادها و سازمان‌ها در ابعاد کلان مدیریتی است؛ درحالی که دفاع مقدس نقطه اشتراک و اتصال تمام احزاب و گروه‌ها و نهادهای فعال کشور است و بر همین اساس سینمای ملی دفاع مقدس باید جایگاهی فراجناحی و فراسانه‌ای داشته باشد.

وی در بخش سوم از صحبت‌های خود به اهمیت دانش رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: عدم دانش رسانه‌ای نیروهای فعال در رسانه‌های ما تبدیل به معظلی جدی شده است. اساساً افرادی که به لحاظ آکادمیک علم و دانش رسانه‌ای دارند از بصیرت رسانه‌ای نیز برخوردار خواهند بود و فهم آنها از رسانه موجب پیشرفت رسانه خواهد شد. بررسی به‌عمل آمده از یک مجموعه رسانه‌ای نشان می‌دهد تنها یک سوم نیروهای آن رسانه از علم آکادمیک و سواد دانشگاهی رشته مربوطه برخوردار بوده‌اند که این موضوع ضعفی فاحش در حوزه رسانه به شمار می‌آید.

سردبیر خبرگزاری دفاع مقدس در پایان تصریح کرد: ما در عرصه رسانه به سازمانی مانند سازمان اوج نیاز داریم؛ یعنی همانگونه که سازمان اوج آمد و با تلاش و همت، حداقل اجازه نداد تا در غفلت برخی مدیران و مسئولان مربوطه، چراغ کم‌فروغ سینمای دفاع مقدس خاموش شود، در عرصه رسانه نیز ضروریست چنین اتفاقی مهندسی و رخ دهد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها