اهداف و پیام‌های سیاسی مانور مشترک روسیه و مصر در دریای سیاه

دفتر رسانه‌ای ناوگان دریای سیاه روسیه در اقدامی بی‌سابقه از برگزاری قریب‌الوقوع مانور مشترک با نیروی دریایی مصر خبر داده است.
کد خبر: ۴۲۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵ - 10October 2020

اهداف و پیام‌های سیاسی مانور مشترک روسیه و مصر در دریای سیاهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دفتر رسانه‌ای ناوگان دریای سیاه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای دریایی روسیه و مصر بزودی مانور مشترکی را در دریای سیاه برگزار می‌کنند.

در این بیانیه آمده است که در این مانور کشتی‌های جنگی ناوگان دریای سیاه روسیه و نیروی دریایی مصر با پشتیبانی هواپیماها، دفاع از آبراه‌ها در مقابل تهدیدات مختلف را تمرین خواهند کرد و علاوه بر آن این تمرینات شامل مانور استقرار نیروها و امدادرسانی در دریا و بازرسی کشتی‌های مشکوک است.

در همین ارتباط سرلشکر «طلعت مسلم» کارشناس نظامی و راهبردی مصر در مصاحبه با روزنامه «رأی‌الیوم» گفت که زمینه‌های همکاری نظامی بین مصر و روسیه به ویژه با توجه به تاریخ روابط حسنه دو کشور، بسیار زیاد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مانور حاوی پیام سیاسی است؟ گفت: بله حتما حاوی پیام است اما نه پیام مستقیم بلکه این یک مانور است و مصر می‌خواهد قدرت خود را به رخ کشیده و بگوید که تمامی کسانی که آن را تهدید می‌کنند شکست خواهند خورد.

مسلم همچنین با اشاره به مزایای استراتژیک این مانور نیز تأکید کرد که برگزاری این مانور تأکید بر این مسئله است که هر گونه همکاری و آموزش مشترک بین دو قدرت حاکی از آمادگی آن‌ها برای اقدام نظامی واقعی است و این خود دربردارنده نوعی بازدارندگی می‌باشد.

این کارشناس نظامی مصر در پاسخ به این سوال که مانور مشترک مصر و روسیه واکنشی به حضور ترکیه در دریای مدیترانه است؟ گفت: تصور نمی‌کنم چنین باشد، کشورها بایستی بالاتر از هر گونه انتقام و پاسخگویی باشند، این یک مانور با هدف حمایت از توان دفاعی مصر است.

از سوی دیگر «أیمن سلامه» عضو شورای مصری در امور خارجه با اشاره به اینکه این نخستین بار است مصر در یک مانور نظامی در دریای سیاه شرکت می‌کند، گفت که برگزاری این مانور در سایه تنش در دریای مدیترانه به دلیل تلاش‌های ترکیه جهت سیطره بر منابع انرژی، دارای اهمیت است.

وی افزود که تقویت روابط استراتژیک مصر و روسیه باعث نگرانی آنکاراست به ویژه که روابط روسیه و ترکیه اخیرا به دلیل دخالت‌های ترکیه در لیبی و درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار