وزیر راه و شهرسازی:

در حوزه ریل و سوزن متکی به داخل هستیم

محمد اسلامی گفت: در حوزه ریل و سوزن سال‌ها به دنبال ساخت داخل بودیم، اما امروز این موضوع محقق شد و میان راه آهن و ذوب آهن دعوا بر سر تحویل بیشتر ریل و سوزن است.
کد خبر: ۴۲۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ - 11October 2020

در حوزه ریل و سوزن متکی به داخل هستیمبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز (یکشنبه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی که با حضور وزیر دفاع در ساختمان راه آهن برگزار شد، اظهار داشت: با همت همه صنعتگران و شرکت‌های حمل و نقل ریلی از سال قبل با اهتمام ویژه به استفاده از ظرفیت‌های داخل شتاب داده‌ایم و تا به امروز هر ماهه شاهد الحاق‌های جدید به ناوگان حمل نقل ریلی کشور هستیم.

وی با بیان اینکه تا کنون شاید از بیش از یک هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن یا لکوموتیو نو یا بازسازی شده رونمایی کرده‌ایم و تقریبا به نهضتی پایدار تبدیل شده است.

وزیر راه گفت: در حوزه ریل و سوزن سال‌ها به دنبال ساخت داخل بودیم اما امروز این موضوع محقق شد و میان راه آهن و ذوب آهن دعوا بر سر تحویل بیشتر ریل و سوزن است.

اسلامی با اشاره به وضعیت بازار ارز در کشور خاطرنشان کرد: در جنگ اقتصادی که در حوزه نرخ ارز داریم مهم‌ترین تکلیف ما به چالش کشیدن اصل تقاضا برای تقاضای ارز و اتکای بیشتر به ساخت داخل است.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه دائمی دستاوردهای صنعت ریلی کشور اشاره کرد و گفت: نمایشگاهی که امروز افتتاح می‌شود، سفره را برای همه کسانی که دل در در گروی پیشرفت کشور دارند مهیا می‌کند.

وزیر راه با تاکید بر اینکه اتکا به ساخت داخل و همچنین پیگیری پروژه‌های ریاست دولت از تاکیدات رئیس جمهوری است، اظهار داشت: من هر هفته از سوی رئیس جمهوری درباره وضعیت پیشرفت پروژه‌های ریلی مورد سوال قرار می‌گیرم. ظرفیت خطوط ریلی از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تا امروز ۴۰ درصد افزایش یافته و تا پایان دولت و پایان سال آتی به حدود ۶۰ درصد افزایش خواهد رسید که تحولی ریلی محسوب می‌شود. امیدواریم تا پایان این برنامه چهار استان چهار محال و بختیاری، اردبیل، کردستان و بخشی از استان خراسان شمالی به شبکه ریلی کشور متصل کنیم.

اسلامی ادامه داد: همچنین کریدور ریلی شمال به جنوب با سرعت هرچه تمام تر درحال تکمیل است. امروز این اراده وجود دارد تا بتوانیم سهم ریل را در حمل نقل جاده‌ای بار و مسافر افزایش دهیم.

وی ادامه داد: امروز توانسته‌ایم حجم باری که از بندر شهید رجایی و امام خمینی (ره) روی قطار بارگیری می‌شود تقریبا دوبرابر سال قبل است و امیدواریم در آینده سهم حمل نقل ریلی را به ۱۵ درصد برسانیم و خود را به اهداف برنامه ششم توسعه نزدیک کنیم.

وزیر راه همچنین درباره برنامه‌های این وزارتخانه در زمینه برقراری اتصالات خطوط ریلی بین‌المللی گفت: با عضویت کشور در cis ان‌شاالله در ماه آینده خط راه آهن به سمت هرات افغانستان افتتاخ خواهد شد. امیدواریم این اقدام و نمایشگاه بتوانیم این فرصت را فراهم کنیم تا وابستگی ما به صنعت ریلی به خارج از کشور قطع شود و بتوانیم از زنجیره یکپارچه صنعت ریلی سهمی از بازارهای خارجی کسب کنیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار