روزشمار جنگ ایران و عراق _ 3؛

هراس صدام از مجاهدان مسلمان عراقی

نیرو‌های بعثی عراق دهکده‌ای را با پنج هزار نفر سکنه پس از بمباران و به آتش کشیدن، به وسیله بلدوزر با خاک یکسان کردند. نیرو‌های عراق در جست‌وجوی گروهی از مجاهدین مسلمان عراقی بودند و پس از اینکه گمان بردند این افراد در این دهکده پناه گرفته‌اند، به آنجا حمله کردند.
کد خبر: ۴۲۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ - 12October 2020

هراس صدام از مجاهدان مسلمان عراقیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس،  «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را دربرمی‌گیرد. 

این کتاب به قلم  «علیرضا لطف‌الله زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط  «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.
مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.
بخش‌هایی از این کتاب طی روزهای آتی منتشر می‌شود که بخش سوم آن را در ادامه می‌خوانید:

«بر اساس بررسی‌ها و اقداماتی که کارگروه‌های تشکیل شده در سپاه و ارتش برای بررسی طرح عملیاتی آزادسازی بستان انجام داده‌اند در حالی که سپاه پاسداران مشغول تکمیل شناسایی‌های خود از دشمن و وضعیت زمین منطقه است، امروز فرماندهی نیروی زمینی ارتش، پیش‌نویس طرح پیشنهادی ارتش را در این منطقه ارائه داد.

در کتاب ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس آمده است: «بر اساس تدبیر ابلاغ شده، طرح کلی مانور به صورت تک در شمال رودخانه کرخه برای تأمین شهر بستان و تک هم‌زمان در جنوب کرخه برای تأمین مناطق غرب سوسنگرد تا کناره شرقی « هورالعظیم» تعیین شد. این به مفهوم آزادی ‌سازی مناطق اشغالی باقیمانده در دست دشمن در دشت آزادگان و رسیدن به خط مرزی در این منطقه بود.»

نیروهای گشتی_ رزمی سپاه در منطقه ریجاب و میش‌رنگین با نیروهای عراقی درگیر شدند و ضرباتی به آنها وارد کردند و در دهلران با نفوذ به منطقه تحت تسلط نیروهای عراقی، اقدام به مین‌گذاری کرده، خسارت‌هایی به دشمن وارد آوردند.

یک واحد گشتی نیروهای سپاه و بسیج « ریجاب» با گروهی از نیروهای عراقی در زیر جاده کارید درگیر شدند که نیروهای عراقی مجبور شدند مقداری مهمات همچون 29 عدد گلوله خمپاره 82 و یک جعبه فشنگ کالیبر 70 را جا گذاشته، منطقه را ترک کنند. همین نیروها در منطقه « میش‌رنگین» با 50 نفر از نیروهای عراقی درگیر شدند و آنها را مجبور به فرار کردند. در این اقدام نیز 26 عدد گلوله خمپاره 82  و سه صندوق فشنگ کالیبر 50 به نیروهای خودی افتاد.

در دهلران نیز نیروهای سپاه با نفوذ به خاک عراق، در نزدیکی یکی از پایگاه‌های نظامی عراق مین‌گذاری کردند که در ساعت ۱۲:۰۰، یک تریلر نظامی ارتش عراق بر اثر انفجار مین کار گذاشته شده منهدم شد و حدود ۱۰ نفر از نیروهای عراقی نیز کشته یا زخمی شدند.

در پی اقدام نظامی ماه گذشته ارتش عراق در منطقه‌ای در حوالی بغداد، برای دستگیری مجاهدین مسلمان عراقی نشریه کانادایی کرسنت/ اینترنشنال درباره نحوه این اقدام نوشت: در 24 شهریور 1360، نیروهای بعثی عراق دهکده‌ای را با پنج هزار نفر سکنه پس از بمباران و به آتش کشیدن، به وسیله بلدوزر با خاک یکسان کردند. نیروهای عراق در جست‌وجوی گروهی از مجاهدین مسلمان عراقی بودند و پس اینکه گمان بردند این افراد در این دهکده پناه گرفته‌اند، به آنجا حمله کردند.

کرسنت این دهکده را «جیزان‌ال‌کاوول» در نزدیکی «الخالص» در شمال شرقی بغداد معرفی کرده و افزوده است: زمانی که نیروهای شبه نظامی بعثی برای دستگیری مجاهدین مسلمان عراقی وارد عمل شدند، یگان ویژه ارتش عراق هم دست به کار شد و تمامی اهالی این دهکده را تا آخرین نفر قتل‌ عام کرد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار