روزشمار جنگ ایران و عراق _ 5؛

پناهنده شدن نظامیان عراقی در طول جنگ تحمیلی

در طول جنگ تحمیلی تعداد زیادی از نظامیان عراقی به همراه خانواده خود از جمهوری اسلامی ایران درخواست پناهندگی کردند.
کد خبر: ۴۲۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ - 13October 2020

پناهنده شدن نظامیان عراقی در طول جنگ تحمیلیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس،  «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را دربرمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله‌زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط  «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

بخش‌هایی از این کتاب طی روزهای آتی منتشر می‌شود که بخش پنجم آن را در ادامه می‌خوانید:

متجاوزان پناهنده

«ساعت 10:20 امروز، دو فروند هواپیمای میگ عراقی به بخش مرکزی شهر ایوان غرب در استان ایلام حمله کردند و مناطق مسکونی را با راکت هدف قرار دادند. هواپیمای مهاجم سپس برخی از مردم شهر را که در خیابان‌ها پراکنده شده بودند هدف آتش مسلسل قرار دادند. در این حمله  دو کودک و یک زن باردار شهید و یا زخمی شدند و پنج خانه نیز ویران شد.

در ادامه عزیمت و پناهندگی نظامیان عراقی به جمهوری اسلامی ایران طی یک هفته گذشته 17 سرباز عراقی در مناطق مرزی سردشت و دو سرباز به همراه خانواده‌هایشان در مریوان خود را به واحدهای نظامی ایران معرفی و درخواست پناهندگی کردند.

امروز نیز افراد وابسته به گروه‌های مسلح شورشی در مناطق کردنشین غرب و شمال کشور دست به تحرکاتی زدند که خسارات و تلفاتی را به همراه داشت.

در شهر تکاب نیز نیروهای حزب دمکرات شب هنگام وارد این شهر شدند و در حالی که به انواع سلاح از قبیل آر.پی.چی7، نارنجک و اقسام اسلحه‌های انفرادی مجهز بودند، به ساختمان بسیج، شرکت نفت و انبار جهاد سازندگی حمله کرده، خسارت‌های نسبتا فراوانی به ساختمان‌ها و ماشین آلات وارد آوردند.

در این حمله که دو ساعت طول کشید و با مقابله نیروهای خودی پایان یافت، یک تن از مهاجمان کشته و سه تن نیز زخمی شدند. در این عملیات به نیروهای خودی آسیبی وارد نشد.

در مهاباد، افراد شاخه دختران هیز پیشوای حزب دموکرات در چهار راه آزادی این شهر به سمت نیروهای خودی تیراندازی کردند که به زخمی شدن یک پاسدار و یک زن عابر انجامید. رادیو صدای کردستان تعداد کشته و زخمی‌های این اقدام را دو تن پاسدار اعلام کرد.

در روستای قشلاق در چهار کیلومتری شرق سنندج نیز نیروهای مسلح غیر قانونی شبانه به شرکت مرمر حمله کرده، یک دستگاه لودر را آتش زدند و دو نفر نگهبان این شرکت را نیز به گروگان بردند. در محور سقز ـ دیواندره، افراد مسلح غیر قانونی دو تن از نیروهای انتظامی را به گروگان گرفتند.

همچنین در منطقه سرو در شمال ارومیه، یک نفر پاسدار و یک نفر از اهالی محل که در تعقیب فردی فراری بودند، هدف گلوله‌های فردی نامعلوم قرار گرفته، هر دو زخمی شدند. یک خودرو زیل ارتش  هنگام عبور از جاده‌ای خاکی در اطراف مهاباد به مینی که نیروهای مسلح غیر قانونی کار گذاشته بودند، برخورد کرد و منهدم شد. از تلفات وارد شده گزارشی در دست نیست.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها