روزشمار جنگ ایران و عراق _ 6؛

مسئله فرهنگ در رأس مسائل کشور است

امام راحل حتی در بحبوحه جنگ تحمیلی رمز پیروزی و پیشرفت را کشور را مسئله فرهنگ دانسته و آن را در کنار آموزش و پرورش در رأس مسائل کشور قلمداد کردند و فرمودند اگر مشکلات فرهنگی حل شود، دیگر مسائل به آسانی حل خواهد شد.
کد خبر: ۴۲۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰ - 14October 2020

مسئله فرهنگ در رأس مسائل کشور استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را دربرمی‌گیرد. 

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط  «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.
مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

بخش‌هایی از این کتاب طی روزهای آتی منتشر می‌شود که بخش ششم آن را در ادامه می‌خوانید:

حل مشکلات کشور در گرو فرهنگ

امام خمینی امروز در سخنرانی در جمع وزیر، معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت و حساسیت فرهنگ و آموزش پرورش، از آزادی عمل بیگانگان در این امور در زمان رژیم پهلوی و شکل‌پذیری فرهنگ کشور با تربیت غربی در آن زمان، انتقاد کرده، بر استقلال فرهنگی و استفاده از متخصصان متعهد و رهایی از وابستگی به شرق و غرب در همه شئون تأکید کردند. ایشان فرمودند: 

«مسئله فرهنگ و آموزش و پرورش در رأس مسائل کشور است. اگر مشکلات فرهنگی و آموزشی به صورتی که مصالح کشور اقتضا می‌کند حل شود، دیگر مسائل به آسانی حل می‌گردد.صدماتی که کشور ما از فرهنگ رژیم شاهنشاهی خورده است، قابل مقایسه با ضررهای اقتصادی و...... نبوده است. متاسفانه در زمان این پسر و پدر دست اجانب باز گردید و مراکز آموزشی که باید تکیه‌گاه ملت باشد، به ضدش تبدیل گردید. البته انحراف فرهنگما ریشه تاریخی دارد و ما امروز مواجهیم با استادان و معلمانی بر پایه همین تربیت و با فرهنگی غربی که با مصالح اسلام و کشور ما به هیچ وجه وفق نمی‌دهد. تمام وابستگان و انگل‌های خارجی زاییده شده از این دانشگاه غربی بوده‌اند.

اجانب با فعالیت خود، مدارس و دانشگاه‌های ما را از محتوا خالی کردند. البته، حملات زیادی به روحانیت هم شد. آنها می‌خواستند روحانیت را هم تغییر بنیادی دهند و عده‌ای از روحانیون را هم بردند، ولی عده‌ای مقاوم باقی ماندند؛ تغییر نکردند.

ما باید سال‌های طولانی زحمت و مشقت بکشیم تا از فطرت ثانی خود متحول شویم و خود را بیابیم و روی پای خویش بایستیم و مستقل گردیم و دیگر احتیاجی به شرق و غرب نداشته باشیم و باید از همان بچه‌ها شروع کنیم و تنها مقصدمان تحول انسان غربی به انسانی اسلامی باشد. اگر این مهم را انجام دادیم، مطمئن باشید که هیچ کس و هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما ضربه بزند. اگر ما از نظر فکری مستقل باشیم، آنها چگونه می‌توانند به ما ضربه بزنند. تنها آنها می‌توانند از داخل خود ما، به ما ضربه بزنند؛ در داخل، فردی را درست کنند_ کما اینکه می‌بینید درست کرده‌اند _ و بعد توسط آن هر چه می‌خواهند انجام می‌دهند. شما سعی کنید از متخصصین متدین و متعهد استفاده کنید.

ما بارها گفته‌ایم که ما متخصص می‌خواهیم، ولی متخصص متعهد. ولی دشمنان فریاد زدند که اینها با تخصیص مخالف‌اند؛ البته که متخصص منحرف از هر کس خطرناک ‌تر است. خلاصه مطالب، ما باید این را بفهمیم که همه چیز هستیم و از هیچ کس کم نداریم. ما که خودمان را گم کرده بودیم باید این«خود» گم کرده را پیدا کنیم و این فکر که بر ما تحمیل شده بود که « اگر دست خارج کوتاه شود، می‌میریم» را با تمام قدرت از بین ببریم. و دیدید که ملتی با دست خالی در مقابل ابرقدرت‌ها و قدرت‌ها ایستادند.» 

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها