روزشمار جنگ ایران و عراق _ 8؛

هم‌پیمان شدن رژیم بعث و منافقین علیه ایران اسلامی

در حالی که رزمندگان ایران اسلامی باید در جبهه جنوب و غرب علیه رژیم بعث بجنگند در همان حال نیز باید با منافقین بجنگند.
کد خبر: ۴۲۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۲ - 16October 2020

هم پیمان شدن رژیم بعث و منافقین علیه ایران اسلامیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را دربرمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

بخش‌هایی از این کتاب طی روزهای آتی منتشر می‌شود که بخش هشتم آن را در ادامه می‌خوانید:

دفاع در جبهه

«در پی تصرف مجدد تپه 120 در محور غرب رودخانه کرخه در منطقه جنوب به دست ارتش عراق، تبادل آتش میان نیروهای خودی و دشمن، امروز نیز در مناطق دزفول، شوش و خرمشهر ادامه داشت. همچنین سقوط یک جنگنده عراقی در این منطقه و پماهنده‌شدن یک افسر و سرباز عراقی در شمال غرب کشور از دیگر خبرهای نظامی این روز است.

امروز (25 مهر 1360) تبادل آتش میان نیروهای خودی و دشمن در محور دزفول و شوش ادامه داشت؛ براساس گزارش‌های رسیده، به ویژه در مناطق عنکوش و شلیبیه نسبت به روزهای قبل از شدت بیشتری برخوردار بود. بر اثر حملات شدید دشمن در شلیبیه یک پاسدار شهید و ۴تن دیگر از نیروهای خودی مجروح شدند.

در محور خونین شهر نیز تبادل آتش به‌طور پراکنده ادامه داشت. مواضع و محل تجمع نیروهای عراقی در بخش اشغالی خونین شهر زیر آتش خمپاره‌های خودی قرار گرفت. در یکی از این درگیری‌ها در جبهه‌ کوت‌شیخ، دشمن در پاسخ به خط آتش موثر نیروهای خودی به شدت به طرف رزمندگان آتش گشود، اما اکثر گلوله‌های آنان در آب فرو ریخت.

در مقابل، نیروهای پاسدار با استفاده از تفنگ 106 میلی متری آتش دقیق و مؤثری را روی مواضع دشمن در بخش اشغالی اجرا کردند که در نتیجه آن چند سنگر گروهی و انفرادی عراق منهدم شد و یک انبار بزرگ سوخت در پشت دادگستری آتش گرفت و حداقل 10 تن از افراد دشمن کشته شدند. امروز همچنین نقل‌و‌انتقالاتی از دشمن در سه‌راهی پارساون دیده شد که با آتش خمپاره انداز پاسداران مستقر در جبهه‌ محرزی از آن جلوگیری به عمل آمد.

همچنین یک فروند میگ عراقی که قصد حمله به منطقه شرق کارون را داشت، قبل از هرگونه اقدام هدف آتش یک فروند جنگنده نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و در آب‌های جنوب کشور سرنگون شد. یک افسر و یک سرباز عراقی هم در جبهه‌ مریوان خود را تسلیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مریوان کرد، تقاضای پناهندگی سیاسی کردند.

افراد وابسته به نیروهای غیر قانونی در شهرهای سقز، عباس‌آباد سنندج و در محور سنندج _ همدان، 9 نفر از مردم عادی و نیروهای خودی را شهید کردند و چند نفر را نیز گروگان گرفتند.

یکی از افراد وابسته به نیروهای مسلح غیر قانونی ساعت 15، یک بمب دست‌ساز را به بخش پر‌ تردد بازار شهر سقز پرتاب کرد که بر اثر انفجار این بمب، دو پیرزن شهید و پنج تن از اهالی شهر نیز زخمی شدند. همچنین در یک درگیری که در منطقه عباس‌آباد سنندج بین نیروهای ژاندارمری و عناصر مسلح غیر قانونی روی داد، یکی از سربازان ژاندارمری زخمی شد.

در همین شهر، یکی از نیروهای سپاه به نام «موسی زارعی» در مقابل منزل خود هدف گلوله یک تیم دو نفره عملیاتی افراد مسلح غیر قانونی قرار گرفت و به شهادت رسید. علاوه بر این، افراد مسلح غیر قانونی در ده کیلومتری سنندج به همدان، یک خودرو تریلر حامل قیر و دو کامیون را ربودند و رانندگان را نیز گروگان گرفتند. این افراد همچنین سرنشینان یک خودرو پیکان را در جاده کامیاران _ سنندج به گروگان بردند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار