جزئیات اکران فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان/ فیلم‌ها در تهران اکران حضوری می‌شوند

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: ۱۰۷ عنوان فیلم در پلت فرم‌های طراحی شده جشنواره طی شش روز به نمایش در می‌آید که از بین آن‌ها دو فیلم ویژه نابینایان و ناشنوایان در نظر گرفته شده و یازده فیلم در تهران اکران حضوری می‌شوند.
کد خبر: ۴۲۱۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰ - 13October 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «علیرضا تابش» دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودک و نوجوان و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ساعتی پیش به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای نشست علیرضا تابش درگذشت اکبر عالمی، محمدرضا شجریان و درگذشتگان سینمای ایران در ماه اخیر را تسلیت گفت و به تشریح فرآیند برپایی جشنواره در بخش‌های مختلف پرداخت و اظهار داشت: جشنواره کودک و نوجوان در حالی برگزار شد که با مجموعه‌ای از اخبار ناگوار روبه رو هستیم. امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را از آنچه که هست رنگی‌تر کند. شعار این دوره، «هر خانه یک سینما»، هر کودک یک داور است.

تابش گفت: برگزاری جشنواره تصمیم سختی بود که همکاران ما در دبیرخانه در بخش خصوصی و زیرساختی کشور و اصحاب رسانه دست به دست هم دادند تا برگزار شود.

وی در تشریح برنامه ها گفت: کودکان و نوجوانی که به عنوان داور در سامانه جشنواره شرکت کردند از روز شنبه 26 مهر می توانند با مراجعه به سامانه جشنواره در حساب کاربری خود در پلت فرم های تعریف شده می توانند ببینند. در شش روز جشنواره بچه ها در سراسر کشور با مشارکت خانواده می توانند در نظرخواهی سراسری شرکت کنند.

تابش اظهار داشت: بخش دیگر آنلاین جشنواره کارگاه هایی است که متضایان حضور که قبلا در سامانه جشنواره شرکت کردند از روز شنبه 26 مهر در دو بخش ملی و بین المللی به صورت رایگان در پلت فرم تیوال ببینند. برنامه های جنبی که جدول آنها مشخص است این رویدادها شامل شب های اصفهان نشست های خبری صاحبان آثار، نکوداشت از دو شخصیت سینمایی و افتتاحیه و اختتامیه که براساس یک کانال اختصاصی برای مخاطبان هر روز پخش زنده دارد. امسال ما بزرگداشت استاد ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتویی را داریم که پوستر بزرگداشتشان هم در دو سویه استیج ما هست. همزمان با بزرگداشت این عزیزان بسته آثار این عزیزان را هم تهیه کردیم که تقدیم علاقه مندان می شود.

وی در ادامه گفت: امسال کتابخانه ویدئویی جشنواره که از سال پیش با هدف بازاریابی راه افتاد امسال هم آنلاین کار خود را آغاز میکند. این کتابخانه با همکاری پلت فرم هاشور با خریداران بازار فیلم به دو صورت مخاطبان با مراجعه به بخش کاربری خود از شنبه به مدت شش روز با نام کاربری ورمز عبور تعیین شد از این بخش استفاده کنند و ارتباطشان با پخش کنندگان آثار و فیلم های مورد علاقه شان برقرار شود.

وی با بیان اینکه امسال چهارمین المپیاد نیز به صورت مجازی و مبتنی بر پلت فرم مشخص با حضور اساتید سینما در مرکز نوآوری صبا در تهران برپزار می شود اما نوجوانان راه یافته به این المپیاد به صورت مجازی از سراسر کشور می توانند با المپیاد و اساتید خود در طول چهار روز در ارتباط هستند داوری آثار جشنواره در بخش بین الملل براساس لینک فیلم ها صورت گرفته است.

داوران بخش های مختلف جشنواره

تابش اظهار داشت: داوران امسال جشنواره فیلم های کودک و نوجوان در بخش سینمای ایران شخصیت هایی چون حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده، فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس،مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن، فریدون عموزاده‌خلیلی نویسنده، ابراهیم فروزش کارگردان، حمیدرضا مدقق منتقد و مدرس سینما و پریوش نظریه بازیگر اعضای هیٲت‌داوران مسابقه سینمای ایران در این دوره جشنواره هستند. و داوران بخش بین الملل پابلو سالوادور از سوئد، صحرا کریمی از افغانستان، شاد شنووا از فرانسه، آیدا پناهنده از ایران، ایرج طهماسب از ایران، پاول گومنیکووس از لتونی، الکساندرا پوشنووا از قزاقستان و بهنام بهزادی از ایران اعضای هیٲت‌داوران مسابقه سینمای بین‌الملل این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند.

وی عنوان کرد: مجموعا 107 عنوان فیلم در پلت فرم ها طی شش روز نمایش در می آید که از بین آنها دو فیلم که یکی از آنها شماره 29 است، ویژه نابینایان و ناشنوایان عزیز با مشارکت هنرمندان آماده سازی شده است. این جشنواره یکی از مهمترین جشنواره ها در ژانر کودک و نوجوان در منطقه ما محسوب می شود. دبیرخانه دائمی در اصفهان نهادینه شد و به طور جدی موضوع مورد تاکید قرار گرفت تلاش هایی همکاران ما در سال گذشته برای ارتقای کیفی بخش های مختلف جشنواره به وجود آوردند که بخشی از آنها خود را در شیوه برگزاری و محتوا نشان داد سعی شده در همفکری با فعالان این عرصه و همینطور تعامل با شورای کودک و نوجوان اتفاقات ویژه و مهمی در این سالها رقم بخورد که بخشی قابل مشاهده است.

وی همچنین گفت: ما سال قبل شاهد اکران 9 فیلم کودک و نوجوان بودیم و امسال در تدارک راه اندازی موزه و مرکز اسناد جشنواره هستیم بهرحال همه دنیا بخشی از افتخارات جشنواره را به صورت موزه راه اندازی می کنند و امیدواریم این اتفاق برای ما هم بیافتد.

اسامی فیلم های قابل اکران

تابش با اشاره به اینکه یازده فیلم در محل سینما فرهنگ تهران با حضور تعدادی از عوامل فیلم ها و مخاطبینی که از سوی دبیر جشنواره دعوت می شوند با رعایت پروتکل ها اکران می شود، گفت: اسامی فیلم‌های بلند سینمایی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران این دوره جشنواره به شرح زیر اعلام شد: بخش مسابقه سینمای ایران: ۱-آرزوی زیبا، کارگردان: علی قوی‌تن، تهیه‌کننده: علی قوی‌تن، بنیاد سینمایی فارابی، ۲-بچه‌گرگ‌های دره سیب، کارگردان: فریدون نجفی، تهیه‌کننده: مجید برزگر، ۳-بعد از اتفاق، کارگردان: پوریا حیدری اوره، تهیه‌کننده: شهاب حسینی، ۴- جزیره فضایی (تورنادو۲)، کارگردان: سیدجواد هاشمی، تهیه‌کننده: سیدجواد هاشمی، ۵- خورشید، کارگردان: مجید مجیدی، تهیه‌کننده: مجید مجیدی، امیر بنان، ۶- سلفی با رستم، کارگردان: حسین قناعت، تهیه‌کننده: حسین قناعت، ۷-لوپتو (پویانمایی)، کارگردان: عباس عسکری، تهیه‌کننده: محمدحسین صادقی

۸- مسیر معکوس، کارگردان: ابوالفضل جلیلی، تهیه‌کننده: ابوالفضل جلیلی، بنیاد سینمایی فارابی، ۹-مهران، کارگردان: رقیه توکلی، تهیه‌کننده: محمد پیرهادی، بنیاد سینمایی فارابی، ۱۰-نارگیل، کارگردان: سیدداود اطیابی، تهیه‌کننده: ابراهیم عامریان، ۱۱-والدین امانتی، کارگردان: حسین قناعت، تهیه‌کننده: حسین قناعت

وی همچنین درباره بخش فیلم‌های بلند داستانی نیز گفت: ۱-بازیگوش‌ها، کارگردان: نادره ترکمانی، تهیه‌کننده: مهدی اکبری، ۲- به یادم باش، کارگردان: مجتبی سعیدزاده، تهیه‌کننده: مجتبی سعیدزاده، ۳- پیله و پروانه، کارگردان: محمد صالحی‌نژاد دهکی، تهیه‌کننده: محمد صالحی‌نژاد دهکی و مهدی اکبری، ۴- حکم مادری، کارگردان: زنده‌یاد سیامک صرافت، تهیه‌کننده: ابراهیم امیرخانی، ۵-خداحافظ سینما، کارگردان: یاسر احمدی، تهیه‌کننده: یاسر احمدی، ۶- سلیم، کارگردان: وحید پاکزاد، تهیه‌کننده: سیدمحسن طباطبا‌یی‌پور، ۷- شماره ۲۹، کارگردان: هادی رحیمی خواص، تهیه‌کننده: مریم خلیلی، ۸- صفر در سفر (پویانمایی)، کارگردان: احمدرضا نصری، تهیه‌کننده: احمدرضا نصری، محصول مرکز آفرینش‌های هنری بسیج استان اصفهان، ۹- گل مهربونی، کارگردان: داریوش احمدیان، تهیه‌کننده: مهدی کارآمد تبریزی و محمد نجفی‌زاده، ۱۰- هدیه، کارگردان: مسعود فرخنده طینت‌فرد، مسعود فرخنده طینت‌فرد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش یا افزایش آثار در این دوره گفت: رشد آثار قابل توجه در همه بخش ها بوده ، به طور میانگین بیش از بیست درصد افزایش هر سال داشتیم. فیلم های پذیرفته شده براساس مقررات امسال 325 اثر و اثار راه یافته 101 اثر در بخش ملی و 11 اثر نیز به صورت نمایش فیزیکی برگزار می شود اما درباره چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم با ما رشد 4.5 برابری مواجه بودیم پس مجموع اثار بخش ایده و فیلم کوتاه هم 842 اثر بود که با ارزیابی های انجام شده نهایتا 27 ایده وارد المپیاد شدند و از مجموع فیلم های ارسای 36 فیلم که توسط نوجوانان ساخته شده به المپیاد راه یافتند و روز اختتامیه گروه های برتر مدل طلا، نقره و برنز خود را مطرح می کنند.

وی همچنین گفتک کودکان متولد 84 تا 94 به صورت رایگان می توانند در جشنواره ثبت نام و فیلم ها را ببینند ویژگی این جشنواره این است که این گروه سنی بدون هیچ محدودیت قضاوت و داوری خود درباره کارها را روی پلتفرم ها می توانند انجام دهند. سیاست های نهادی مثل بنیاد فارابی در کنار آموزش و پرورش و کانون پرورشی می تواند تسهیل گر سینمای کودک و نوجوان باشد این ژانر سینمایی برای من خیلی اهمیت دارد و قابل توجه است برای همین قائم مقام بنیاد سینمایی، مدیر بخش سینمای کودک و نوجوان است و ما هر هفته و هر ماه ویژه فعالیت های این حوزه را رصد می کنیم.

تابش درباره بودجه جشنواره نیز توضیح داد: هزینه های این جشنواره از تولید یک فیلم سینمایی به مراقبت کمتر است و ما در تلاش برای کاهش هزینه ها علی رغم تورم موجود بودیم.

وی اظهار داشت: این روزها به خاطر کرونا ما دچار مشکلات عدیده در کشور هستیم و میزان تلفات حداقل مرگ یکی از اعضای خانواده می تواند چهار کودک و نوجوان را تحت تأثیر قرار دهد و این شرایط روانی نیاز به توجه دارد و همه ما تلاش می کنیم در بخش های مختلف فرهنگی و هنری و اجتماعی بدان کمک کنیم. اساسا برگزاری این جشنواره دو هدف داشته نخست تقدیر از صاحبان آثاری که من از آنها تقدیر می کنم و دوم در طول شش روز برپایی جشنواره به صورت آنلاین و فراگیر انتظار ما این است که خانواده ها و مربیان کمک کنند تا بچه ها با مراجعه به پلت فرم ها ودیدن فیلم ها حداقل در این مدت فضای شادتر و با صفاتری داشته باشند.

تابش درباره برپایی آنلاین جشنواره و زیرساخت ها گفت: خوشبختانه این زیرساخت ها در بخش خصوصی فراهم شده با همراهی پلت فرم ها و سامانه های پخش فیلم، هاشور، تیوال، فیلیمو هستند و کمک هایی هم از وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان فناوری اطلاعات گرفتیم در هر حال شرایط مناسب است و امیدوارم بچه ها و خانواده ها طی شش روز بتوانند آثار و برنامه‌ها را همراهی کنند. توافق پلت فرم ها با ما هم پرداخت بخشی از هزینه های جشنواره و هم ساپورت برنامه ها است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار