به مناسبت هفته نیروی انتظامی/ یادداشت؛ ندا دهقانی‌زاده

نقش مهم بانوان در برقراری عدالت اجتماعی و ایجاد امنیت عمومی در جامعه

زنان نیز می‌توانند یکی از ارکان مهم در برقراری عدالت اجتماعی و ایجاد امنیت عمومی در جامعه باشند و سهم بسزایی را در این امر ایفا کنند.
کد خبر: ۴۲۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳ - 18October 2020

گروه استان‌های دفاع‌پرس - ندا دهقانی‌زاده؛ نیمی از نیروی انسانی هر جامعه زنان هستند. زن و مرد دو جنس مخالف همچون دو بال پرنده حیات بشر را به سر منزل مقصد می‌رسانند. همگامی و همدوشی این دو حیات بشری را استمرار می‌بخشد. یکی از این دو جنس یعنی زن چه نقش و جایگاهی دارد؟ جایگاه شغلی زنان چگونه است؟

برای فعالیت زنان سه نگرش و نظریه وجود دارد، نظر اولی معتقد است حضور زن در خارج خانه لازم نیست. نظر دوم اظهار می‌دارد که خانه زندان زن است، عرصه فعالیت زن خارج از خانه است. نظریه سوم معتقد است که زن موجودی است که هم برای حضور در خانه و هم در جامعه آفریده شده است هر کدام از نحله‌های فکری فوق دلایلی را برای اثبات نظر خود ارایه داده‌اند.

از نگاه اسلام اشتغال زن هدف نیست بلکه آن را در خدمت خانواده و رفاه و آسایش آن می‌پذیرد. زن در مراحل مختلف تاریخی حضور و فعالیت خود را در جوامع بشری به اثبات رسانده است، چون زن موجود اجتماعی است هرگز نمی‌توان حضور او را در اجتماع نادیده گرفت.

کار و اشتغال در جهان بعد از صنعتی معنی و مفهوم خاصی پیدا کرده است. زنان هم دوش مردان مسئولیت هدایت چرخ‌های صنایع را که همان چرخ زندگی است بر عهده گرفتند و این سنت لاتغییر خلفت بشری است. از طرف دیگر می‌دانیم که همه اجزا و عناصر یک جامعه لازم و ملزم یکدیگرند. خانواده بخشی از نظام اجتماعی بزرگتر (جامعه) است که تغییر و تهدید آن نظام اجتماعی را به خطر می‌اندازد.

پس در عین اینکه کارکرد‌های اصلی خانواده باید حفظ شود باید زمینه مشارکت اجتماعی و اقتصادی و ... زنان نیز در جامعه فراهم گردد. شواهد و آمار نشان می‌دهد که اشتغال زنان در مشاغلی که تناسب بیشتری با منزلت و جایگاه زن در جامعه دارد در حال افزایش است. امروزه انسان به تعدد نقش‌ها در جامعه کنار آمده است. زنان در کنار نقش همسری و مادری به راحتی می‌توانند در مشاغل اقتصادی و تولیدی فعالیت کنند.

پلیس یا نیروی انتظامی مهمترین تشکیلات مقابله کننده با اعمالی است که به طور مستقیم با امنیت، حیثیت و تمامیت زندگی آحاد جامعه ارتباط دارد. پلیس حافظ و مسئول حفظ امنیت عمومی جامعه است که ابتدا با انجام صحیح به وظایف و تکالیف در چارچوب قواعد علمی احساس امنیت در افکار عمومی را نهادینه کرده و با بهره گیری از این حس که تماما ذهنی است به توسعه امنیت می‌پردازد.

حصول این امنیت بدون مشارکت و حضور همه مردم اعم از زن و مرد به ویژه با هدف اجرای حدود الهی غیر ممکن است و در این راستا زنان نیز می‌توانند یکی از ارکان مهم در برقراری عدالت اجتماعی و ایجاد امنیت عمومی در جامعه باشند و سهم بسزایی را در این امر ایفا کنند.

از آنجا که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و با ورود آن‌ها به دانشگاه و پذیرش نقش‌ها و مسئولیت‌های متفاوت در جامعه و پیچیدگی این نقش‌ها، طبیعتا در جامعه نیاز به پلیس زن احساس می‌شود. از طرف دیگر برای حمایت از زنان آسیب پذیر و زنان مجرم و رسیدگی به امور آن‌ها با توجه به احساسات و عواطف زنان، پلیس بانوان می‌تواند در جهت پاسخگویی به آن‌ها بهتر ایفای نقش کند. از طرفی تشکیل پلیس زن توجه به مشکل اشتغال بانوان و کارآفرینی نیز محسوب می‌شود.

از جمله وظایف مهم و اصلی دولت، ایجاد نظم در داخل و حفظ تمامیت کشور و جامعه در مقابل تهدیدات خارجی است. مقوله امنیت و اهمیت نقش و کارکرد پلیس در فراهم آوردن زمینه‌ها و بستر‌های عملی و روانی تامین آن در جامعه، از جمله مباحث عمده در میان محققان و محافل امنیتی و انتظامی بوده است و این امر ضرورت بررسی و تحلیل ساز و کار‌های درونی پلیس و تعامل آن با دیگر بخش‌های نظام سیاسی به جهت ایفای هرچه بهتر رسالت خطیر آن در تامین امنیت عمومی جامعه را می‌طلبد.

امنیت در دو سطح فردی و اجتماعی در جامعه می‌تواند تبلور یابد. از آنجا که اولین تهدیداتی که متوجه امنیت فردی و اجتماعی هست خطراتی است که متوجه جان و مال اشخاص و نیز اموال عمومی می‌شود، بنابراین دولت باید خود را مجهز به ابزار و وسایلی کند که بتواند وظایف سنگین خود را در خصوص تامین امنیت جانی و مالی به انجام برساند؛ بنابراین تشکیل یک نیروی انتظامی برای دولت ضرورت کامل دارد.

در این راستا مشارکت مردم و سهیم کردن آن‌ها در نحوه حکومت با محور تصمیم گیری، بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در تامین امنیت عمومی نقش بسزایی داشته باشد. بنابراین گروه‌های مشارکتی مردم اعم از مرد و زن می‌توانند چه در رابطه با بهداشت عمومی و چه در تامین آموزش عمومی و همچنین امنیت عمومی موفقیت‌های شایانی را کسب کنند.

جوامع مختلف به نسبت شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و جمعیتی با ناهنجاری‌ها و جرائم گوناگونی مانند سرقت، قاچاق، قتل، کلاهبرداری و ... روبه رو می‌شوند و برخورد با این ناهنجاری‌ها نیازمند دستگاه و نیرویی است که در اغلب کشور‌ها بر آن نام پلیس نهاده‌اند.

مردم نسبت به نوع و میزان توان پلیس در مقابله کردن با اعمالی که امنیت، حیثیت و تمامیت زندگی آن‌ها را مختل می‌سازد بسیار حساس و دقیق هستند و میزان اعتماد آن‌ها به نیروی انتظامی نقش مهمی را در رضایت مندی عمومی نسبت به حکومت دارد.

وجود پلیس زن برای انجام بعضی از ماموریت‌های نیروی انتظامی به گفته برخی کارشناسان نیروی انتظامی بسیار لازم و ضروری است. ناجا در راستای ماموریت خود در موضوعات و مسائل مربوط به زنان که نیمی از اجتماع را تشکیل می‌دهند نیازمند کارشناس زن است.

کارشناسی که آشنا با علوم انتظامی و ماموریت ناجا باشد و تربیت شده دانشکده‌های ناجا بود و به طور رسمی در این سازمان خدمت کند. ناجا در انجام ماموریت‌های خود ملزم به رعایت حفظ موازین اسلامی است، ماموریت‌هایی که در رابطه با بانوان است مانند بازرسی بدنی بانوان، آزمون راهنمایی و رانندگی مخصوص بانوان، انگشت نگاری زنان، بازرسی اماکن خاص زنانه و غیره، هنگامی مطابق موازین اسلامی و شرعی انجام می‌گیرد که ماموریت به وسیله زن پلیس انجام شود. در این ماموریت‌ها رعایت حفظ موازین اسلامی با انجام ماموریت به وسیله پلیس زن بهتر انجام می‌شود.

نیروی انتظامی می‌تواند از خدمات پرسنل زن در مواردی از قبیل آزمون‌های راهنمایی و رانندگی، بازرسی زنان، صدور گذرنامه برای زنان، اداره زندان‌های زنان استفاده کند و اولویت در اینگونه مشاغل با پرسنل انتظامی زن می‌باشد.

ناجا می‌تواند در حد نیاز خود با رعایت حفظ موازین اسلامی، زنان پلیس استخدام، تربیت و به کار گیرد و در رابطه با به کارگیری زنان پلیس در مشاغل گوناگون محدودیت خاص وجود ندارد، بلکه عمده رعایت شرایط است و شرایط همان حفظ موازین اسلامی است. ناجا با رعایت این شرط حتی در مشاغل مدیریتی، آموزشی و فرماندهی می‌تواند از تجربیات بانوان و علم و دانش آن‌ها در راستای ماموریت‌های خود استفاده کند.

با آرزوی موفقیت برای تمام پرسنل نیروی انتظامی علی الخصوص بانوان فعال در این عرصه که زیبایی موفقیت نیروی انتظامی را دوچندان کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار