یادداشت/ سیروس فتح‌اله

چرا آمریکا به‌دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود؟

ترس آمریکایی‌ها از لغو تحریم تسلیحاتی ایران دو دلیل مهم دارد که بر اساس این دو دلیل عمده تروریست‌های آمریکایی باید هر روز منتظر خبر جدیدی باشند.
کد خبر: ۴۲۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷ - 20October 2020

چرا آمریکا به‌دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ تحریم‌های ظالمانه تسلیحاتی علیه ایران بالاخره با گذشت پنج سال از صدور قطعنامه ۲۲۳۱، با تحقیر مجدد آمریکایی‌ها دو روز پیش لغو شد و طبق بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان «از امروز (یکشنبه ۲۷ مهر) همه محدودیت‌های انتقالِ اقلام تسلیحاتی به و از جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند، به صورت خودکار خاتمه یافت.»

علت شکست آمریکایی‌ها در عدم تمدید این تحریم‌ها بر می‌گردد به اینکه «دونالد ترامپ» پس از روی کار آمدن و تکیه بر کرسی ریاست جمهوری، همانطور که در کمپین انتخاباتی خود وعده داده بود به‌صورت یکجانبه از برجام خارج شد و با خروجش از برجام به‌عنوان یکی از طرفین این توافق بین‌المللی دیگر عضوی از برجام محسوب نمی‌شد که بتواند بر اساس آن در تمدید این تحریم‌ها اعمال نفوذ کند، ولی با وجود اینکه می‌دانست دیگر عضوی از برجام نیست، تلاش زیادی در این زمینه به کرد تا مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شود که در نهایت شکست خورد و با دیگر بر انزوای خود در جامعه جهانی مهر تایید زد. 

حالا چرا آمریکایی‌ها تا به این اندازه نگران لغو تحریم تسلیحاتی ایرانی‌ها بودند؟ در پاسخ باید گفت که این نگرانی دو دلیل عمده دارد؛ دلیل اول اینکه، ایران از لحاظ ساخت تسلیحات مدرن دفاعی نسبت به برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در جایگاه بالا و منحصر بفردی قرار دارد؛ لذا آمریکایی‌ها می‌ترسند که ایرانی‌ها این تسلیحات را به کشور‌هایی که خوی استکبارستیزی دارند، بفروشند و آن‌ها را علیه تروریست‌های آمریکایی تسلیح کنند. 

دلیل دوم نیز این است که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر فروش تسلیحات می‌تواند فناوری ساخت این تسلیحات را از پهپاد گرفته تا موشک‌های بالستیک به کشورهای مورد هدف و همسو منتقل کند که زنگ خطر جدی برای تروریست‌های آمریکایی محسوب می‌شود.

پس آمریکایی‌ها باید منتظر بروز و ظهور تسلیحات ایرانی در کشور‌های آزادی‌خواه جهان باشند که به‌صورت رسمی این تسلیحات را از ایرانی‌ها خواهند خرید و هر روز آمریکایی‌ها را با خبر جدیدی روبرو خواهند کرد.

اما در آن سوی دیگر با لغو این تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بدون محدودیت از سایر کشور‌ها در راستای ارتقای تسلیحات دفاعی خود اقدام به خرید تسلیحات پیشرفته از هر کشوری که می‌خواهد بکند؛ هرچند برخی تحلیلگران امور نظامی بر این باورند که ایران می‌تواند سلاح‌هایی حتی بهتر از نمونه‌های خریداری شده تولید کند.

در همین زمینه «دیو دسروچز» استاد دانشگاه در «دانشگاه دفاع ملی» در شهر «واشنگتن» می‌گوید: ایران نشان داده که حتی اگر میزان کمی تجهیزات نظامی بخرد، قادر است در ۲۰ سال نمونه‌هایی از آن‌ها تولید کند که در برخی موارد حتی بهتر از موارد خریداری شده است.

البته ناگفته نماند که جمهوری اسلامی ایران به چنان اقتدار تسلیحاتی رسیده است که اگر آمریکایی‌ها در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی موفق می‌شدند، اثر زیادی در ارتقای توانمندی کشورمان نداشت؛ چون جوانان دانشمند ایرانی هیچ‌گاه در صنایع دفاعی منتظر تحریم‌ها و رفع آن نماندند و توانستند با تکیه بر دانش بومی به مدرن‌ترین تسلیحات دفاعی دست پیدا کنند تا مبادا روزی احدی به فکر تعدی و تجاوز به خاک میهن عزیزمان باشد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار