یادداشت/ امیر بشیرنژاد

«کرونا» و وظیفه خطیر رسانه‌ها در دوران بحران

کرونا این روز‌ها همچنان افسار گسیخته می‌تازد و جان می‌گیرد. چیزی که اکنون بیش از پیش به چشم می‌آید و می‌تواند به بهبودی شرایط موجود کمک کند، نقش رسانه‌ها اعم از رادیو و تلویزیون، خبرگزاری، مطبوعات و... است که رسالت خطیری در آگاهی رسانی و تنویر افکار عمومی به عهده دارند.
کد خبر: ۴۲۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵ - 21October 2020

«کرونا» و وظیفه خطیر رسانه‌ها در دوران بحرانگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ امیر بشیرنژاد؛ مهرماه برای کشور ما خوب شروع نشد. شیوع موج سوم کرونا زودتر از آنچه باید اتفاق می‌افتاد، اتفاق افتاد و کادر درمان را زودتر از همیشه غافلگیر و متعجب کرد. علیرغم هشدار‌های مسئولان و مخصوصا وزیر بهداشت و متولیان سلامت کشور که پیش بینی کرده بودند در صورت دست‌کم گرفتن و غفلت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عواقب و تاوان سنگینی در راه است، سرانجام و متاسفانه همه پیش بینی‌ها، در همین ماه نخست فصل پاییز درست از آب درآمد. 

کرونا همچنان افسار گسیخته می‌تازد و جان می‌گیرد و به نوعی به صغیر و کبیر رحم نمی‌کند. جهان درگیر این ویروس است و هر کشور به فراخور منابع و شرایط و امکانات خود به مقابله با آن می‌پردازد. 

کشورهای شرق آسیا از جمله چین و کره جنوبی که از ابتدای شیوع کووید19 با این ویروس درگیر بوده اند، با تدابیری که دولت و ملت آنها از خود نشان دادند به خوبی توانستند شرایط را مدیریت کنند و به بحران نرسند، در حالی‌که طبق آمار و بررسی‌های میدانی در کشورهای شرق آسیا استفاده 99 درصدی ماسک را در بین مردم شاهد هستیم این آمار در کشور ما بطور میانگین زیر 50 درصد است که بسیار نگران کننده است!

متاسفانه برای کشور ما که فرهنگ و قدمت فرهنگی آن پررنگ‌تر از سایر ابعاد دیگرش هست، بسیار تعجب برانگیز و قابل تامل است که تعدادی زیادی از افراد جامعه در برابر پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه ماسک زدن مقاومت می‌کنند و هم جان خود و هم سایر هموطنان را با سهل انگاری به خطر می‌اندازند.

چیزی که در این روز‌ها بیشتر از پیش به چشم می‌آید نقش رسانه‌ها اعم از رادیو و تلویزیون، خبرگزاری و مطبوعات است که رسالت خطیری در آگاهی رسانی و تنویر افکار عمومی به عهده دارند. علیرغم شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، مردم این ایام به شدت گرفتارند و چاره‌ای جز این ندارند که برای امرار معاش و تامین زندگی ساعت‌ها خارج از منزل تلاش کنند.

البته این وظیفه هم از دولت ساقط نمی‌شود که برای کمک به مردم در شرایط فعلی که بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شده‌اند و یا در آستانه تعطیلی هستند امکانی فراهم کند که با تسهیلات ویژه و حمایت پررنگ، امید را در خانواده‌های بیشمار، زنده نگه دارد.

با این اوصاف رسانه‌ها اکنون با امکاناتی که در اختیار دارند با هشدار دادن و با بهره گیری از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت باید با تدبیر و تلاش بیشتر و به موقع، کمک کنند که حداقل از وضعیت قرمز را جامعه خارج شویم.

موج سوم کرونا، تاکنون و در ابتدای پاییز تاوان گرانی برای جامعه به همراه داشته و این روند در هفته‌ها و روز‌های اخیر بسیار نگران‌کننده و خطرناک شده است. بدون تردید اگر برنامه‌ای جدی برای آبان و آذر پیش رو نداشته باشیم تبعات بسیار سنگین و اتفاقات به مراتب ناگوارتری را شاهد خواهیم بود.

مردم باید بدانند که اکنون یک شرایط ویژه‌ای را تجربه می کنیم که نه تنها کشور ما، بلکه قاطبه مردم دنیا نیز چنین شرایطی را می‌گذرانند و اگر می خواهیم زودتر از دست این ویروس مهلک راحت شویم باید پروتکل‌های بهداشتی که حداقل شست و شوی دست ها و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است را رعایت کنیم. مرگ این روزها نزدیکتر از همیشه در کمین است و خانواده های زیادی در ایران و جهان به علت مبتلا شدن عزیزانشان به کووید 19 عزادار شده اند.

وظیفه تک تک افراد جامعه در قبال یکدیگر و محیطی که در آن زندگی می کنند، بسیار مهم و حائز اهمیت است. این روزها نه تنها رسانه های رسمی بلکه شخصیت های معروف و به اصطلاح سلبریتی هم در فضای اجتماعی و شبکه های اجتماعی می توانند با پیام ها و ویدئوهای کوتاه، هواداران خود را مجاب کنند که از ماسک استفاده کنند و اوضاع و احوال کنونی را جدی بگیرند.

و نکته پایانی اینکه اگر می‌خواهیم قدردان زحمات کادر درمان باشیم باید از خود و خانواده خود شروع کنیم و با رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی، بخش سلامت جامعه را خسته‌تر از قبل نکنیم. همچنین در دنیای امروز در اختیار داشتن تلفن های هوشمند باعث شده هر فرد یک رسانه کوچک باشد، سعی شود پیام های موثق و از منابع موثق در جهت کمک به اوضاع و احوال این روزها، ارسال کنیم، شاید بتوان به از بین رفتن ویروس منحوس کرونا کمک کرد و سرعت بخشید. 

انتهای پیام/ 102 

 

نظر شما
پربیننده ها