جریان صدر: مرجعیت، سوپاپ اطمینان در برابر فتنه‌ جنگ داخلی در عراق است

یکی از سران جریان صدر عراق از نقشه مجدد طرف‌هایی در داخل و خارج عراق برای ایجاد فتنه جنگ داخلی گفت و تاکید کرد که مرجعیت عالیقدر دینی، سوپاپ اطمینان در برابر فتنه‌هاست.
کد خبر: ۴۲۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱ - 20October 2020

جریان صدر: مرجعیت، سوپاپ اطمینان در برابر فتنه‌ جنگ داخلی در عراق استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یکی از سران جریان صدر عراق از تلاش طرف‌هایی سیاسی در داخل و خارج عراق برای فتنه انگیزی در عراق و کشاندن این کشور به جنگ شیعه با شیعه یا جنگی داخلی گفت و تاکید کرد که حضور مرجعیت دینی سوپاپ اطمینان برای به شکست کشاندن این نقشه‌هاست.

«حاکم الزاملی» در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: سال‌هاست که طرف‌هایی داخلی یا خارجی برای فتنه انگیزی میان فرزندان اقوام مختلف عراق نقشه می‌کشند، خواه از طریق جنگ شیعه با شیعه یا جنگی داخلی و این توطئه‌ها چیز تازه‌ای نیست.

وی افزود: چنین توطئه‌ای را یک بار در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ به کار گرفتند، اما به دلیل حضور مرجعیت عالیقدر دینی در نجف و همچنین هوشیاری ملت عراق و درک آنها از تحولات، ناکام بود.

الزاملی با بیان اینکه در صحبت با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق متوجه درک او از خطر آتی و شرایط کنونی شده‌اند، گفت: ناکام گذاشتن این نقشه‌ها از طریق تقویت دستگاه‌های امنیتی ممکن است و اینکه آنها به شکل درست به نقش خود عمل کنند.

وی تاکید کرد: مرجعیت دینی در نجف سوپاپ اطمینان است و همچنین حضور مقتدی الصدر که از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار است و دارای نفوذ است و هر دو این شخصیت برای دفع فتنه‌ها در کشور تلاش می‌کنند.

حجت الاسلام مهدی الکربلایی هم به نمایندگی از مرجعیت دینی در خطبه‌های سابق خود بر حفظ وحدت مردم عراق در عمل و نه صرفا در کلام تاکید کرد و گفت که آیت الله سیستانی با هر کسی که به گونه‌ای صحبت می‌کند که به افراط گرایی منجر می‌شود، مخالف است.

«عقیل الردینی» یکی از رهبران ائتلاف النصر عراق هم امروزگفت که بسیاری از دشمنان عراق تلاش کردند عراق را به سمت جنگ داخلی سوق دهند. زمانی که به مقرهای الحشد الشعبی و فرماندهان آن حمله شد و حتی برخی حوادث جنایی که گاه و بی گاه اتفاق می‌افتد، این‌ها نقشه برخی طرف‌ها برای کشاندن عراق به سمت جنگ داخلی یا جنگ شیعه با شیعه است.

در مقطع اخیر یک سری اتفاقات نظیر حمله راکتی به نزدیکی فرودگاه بغداد و کشته شدن چند غیرنظامی یا جنایت ربوده شدن ۱۲ غیر نظامی از اهالی منطقه «الفرحاتیه» واقع در شهرستان «بلد» در جنوب این استان، از سوی یک گروه مسلح ناشناس به شکلی زنجیره وار رخ داده که در پی هر کدام از این اتفاقات جریان سازی‌هایی علیه نیروهای الحشد الشعبی صورت گرفته است.

مسئله توافق میان بغداد و اربیل بر سر کنترل منطقه «سنجار» در استان نینوی و خروج نیروهای الحشد الشعبی از آنجا هم از دیگر مسائلی بود که عده‌ای تلاش کردند از آن برای نشان دادن اختلاف میان الحشد الشعبی با دولت الکاظمی سوء استفاده کنند.

این در حالی است که رئیس سازمان الحشد الشعبی هم شامگاه دوشنبه تاکید کرد که نخست‌وزیر حامی الحشدالشعبی است و آن را از نظر نظامی هدایت می‌کند و دشمنی میان الحشدالشعبی و نخست‌وزیر این کشور وجود ندارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار