چهل‌سالگی سرو/

خلبان شهیدی که اقدام جوانمردانه‌اش بازتاب رسانه‌ای پیدا کرد

در يکى از مأموريت‏‌ها، خلبان شهيد «عزیزالله جعفری» بايد پل ارتباطى بسيار مهم عراق را منهدم می‌کرد. وقتی به بالاى پل می‌رسد، تعدادی خودرو در حال عبور از روی آن بودند. با توجه به اینکه مأموریت او انهدام پل بود؛ بر همین اساس از آن‏جا دور می‌شود تا آخرین ماشین از روی پل بگذرد و بعد آن را منهدم می‌کند. اين اقدام جوانمردانه شهید جعفری در رسانه‌‏هاى ارتباط جمعى جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.
کد خبر: ۴۲۲۷۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ - 21October 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از نیشابور، «عزيزالله جعفرى» در 9 فروردين 1331 در شهرستان نيشابور چشم به جهان گشود. علاقه زيادى به نقاشى داشت. پس از اخذ ديپلم در رشته رياضى، چون بلند پرواز بود، خلبانى را انتخاب کرد و در دانشکده نيروى هوايى پذیرفته شد. در سال 1354 جهت گذراندن دوره ‏خلبانى به آمريکا رفت و در سال 1356 به ایران بازگشت.

محمدحسين جعفرى برادر شهيد عزيزالله جعفرى می‌گويد: عزيزالله اولين نفرى بود که با جت F5 پرواز کرد. در يکى از مأموريت‏‌ها بعد از اجازه از برج مراقبت که از زمين بلند می‌شود، موتور سمت چپ آتش می‌‌گيرد، او بلافاصله موتور سمت چپ را خاموش می‌کند و سر هواپيما را به طرف پايين می‌آورد تا بتواند بنشيند. او از برج مراقبت می‌گذرد و بر روى باند، هواپيما را کنترل می‌کند و پس از خاموش کردن برق هواپيما با ترمز دستى هواپيما را متوقف می‌کند. او با اين کار توانست هواپيما را سالم به زمين برساند و مورد تشويق قرار گرفت.

خلبان شهیدی که اقدام جوانمردانه‌اش بازتاب رسانه‌ای پیدا کرد

شهید جعفری با آغاز انقلاب، خدمت در نظام شاهنشاهى را جایز ندانست و در راهپيمايی‌های مردمی علیه رژیم طاغوت شرکت می‌کرد. قبل از سال 1357 در پايگاه نيروى هوايى در بندرعباس به مخالفت با رژيم طاغوت پرداخت و چون تحت تعقيب بود به نيشابور برگشت و تا سقوط رژيم ستم‌شاهی در این شهر ماند.

فرحناز حسنعلى‌زاده حقيقى، همسر شهيد جعفری در خصوص ویژگی‌های اخلاقی این شهید والامقام می‌‌گويد: عزیزالله فردى آرام، متين و کم حرف بود. به خانواده و به زادگاهش خيلى علاقه داشت. بسيار مهربان بود. به مسائل اعتقادی اهميت می‌داد. اوقات فراغت را با مطالعه و يا نقاشى سپری می‌کرد. اخلاق و رفتار شهید جعفری در نوع خود بی‌نظیر بود، او با سیره عملی الگویی برای دیگران بود.

شهید جعفری که خدمت در ارتش را به منظور دفاع از آرمان‏‌هاى ملت مسلمان برگزيده بود، وجود ضدانقلاب را نمى‌‏توانست تحمل کند؛ بر همین اساس از فرمانده نيروى هوايى خواست تا او را به کردستان اعزام کند تا ضمن پشتیبانی از نیروی زمینی ارتش در نابودی گروهک‏‌ها انجام وظیفه کند.

خلبان شهیدی که اقدام جوانمردانه‌اش بازتاب رسانه‌ای پیدا کرد

با شروع جنگ تحمیلی شهید جعفری جزو اولين خلبان‌‏هايى بود که در عملیات کمان 99 که در آن 140 فروند هواپيمای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی مواضع دشمن را مورد حمله قرار دادند، شرکت داشت.

شهيد عزیزالله جعفری براى مأموريت‏‌هاى سخت داوطلب می‌شد. او در يکى از مأموريت‏‌ها بايد پل ارتباطى بسيار مهم عراق را منهدم می‌کرد. وقتی به بالاى پل می‌رسد، ماشين‏‌ها در حال عبور از روی پل بودند. با توجه به اینکه مأموریت او انهدام پل بود؛ بر همین اساس از آن‏جا دور می‌شود تا آخرین ماشین از روی پل بگذرد و بعد آن را منهدم می‌کند. اين اقدام جوانمردانه شهید جعفری در رسانه‌‏هاى ارتباط جمعى جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.

خلبان شهیدی که اقدام جوانمردانه‌اش بازتاب رسانه‌ای پیدا کرد

برادر شهيد جعفری آخرين مأموریت این تیزپرواز ارتش جمهوری اسلامی را اینگونه روایت می‌کند: شهید جعفری به همراه سرگرد محمدى در نهم مهر 1359 جهت انهدام مواضع نظامی و استراتژیک ارتش بعث، وارد حریم هوایی عراق می‌شود و با موفقیت مأموریت محوله را به انجام می‌رسانند، اما در بازگشت از این مأموریت، توسط نيروهاى پدافند عراق شناسايى شده و هواپيمای او مورد هدف قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد. پيکر مطهر اين شهید پس از انتقال به زادگاهش در حرم مطهر امام هشتم (ع) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها