روزشمار جنگ ایران و عراق ـ 14؛

وقتی صدام به مقامات بعث هم رحم نمی‌کند

سپاه پاسداران به نقل از منابع موثق اعلام کرد 38 تن از اعضای حزب بعث به اتهام مخالفت با رژیم صدام اعدام شدند. علاوه بر این، 17 نظامی عراقی نیز به جرم مخالفت با سیاست های تجاوزطلبانه صدام اعدام شدند.
کد خبر: ۴۲۲۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 23October 2020

وقتی صدام به مقامات بعث هم رحم نمی‌کند.به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را دربرمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

 بخش چهاردهم این کتاب را در ادامه می‌خوانید:

اعدام بعثی‌ها به دست رییس بعث

«امروز (2 آبان 1360) ارتش عراق در یک حمله هوایی، بیش از 100 منزل مسکونی را در شهر آبادان بمباران کرد و در محور خرمشهر تبادل آتش بین نیروهای خودی و دشمن ادامه داشت. از سوی دیگر، نیروهای سپاه پاسداران با حمله به ساختمان استخبارات شهر شاندری و نیروهای مبارز مسلمان با انفجار یک پل عبوری در مسیر خانقین - خسروی، تلفات و خساراتی به عراقی‌ها وارد آوردند.

ساعت 14 امروز، 4 فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش عراق با تجاوز به آسمان شهر آبادان، مناطق مسکونی این شهر را بمباران کردند. در این حمله هوایی، سه تن از اهالی شهید و هشت تن زخمی شدند. شدت این بمباران به حدی بود که حدود 100 خانه ویران شد یا آسیب جدی دید و برق قسمت‌هایی از شهر قطع شد. امروز در جبهه کوت شیخ، دشمن مواضع خودی را زیر آتش گرفت که با پاسخ متقابل نیروهای سپاه، سه عراقی کشته و دو سنگر آنها منهدم شد.

همچنین در جبهه محرزی، دشمن با خمپاره‌انداز مواضع خودی و نخلستان‌های اطراف را هدف قرار داد که با آتش متقابل پاسداران یک سنگر تیربار عراقی‌ها منهدم شد. علاوه بر این، امروز مواضع و محل تجمع نیروهای عراقی در بخش اشغالی خونین‌شهر زیر آتش خمپاره‌انداز نیروهای خودی قرار گرفت و تلفات و خساراتی به دشمن وارد آمد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که به گزارش روابط عمومی سپاه پاسداران، نیروهای سپاه با نفوذ به خاک عراق، به سازمان اطلاعات و امنیت (استخبارات) شهر شاندری حمله و با شلیک 9 موشک آر.پی.جی هفت به ساختمان استخبارات، مقر این سازمان را منهدم کردند. در این حمله، تعدادی از مأموران استخبارات عراق کشته یا زخمی شدند.

گزارش دیگری در این باره حاکی است که نیروهای مبارز مسلمان عراقی، یک پل عبوری را در مسیر خانقین ـ خسروی منفجر کردند. براساس این گزارش، هنگامی که یک ستون خودرو ارتش عراق در حال عبور از روی این پل بود، مبارزین عراقی آن را منفجر کردند. درنتیجه این اقدام، سه خودرو ارتش عراق منهدم شد و هشت تن از نیروهای ارتش عراق کشته شدند.

در همین حال، براساس گزارش‌های نظامی، امروز دو نفر از نظامیان عراق در منطقه عمومی هویزه، با عبور از رودخانه کرخه کور، خود را به نیروهای سپاه پاسداران تسلیم و درخواست پناهندگی کردند. همچنین سپاه پاسداران به نقل از منابع موثق اعلام کرد که اخیراً 38 تن از اعضای حزب بعث به اتهام مخالفت با رژیم صدام در عراق اعدام شدند. علاوه بر این، 17 نظامی عراقی نیز که 13 افسر ارشد در میان آنان بودند، هفته گذشته به جرم مخالفت با سیاست های تجاوزطلبانه صدام اعدام شدند.

در ادامه حمایت کشورهای منطقه از رژیم بعثی عراق، امروز کشورهای عربستان و کویت، همچون گذشته بنادر و مرزهای خود را در اختیار عراق قرار دادند تا ارتش این کشور بیش از گذشته تقویت شود. در این روز 76 دستگاه تریلر حامل مهمات و جنگ‌افزارهای نظامی از منطقه «عرعر» عربستان سعودی و 31 دستگاه خودرو بارکش حامل اسلحه و مهمات از طریق مرزهای کشور کویت وارد عراق شدند. گفته می‌شود خودروهایی که از طریق کشور کویت وارد عراق شدند، به‌سوی بغداد رفتند و بارهای خود را در پادگان «التاجی» این شهر تخلیه کردند.»

 انتهای پیام/ 161

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار