نرگس آبیار مطرح کرد؛

برچسب سیاه نمایی بر فیلم‌های انسانی و عمیق نزنیم

نرگس آبیار معتقد است جشنواره فیلم کوتاه تهران ظرفیت‌ها و استعدادهای جوانان فیلمساز را به ایران و جهان معرفی می‌کند و نباید بر فیلم‌های موفق بین‌‌المللی‌مان برچسب سیاه نمایی بزنیم.
کد خبر: ۴۲۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹ - 21October 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به راهکار مناسب برای برگزاری جشنواره‌‌های سینمایی همزمان با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: جشنواره‌های مهم و بزرگ دنیا در حال حاضر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری هستند. به عنوان مثال جشنواره معتبر ونیز به صورت فیزیکی برگزار شد و مشکل خاصی هم به وجود نیامد. تجربه نشان داده که با فاصله گذاری بین صندلی‌ها، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده می‌توان جشنواره‌ها را کم‌خطر برگزار کرد. این مدل از برگزاری می‌تواند برای جشنواره‌های ما هم یک الگو مناسب باشد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران ظرفیت‌های جوانان فیلمساز را معرفی می‌کند

وی درباره جایگاه جشنواره فیلم کوتاه تهران در میان جشنواره‌های معتبر فیلم کوتاه و بین‌المللی توضیح داد: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران از استانداردهای جهانی برخوردار است. این جشنواره قدمت زیادی دارد و برای فیلمسازان خارجی جشنواره شناخته شده ای است. هر جشنواره ای قواعد و سلیقه خاص خود را دارد و جشنواره فیلم‌کوتاه تهران نیز در طول این سی و چند سال برگزاری به هر حال مطابق با قوانین سینمای ایران به لحن و ‌سلیقه خاص خود رسیده و ‌این نگاه در میان فیلمسازان ایرانی وخارجی جا افتاده است. خلاصه اینکه جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حالا دیگر جشنواره ای قدیمی و معتبر در حوزه فیلم کوتاه است و ما باید تلاش کنیم این ارزش و اعتبار حفظ شده و فزاینده باشد.

کارگردان «شیار 143» ادامه داد: خوشبختانه در جشنواره فیلم کوتاه تهران هر سال شاهد نمایش فیلم‌های بسیار خوبی هستیم که بعضا شگفت انگیز نیز هستند؛ فیلم‌های کوتاه موفق در این جشنواره بارها در خارج از کشور هم موفقیت‌های بزرگی به دست آورده اند و ‌این هم بر اعتبار جشنواره صحه می گذارد و هم اینکه گواه ظرفیت و استعداد فیلمسازان جوان ایرانی است.

وی در پاسخ به این که آیا درست است که گفته می شود فیلم‌های ایرانی در مواردی به دلیل پرداختن به موضوعات تلخ اجتماعی موفق به کسب جوایز بین المللی می شوند، گفت: به نظر من اصلا اینطور نیست، همواره رویکرد فیلمساز، نوع پرداخت و نگاهی که دارد دلیل توجه به اثر است. رسالت یک هنرمند، اگر قائل به رسالت باشیم، پرداختن به شکاف‌ها و مشکلات است برای به فکر واداشتن مخاطب و ایجاد چالش؛ بنابراین اگر در یک فیلم معضلات اجتماعی تصویر شدند نباید آن فیلم را متهم به سیاه نمایی کرد.

کارگردان «شبی که ماه کامل شد» با اشاره به مصادیقی از فیلم‌های انسانی و واقع نما بیان کرد : مثلا فیلم کوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک که علاوه بر جشنواره های ایرانی در بسیاری از جشنواره های جهانی نیز درخشید، فیلمی تفکر برانگیز است درباره محیط زیست و حیات وحش؛ سوال من این است آیا این فیلم سیاه‌نمایی کرده است؟ خیر، اتفاقا فیلم با یک نگاه عمیق فلسفی و انسانی تولید شده و به همین دلیل هم توانست بسیار موفق ظاهر شود. خلاصه کلام اینکه من واقعا بحث سیاه‌نمایی در سینما را خیلی درک نمی کنم و نمی فهمم چرا اینقدر در این باره صحبت می شود، ساخت فیلم های منتقدانه و چالش برانگیز در کشورهای صاحب سینمای متفکر و ارزشمند مرسوم است؛ مثلا در سینمای ژاپن که در حال حاضر از کشورهای پیشرو در سینما است، فیلمی مثل «دله دزدها» ساخته می شود و این فیلم نقادانه به فاصله طبقاتی در جامعه ژاپن می پردازد. آیا باید به آن برچسب سیاه‌نمایی زد؟ قطعا که نه، چراکه این موضوع از واقعیت جامعه در ژاپن الهام گرفته و اتفاقا می بینیم در سال های اخیر فیلمسازان ژاپنی متعددی به آن پرداخته اند از جمله همین فیلم مهم و تحسین شده «انگل»؛ فیلم انگل هم فیلمی منتقدانه درباره فاصله طبقاتی در کره جنوبی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها