محسن رضایی در همایش سراسری مدیریت جهادی:

مدیریت جهادی با پهن کردن فرش قرمز شکل نمی گیرد/ برخی ها می خواهند مدیریت جهادی دفاع مقدس را خدشه دار کنند

دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام در همایش سراسری مدیریت جهادی با اشاره به مدیریت فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: برای کار جهادی زیر پای هیچ کدام از بچه های انقلاب فرش قرمز پهن نکرده بودند و مدیریت جهادی با پهن کردن فرش قرمز شکل نمی گیرد.
کد خبر: ۴۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴ - 02March 2015

مدیریت جهادی با پهن کردن فرش قرمز شکل نمی گیرد/ برخی ها می خواهند مدیریت جهادی دفاع مقدس را خدشه دار کنند

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نخستین همایش مدیریت جهادی با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و اساتید دانشگاه و مدیران کشور در باغ موزه دفاع مقدس در حال برگزاری است.

محسن رضایی در این مراسم با اشاره به اولین ظهور مدیریت جهادی در زمان صدر اسلام بیان داشت: مظهر این مدیریت جهادی مدیریت حضرت علی (ع) در غزوات صدر اسلام است. مانند نبرد خیبر که اوج ابتکار را نشان می دهد که ما در عملیات های طریق القدس و کربلای 5 از این ابتکارات استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی انبوهی از دستاوردهای مدیریت جهادی به وجود آمده گفت: ابتدا انقلاب اسلامی با این مدیریت شکل گرفت. دوم برقراری امنیت در سال های ابتدایی انقلاب است و سوم حادثه دفاع مقدس که باید بلوغ مدیریت جهادی را در آن دید.

رضایی افزود: در صدر اسلام مدیریت جهادی توانست از جامعه عقب افتاده ای که انتهای جدول تمدن های بشر بود نیرویی بسازد که بزرگترین تمدن های عالم را به زانو درآورد.

در دوران رژیم پهلوی نیز مردم ایران با پیروزی خون بر شمشیر یکی از قوی ترین رژیم های سیاسی نظامی و امنیتی منطقه را از پای درآوردند.

وی با اشاره به خلا امنیتی با فرار بنی صدر و از دست دادن رییس سه قوه در سال های اول انقلاب بیان کرد: بعد از بمب گذاری در مجلس امام فرمود" بروید و چند تن از نمایندگان مجلس را که در بیمارستان هستند چند ساعتی در مجلس ببرید تا دنیا ببیند مجلس ما تعطیل نشده است" شورش منافقین کودتای نوژه و بسیای از مسائل را با وجود نبود سازمان امنیتی شهدای 17 یا 18 ساله ای همچون باقری، زین الدین و قالیباف مهارکردند و بزرگترین سازمان اطلاعاتی را به وجود آوردند تا جایی که امروز اشرار را با هواپیما از بندرعباس به تهران می آورند و مجازات می کنند.

وی به مدیریت جهادی در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در جنگ 5 استان مورد حمله قرار گرفت ونخستین سال جنگ نتوانستیم شهری را آزاد کنیم، اما از سال دوم با مدیریت جهادی جنگ را به خاک عراق کشاندیم.

رضایی با طرح این سوال که آیا امروز مدیریت جهادی در کشور وجود دارد یا نه عنوان کرد: چرا مسائلی همچون بیکاری مواد مخدر و غیره در کشور حل نمی شود؟ آیا جواب این نیست که مدیریت جهادی ضعیف شده است . اقتصاد مقاومتی را نیز بدون مدیریت جهادی نمی توان پیاده کرد.

دبیر تشخیص مصلحت نظام 4 دستاورد مدیریت جهادی را در این سه حادثه مهم دانست و گفت: نخستین دستاورد پیشرفت است که در امنیت وجنگ پیشرفت سرزمینی و دفاعی بزرگی صورت گرفت. دوم موضوع فرهنگ سازی که همزمان با مدیریت جهادی شکل می گیرد و تعالی بخش است.

وی افزود: سومین موضوع کادر سازی است که پیش از فتح سرزمین شکل می گیرد.  سپاه به اندازه فرماندهان شهید خود در جنگ پس از جنگ نیز فرمانده تربیت کرد. برای نهادهای حکومتی دیگر نیز کادر سازی کرد. چهارمین دستاورد نهادسازی مجموعه هایی همچون بسیج سپاه و جهاد سازندگی است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت جهادی در این عرصه بزرگترین دستاورد انقلاب است عنوان کرد: امروز با مرحله جدیدی روبرو هستیم که می توان از آن به دوران مقاومت یاد کرد.

وی با طرح این سوال که چه مقدار از مدیریت جهادی در دوران مقاومت استفاده کردیم، افزود: مدیریت جهادی در فضای جهادی شکل می گیرد. مقام معظم رهبری بیان کردند "امروز با جنگ تمام عیار اقتصادی روبرو هستیم" در دوران جنگ و انقلاب فضا کاملا جهادی بود. علاوه بر تحریم ها که در صورت مذاکره نیز برداشتن آن طول می کشد فقر بیکاری و دیگر مشکلات که ریشه در دوران قبل از انقلاب و کارشکنی های امروز دارد، این فضا خود یک جنگ است.

محسن رضایی به مدیریت جهادی برخی از شهدا در زمان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: شهید باکری و شفیع زاده در آبادان به همراه سی الی چهل نفر از بچه های آبادان با چند خمپاره می جنگیدند. چند سال بعد همین باکری فرمانده لشکر می شود و در عملیات خیبر به دشمن حمله می کند.

وی افزود: حسین خرازی در دارخوین با صد نفر از بچه های اصفهان مقاومت می کردند. آن زمان زیر پای هیچ یک از بچه های انقلاب فرش قرمز پهن نکرده بودند. مدیریت جهادی با پهن کردن فرش قرمز شکل نمی گیرد.

دبیر مصلحت نظام با اشاره به این نکته که امروز برخی می خواهند مدیریت جهادی را خدشه دار کنند بیان کرد: مدیریت جهادی می توان ایران را به قله افتخار برساند و از تحریم ها می توان به عنوان خیزش ملت استفاده کرد. باید این مهم ترین میراث انقلاب را با الگوسازی شروع کنیم و از نظر تئوری آن را شرح دهیم.

وی به انگیزه به عنوان اولین مساله در هر مدیریت اشاره کرد و گفت: انگیزه کار جهادی کار برای خدا است باید وصیت نامه شهدا را خواند تا ببینیم در آخرین لحظات پشت بی سیم چه می گفتند.

وی افزود: دومین مساله در مدیریت جهادی مردمی سازی فعالیت است، مدیران جهادی نباید مردم را کنار بگذارند. سومین مرحله ابتکار خلاقیت و نوآوری است و از انعطاف پذیری می توان به عنوان چهارمین مورد یاد کرد. برخی از ساختارهای اداری و تشکل ها انعطاف را می گیرد. برخی آموزش های کلاسیک آدم های اتو کشیده را بار می آورد. باید از ساختارهای اداری که انعطاف پذیر شدن را از مدیران بگیرد دوری کرد.

رضایی افزود: ریسک پذیر بودن مدیران از دیگر موارد به شمار می رود. در مدیریت جهادی تعامل و یکپارچگی باید وجود داشته باشد. در عملیات فاو تنها دو نفر از فرماندهان موافق این عملیات بودند اما کم کم توانستیم فرماندهان دیگر نیز قانع کنیم. با مدیریت جهادی می توان ازهمه موانع عبور کرد و پیشرفت اقتصادی را رقم زد.

انتهای پیام/ ف.ک

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار