تاکتیک‌های رسانه‌ای جریان تحریف/ ضرورت حضور آفندی در شبکه‌های مجازی

کارشناس مسائل سیاسی معتقد است بزرگنمایی ضعف‌ها در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ متأسفانه اذناب جریان تحریف در داخل کشور، چه بسا خودشان یک پروسه و چالش را آغاز می‌کنند و برای فروش وطن از هیچ نکته‌ای ابا ندارند.
کد خبر: ۴۲۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷ - 24October 2020

تاکتیک‌های رسانه‌ای جریان تحریف/ ضرورت حضور آفندی در شبکه‌های مجازیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، عشرت شایق کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگویی، با اشاره به تکنیک‌های رسانه‌ای جریان تحریف جهت تأثیر مخرب بر افکار عمومی مردم ایران اظهار داشت: همه کنشگران سیاسی، پژوهشگران و اساتید علوم ارتباطات باید دست به دست هم دهند و در رسانه‌های داخلی نیز یک تغییر آرایش صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه دشمنان نظام با جنگ روانی دنبال تحریف واقعیت‌ها هستند، افزود: باید در آرایش محکم رسانه‌ای، تکنیک‌های مورد استفاده جریان تحریف شناسایی شود.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: استفاده از توازن دروغین، جابجایی اصل و فرع، بهره گیری از کارشناسانی که حرف‌های دروغ می‌زنند، تکنیک‌های تحریف هستند که با اقدامان مقابله‌ای نباید اجازه دهیم چنین جابجایی‌هایی، باعث خمودی و ناامیدی مردم و از آن طرف تقویت جریان تحریف شود.

شایق بیان داشت: حتماً باید نیرو‌های مؤمن، متعهد، حرفه‌ای، وطن دوست به رسانه‌ها آمده و با هم‌افزایی، کار‌های گروهی کنند، در این جنگ نابرابر کار انفرادی اصلاً جواب نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در دوره فعلی احزاب و گروه‌های سیاسی باید از تسویه حساب‌های شخصی و جناحی بپرهیزند، خاطرنشان کرد: همه طیف‌ها، دسته‌ها و گروه‌های سیاسی باید با ابزار‌های رسانه‌ای و امکانات شبکه‌های اجتماعی خود، شرایط موفقیت در این جنگ نابرابر را رقم بزنند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه رسانه‌های داخلی رسالت سنگینی در جنگ رسانه‌ای تحریف بر عهده دارند، عنوان کرد: باید با حضور آفندی در شبکه‌های مجازی حاضر شویم.

شایق با اشاره به تکنیک‌های رسانه‌ای جریان تحریف افزود: معمولاً تکنیک‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چنانچه حادثه جزئی و پیش پا افتاده‌ای را در راستای اهداف خود بزرگ و برجسته نمایی می‌کنند، همچنین برچسب زدن به افراد، اغراق و بهره گیری از نماد‌ها و یکسری واژه‌های خاص، پخش نماهنگ‌ها و کلیپ‌های تأثیرگذار و لغات جذاب؛ تمام تلاش خود برای انعکاس اخبار خودساخته را آغاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه سوگیری جریان تحریف در اتفاقات مختلف یکی از نکات مهم است، عنوان کرد: این جریان برای تأثیرگذاری بیشتر پیام خود در ذهن مخاطبان از الفاظی همچون خشونت‌طلبانه، استعماری، مظلوم، مترقی استفاده می‌کنند، همین الفاظی که جدید هستند و توسط رسانه‌ها تولید شده‌اند.

شایق یادآور شد: یکی از تکنیک‌های رسانه‌ای جریان تحریف استفاده از تصاویر و صدا‌هایی متضاد با هم است؛ برای درک بهتر این موضوع می‌توان به کلیپی اشاره کرد که تصاویر بی‌رحمانه کشتار را نشان می‌دهند و حین آن صدای اذان پخش می‌شود، در حالی که این کشتار اصلاً توسط مسلمانان صورت نگرفته است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه جریان تحریف با القائات و اقدامات خود جلاد را جای شهید جا می‌زند، خاطر نشان کرد: یک تکنیک دیگر تحریف رسانه‌ای اینکه درباره کسی می‌گویند، شهادت گونه از دنیا رفت و ذهن مخاطب را به این سمت می‌برند که آن فرد مبارز عادی نبوده و با اینکه در مهلکه جنگی فوت نشده، ولی کارش شهادت گونه بوده است و بدین ترتیب برند سازی می‌کنند.

وی گفت: یکی دیگر از تاکتیک‌های تحریف، بزرگنمایی شکست‌ها و ضعف‌هاست. ممکن است برخی اتفاقات در کشور منجر به شکست شود حال دشمنان یا تاکتیک‌های خود این مسائل را بسیار بزرگ و غیرعادی جلوه می‌دهند. به‌طور مثال در زمان عدم موفقیت در پرتاب ماهواره‌ای، فشار سنگینی ایجاد کردند. رسانه‌هایی همچون VOA، الجزیره، BBC، منافقان و برخی عناصر فریب خورده شروع به مانور کردند، در حالی که شکست پروژه پرتاب ماهواره‌ای، در دیگر کشور‌های دنیا هم کم نبوده است، ولی هیچ بزرگ‌نمایی برای آن‌ها صورت نگرفته است.

شایق ادامه داد: کشور ما بعد از انقلاب در حوزه‌های مختلف علمی موفقیت‌های فراوانی داشته است که جریان تحریف همواره سعی در نادیده انگاری و کوچک شمردن آن‌ها داشته است. پیروزی و سربلندی در موارد مختلف نیز نادیده انگاشته شده است.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: متأسفانه در طول این سال‌ها، اتفاقات علمی بزرگ کشور اصلاً دیده نشده‌اند و این یک تاکتیک دقیق علمی و حساب شده است. این در حالی است که ضعف‌ها و آسیب‌ها دیده و بزرگ‌نمایی می‌شوند. جریان تحریف اخیراً روی حوادث، مانور‌های شدیدی می‌دهند. به طور مثال مادری توسط دخترش در یکی از مناطق تهران کشته می‌شود؛ خب مسلماً این اتفاق ناراحت کننده است، اما آیا برای اولین بار رخ داده و اینکه تنها در ایران چنین امری رخ داده است؟

وی خاطر نشان کرد: وقتی صفحات حوادث خبرگزاری‌های جهان را می‌نگریم اخبار و آمار‌های قتل‌ها و حوادث فجیعی را می‌بینیم. جنایت یک نوع آسیب ناراحت کننده است و قانون با آن برخورد می‌کند، اما وقتی یک جریان قتل بزرگ شده و خبر اول کشور می‌شود، کار جریان تحریف است که دنبال بزرگ‌نمایی ضعف‌هاست.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: این بزرگنمایی ضعف‌ها در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ متأسفانه اذناب جریان تحریف در داخل کشور، چه بسا خودشان یک پروسه و چالش را آغاز می‌کنند و برای فروش وطن از هیچ نکته‌ای ابا ندارند.

وی با بیان اینکه گمنام نگه داشتن اسطوره‌های ملی یکی دیگر از تاکتیک‌های تحریف است، عنوان کرد: نباید یاد اسطوره‌هایی همچون شهید سپهبد سلیمانی در جامعه کمرنگ شود. شهدای کارگر، پزشک، دانشجو، کارمند و مدیر موفق زیادی در دوران دفاع مقدس و پس از آن بوده‌اند، اما چقدر درباره این عزیزان آثار هنری ساخته و پرداخته شده است؟ چرا تنها به برگزاری بزرگداشت و چاپ کتاب بسنده کرده‌ایم؟

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه باید در مقابل هر اقدام یک عمل آفندی داشته باشیم، گفت: هم اینک برخی کشور‌ها سریال تاریخی تولید می‌کنند که مسائل فولکلوریک و تاریخی دیگر را در آن تحریف می‌کنند و آنچه در ذهن افراد می‌ماند صحنه‌های جذاب این فیلم‌های منحرف شده از واقعیت با بازی هنرپیشگان مطرح است.

شایق با اشاره به اقدامات رسانه‌ای مثبت و تأثیرگذار فعلی در رسانه‌های داخلی اظهار داشت: با شیوع کرونا، کمک مؤمنانه به خوبی تبلیغ شد، فیلم‌ها و گزارش‌های تصویری از کمک‌های مؤمنانه به جامعه امید فراوانی تزریق کرد.

وی با بیان اینکه امپراطوری رسانه‌ای دشمن دنبال القای ناکارآمدی نظام و ناامیدی ملت است، افزود: یکی از مهم‌ترین تاکتیک‌ها، القای «ما نمی‌توانیم» است. برخی مرتب این جمله را تکرار می‌کنند آن‌هم با شرایط سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای خاصی که هم اکنون بر کشور حکم‌فرماست.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: زیر سؤال بردن پیشینه درخشان مردم و مقاومت تاریخی، آن‌ها نیز یک تاکتیک تحریف است که دشمن در یک عملیات جنگ روانی روی آن متمرکز شده است.

شایق بیان داشت: تحریف واحد درسی مهمی است که در دانشکده‌های مهم دنیا تدریس می‌شود؛ لذا باید با هوشمندی و انسجام در مقابل این هجمه هوشمندانه ایستاد و پیروز میدان شد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها