سرلشکر باقری:

هدف آمریکا از مذاکره تسلیم شدن ایران است/ آمادگی پاسخ به هرگونه تهدیدی را داریم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به عهدشکنی آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای گفت: با اینکه ما به تمام مفاد برجام پایبند بودیم، اما استکبار جهانی از برجام خارج شد؛ چراکه آن‌ها به‌دنبال تسلیم شدن ما بودند.
کد خبر: ۴۲۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹ - 26October 2020

هدف آمریکا از مذاکره تسلیم شدن ایران است/ آمادگی پاسخ به هرگونه تهدیدی را داریمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (دوشنبه) در همایش پدافند غیرعامل که در وزارت کشور برگزار شد با تبریک آغاز امامت حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عج) و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت، درخصوص ضرورت توجه به وظایف سازمان پدافند غیرعامل و همکاری سایر سازمان‌ها با این سازمان مهم در کشور اظهار داشت: خوشبختانه این موضوع مورد اهتمام مسئولان قرار گرفته است و موضوعات پدافندی در سطوح مختلف باید توسعه پیدا کند؛ در همین زمینه پیشنهادهای مناسبی را استانداران ارائه دادند که این پیشنهادات در کمیته‌های پدافند غیرعامل مطرح و دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: برای پی بردن به ضرورت پدافند غیرعامل باید به پیروزی انقلاب اسلامی برگردیم. انقلاب ما با اهداف و آرمان‌های الهی مانند عدالت‌خواهی، نفی سلطه بیگانه و حمایت از مستضعفان پیروز شد و این پیروزی در حساس‌ترین منطقه جهان شکل گرفت و امروز تردیدی نداریم که در هرم قدرت جهانی، منطقه جنوب غرب آسیا نقش به‌سزایی به دلیل ویژگی‌های این منطقه دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران امور منطقه را در دست گرفته است؛ لذا طبیعی است که با تهدیدهایی بزرگ و با اشکال مختلف روبه‌رو شود.

سرلشکر باقری تأکید کرد: ایران بدون چشم‌داشت به خاک دیگران و صرفاً بر اساس وظایف دینی که دارد به سمت اهدافش پیش می‌رود.

هدف آمریکا از مذاکره تسلیم شدن ایران است
وی گفت: ایران با پذیرش برجام با دنیا کنار آمد و پذیرفت که با کاهش برخی از وظایفش، از کاهش تحریم‌ها برخوردار شود؛ این درحالی است که کل دنیا اذعان دارند که ما به قرارداد خودمان پایبند بودیم، اما عهدشکنی آمریکای جنایتکار، کار را پیچیده کرد؛ آن‌ها از برجام خارج شدند و سیاست اعمال فشار بر ملت ایران را دوباره در پیش گرفتند. استکبار جهانی تحریم‌های اقتصادی، تسلیحاتی و... را علیه کشورمان وضع کرده و به دنبال این است که ما سیاست‌های آن‌ها را بپذیریم؛ آن‌ها به دنبال تسلیم شدن ما در مقابل خواسته‌های مغایر با اهداف انقلاب، بوده و هستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: ما یک سال صبر کردیم، اما از سال گذشته راهبرد «مقاومت فعال» را در پیش گرفتیم. هرچند فشارها علیه کشورمان سنگین است، اما دستاوردهای خوبی نیز نصیب ما شد و اینکه ما تسلیم نشدیم و خوداتکایی را افزایش دادیم، موجب یأس دشمنان شد و ما امروز تهدیدها را به فرصتی برای سربلندی ملت تبدیل کرده‌ایم.

قوی شدن کشور معنای واقعی «عقلانیت» است
سردار باقری عنوان کرد: قدرت ما در این ایام افزایش یافت، ما روی پای خود ایستادیم و آرمان‌های خود را دنبال کردیم. در همین مقطع است که ممکن است نگرش‌های اشتباهی چه در داخل و چه در خارج شکل بگیرد؛ چراکه این روزها برخی حرف از «عقلانیت» می‌زنند، اما عقلانیت به معنای خالی کردن صحنه در مقابل دشمن نیست؛ بلکه قوی شدن کشور، معنای واقعی عقلانیت است.

وی اظهار داشت:‌ کشور ما در منطقه‌ای قرار دارد که اگر قوی نباشیم، قطعاً شکست خواهیم خورد. اگر قوی نباشیم، نمی‌توانیم از تمام منافع خودمان دفاع و حفاظت کنیم. برای قوی شدن، کشور نیاز به راهبردهای مناسبی دارد که یکی از آن‌ها وحدت در مسیر تبعیت از رهبری و تلاش جهادی با رویکرد نگاه به توان داخل است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: ارتقای تاب‌آوری ملی در سطوح مختلف کشور در برابر فشار‌های دشمن یکی دیگر از روش‌های قوی شدن است که این موضوع می‌تواند موجب بازدارندگی شود و دشمن را مأیوس کند و می‌تواند کشور را در مقابله با فشار‌ها صیانت کند. به امید خدا کشور ما امروز به برکت همیاری ملت شریف و تلاش‌های نیرو‌های مسلح و سایر بخش‌ها، از جهت قدرت دفاعی و بازدارندگی نظامی و یکپارچگی مردم با نیرو‌های مسلح در بهترین وضعیت قرار دارد.

ایران میزان تلفات و خسارات جنگ احتمالی را تعیین می‌کند
سرلشکر باقری افزود: تجربه نشان داده است که دشمنان اگر احساس ضعف کنند، قطعاً عقب‌نشینی خواهند کرد و اگر پهپاد آمریکایی در تیرماه گذشته مورد هدف قرار می‌گیرد و دشمن دچار تردید شدید می‌شود که پاسخ نظامی دهد یا خیر، ولی این اقدام را انجام نمی‌دهد، دلیلی جز ترس ندارد. آمریکا می‌داند که خاتمه جنگ به دست آن‌ها نخواهد بود و میزان تلفات و خسارات جنگ احتمالی را ما تعیین خواهیم کرد؛ لذا جنگ‌های اخیر شکل نیابتی به خود گرفت.

این مقام عالی‌رتبه نظامی اظهار داشت: اخیراً با تهاجم سایبری مواجه شدیم، اما آن‌ها به دلیل اینکه ما پاسخی به آن‌ها ندهیم به سمت تهاجم سایبری رفته‌اند.

وی در ادامه به موضوع پدافند غیرعامل اشاره و عنوان کرد: در زمینه بالابردن ارتقای تاب‌آوری، سازمان پدافند غیرعامل نقش محوری دارد تا کشور بتواند با حفظ آرمان‌ها و بدون عدول از اهداف انقلاب اسلامی مسیر عالی خودش را ادامه دهد. پدافند غیرعامل مهمترین مکمل نظامی و دفاع برابر تهدیدات است. تهدیداتِ امروز با تهدیدات دو دهه گذشته تفاوت بسیاری داشته است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اخیراً تأکید کردند که تهدیدات جدید به بهترین نحو ممکن شناسایی شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: امروز بعید است که دشمنان به سمت تهدید زمینی (جنگ نظامی) بروند و آن چیزی که دشمن دنبال می‌کند، تهدیداتی در حوزه سایبری، شیمیایی، زیستی و پرتوی است و همین بیماری کرونا نیز شاید ناشی از همین موضوعات باشد.

عملکرد مطلوب کشور در عرصه پدافند غیرعامل
سردار باقری گفت: در بخش پدافند غیرعامل موظف هستیم تا کشور را برای دفاع در برابر تهدیدات، آماده کنیم. سازمان پدافند غیرعامل به‌عنوان یک سازمان فرادستی باید در عرصه مقابله با تهدیدات نوین، فعال باشد. خوشبختانه دستاورد‌های خوبی را نیز در این زمینه به‌دست آورده‌ایم و قرارگاه‌های عملیاتی ما امروز در حوزه آموزش فعال هستند که با استفاده از موضوعات علمی، تهدیدات را رصد و راهکار‌های مقابله را پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه اجرای امورات پدافندی در سطوح محلی قابل انجام است و از مجموعه پدافند غیرعامل انتظارات بالایی داریم، تأکید کرد: دستگاه‌های گوناگون کشور باید در برابر تهدیدات مصون بمانند. کشور باید آماده باشد که این آمادگی مستلزم آموزش است و مسئله رصد و شناخت تهدیدات نوین باید مرتب مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: طرح جامع پدافند غیرعامل در استان‌ها تهیه و نهایی شده است و اجرای این طرح باید در برنامه سالانه دستگاه‌های کشور قرار گیرد.

سرلشکر باقری افزود: در مسئله افزایش دانش و توسعه آگاهی، مسئولان استانی وظایف سنگینی دارند و پیگیری این موضوعات نیز بر عهده ما است. نقش صدا و سیما در این زمینه حائز اهمیت است و البته نباید از ظرفیت فضای مجازی نیز غافل باشیم.

وی بیان کرد: مسئله نظارت بر نحوه اجرای دقیق قوانین نیز ضروری است و یکی از مشکلات ما در کشور این است که با وجود قوانین در مرحله اجرا با مشکل مواجه هستیم. توجه به اصول و الزامات پدافندی در طرح‌ها نیز موضوع مهمی محسوب می‌شود و ما باید قبل از تدوین طرح‌ها، از مشاوره استفاده کنیم تا طرح با رعایت الزامات پدافندی تدوین شود.

بسیاری از گرفتاری‌های ما از طریق تجهیزات وارداتی است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این زمینه ورود کرده‌اند و بسیاری از گرفتاری‌های ما از طریق تجهیزاتی است که از خارج خریداری می‌شود. طبیعی است که دشمن در این زمینه فعال شده است و آن‌ها روی قطعات وارداتی کار می‌کنند تا از آن به‌عنوان عاملی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کند و نمونه این کار را در موضوع هسته‌ای مشاهده کردیم؛ لذا باید بر توسعه بومی‌سازی امکانات تأکید کنیم.

سرلشکر باقری اظهار داشت: ما به دنبال خارج کردن مکان‌های حساس از شهر‌های پرجمعیت هستیم تا خدای ناکرده حادثه‌ای مثل انفجار بندر بیروت برای ما رخ ندهد و اگر هم رخ داد، تلفات زیادی نداشته باشد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پایان خاطرنشان کرد: نیرو‌های مسلح تمام‌قد برای کمک به سازمان پدافند غیرعامل ایستاده‌اند و ما آمادگی داریم تا تمام امکانات را برای خنثی کردن تهدیدات بسیج کنیم.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار