تلاش دشمن بعثی برای حفظ مناطق اشغال شده ایران

در پی قطعی شدن عملیات آزادسازی ایران در 8 آبان 1360 در محور سوسنگرد ـ بستان، تحرکات نیروهای دشمن در این محور افزایش یافت.
کد خبر: ۴۲۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲ - 29October 2020

تلاش دشمن بعثی برای حفظ مناطق اشغال شده ایرانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را در برمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

 بخش شانزدهم روزشمار را در ادامه می‌خوانید:

تداوم اشغال

«درپی قطعی شدن عملیات آینده ایران در محور سوسنگرد ـ بستان، تحرکات نیروهای خودی و دشمن در این محور افزایش یافت. [در] گزارش ارتش جمهوری اسلامی (در تاریخ 8 آبان 1360) درباره فعالیت‌های ارتش عراق در محور غرب سوسنگرد و جنوب کرخه‌کور نیز حاکی است:

«در وضعیت کلی دشمن تغییر عمده‌ای حاصل نشده است و دشمن کماکان به تقویت نیرو در منطقه غرب سوسنگرد و جنوب کرخه کور مشغول می‌باشد. دشمن هر شب سعی می‌کند به مدت یک ساعت مواضع یگان‌های لشکر [16 زرهی قزوین] به ویژه در غرب سوسنگرد را زیر آتش شدید خود قرار دهد تا بتواند حداکثر تلفات و ضایعات را به یگان‌ها وارد آورد و ازطرفی یگان‌های خودی را با اجرای چنین آتش‌هایی که شباهت زیادی به آتش تهیه دارد عادت داده و در یک فرصت مناسب تک خود را اجرا نماید.»

همچنین در این گزارش آمده است: «باتوجه به نقل وانتقالات اخیر دشمن در جبهه‌های سوسنگرد و جنوب کرخه‌کور، احتمالاً دشمن قصد دارد واحد احتیاط خود را در هویزه مستقر نماید. با نگرش به اینکه دشمن هر دو جبهه مذکور را به طور قابل ملاحظه‌ای تقویت نموده است، این تقویت ها اخیراً در این مناطق به دشمن این امکان را می‌دهد که در آینده برای حفظ موقعیت سیاسی و نظامی خود، در جبهه‌های مذکور برعلیه یگان‌های خودی تا شروع فصل بارندگی تک نماید.»

در ادامه گزارش آمده است: «برابر شناسایی انجام شده، افراد پیاده دشمن درحدود 200  الی 300 متری شمال کرخه‌کور واقع در مقابل پل حبانیه استقرار و خاکریزهای زیادی در عمق این مناطق احداث نموده‌اند. به نظر می‌رسد که دشمن قصد دارد پل حبانیه را به طور کامل تأمین نماید تا احتمالاً در موقعیت مناسب به منظور اجرای حمله به یگان‌های خودی، ادوات زرهی خود را از این پل عبور داده و همچنان سرپل را به طور کامل در دست داشته باشد.»

در پایان این گزارش ضمن اشاره به تقویت نیروهای دشمن آمده است: «دشمن همچنان مبادرت به اعزام گشتی‌های شناسایی در ساعات مختلف برای شناسایی به جلو مواضع یگان‌های خودی نموده و یادآوری می‌شود، دشمن اخیراً فعالیت گشت‌زنی خود در منطقه یگان‌های لشکر (16 زرهی قزوین) را افزایش داده است.»

در همین خصوص، گزارش نیروهای اطلاعاتی سپاه از محور حمیدیه حاکی از آن است که در طول دیروز و امروز، تحرکات ارتش عراق در محدوده پل قیصریه در امتداد کرخه‌نور و جاده قابل توجه بوده است. ارتش عراق علاوه براینکه در محورهای سوسنگرد و بستان تقویت نیرو و تحکیم خطوط پدافندی را به منظور کاهش آسیب در برابر حملات احتمالی ایران در دستور کار قرار داده است، این رویه را در محور حمیدیه با جدیت پیگیری می‌کند از همین رو، تیپ 49 پیاده لشکر 11 عراق در جنوب کرخه‌نور گسترش یافته و به تازگی تیپ 16 لشکر6 نیز به جای تیپ 43 لشکر 9 وارد منطقه جنوب کرخه‌نور شده است.

در 48 ساعت گذشته نیروهای عراقی مستقر در این منطقه تانک‌ها و نفربرهای خود را از پشت جاده جهاد سازندگی به سمت پل‌های دوم، سوم و چهارم انتقال داده‌اند و بخشی از این تانک‌ها را در سمت راست پل قیصریه مستقر کرده‌اند. علاوه براین، دشمن در جنوب و غرب قیصریه (در فاصله بین جاده جهاد سازندگی و رودخانه کرخه‌نور) درحال تکمیل خاکریزی است که در غرب قیصریه به طول 200 متر احداث کرده که این خاکریز با روستای قیصریه حدود 700 متر فاصله دارد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار