چهل‌سالگی سرو/ دفاع‌پرس از اهداف عملیات «فتح ۲» گزارش می‌دهد؛

انهدام تأسیسات صنعتی «سد دوکان» توسط رزمندگان قرارگاه رمضان

چهارم آبان ماه سال ۱۳۶۵ روزی بود که رزمندگان قرارگاه برون‌مرزی رمضان با اجرای عملیات «فتح ۲»، تأسیسات صنعتی و مرکز برق واقع در «سد دوکان» را منهدم کردند.
کد خبر: ۴۲۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۶ - 29October 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: جنگ تحمیلی که حدوداً دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد، در مقایسه با سایر جنگ‌های رخ داده در جهان از جهت فداکاری و از خودگذشتگی رزمندگان نه تنها زبان‌زد شده بود بلکه به عنوان الگویی برای سایر کشور‌های آزاده جهان قرار گرفت. چراکه رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس با دستان خالی نه تنها در مقابل دشمن بعثی بلکه به نوعی مقابل بیش از ۸۰ کشور دنیا قرار گرفتند، لذا کسب پیروزی و عقب راندن دشمن از مرز‌های کشور در این شرایط تعجب ملت‌های مختلف جهان را برانگیخت و رزمندگان به دلیل اینکه درک کرده بودند که مقابله با دشمن بعثی در آن روز‌ها در واقع دفاع از اسلام خواهد بود، بنابراین بر دشمن بعثی با شوق رسیدن به شهادت یورش می‌بردند.

اما جنگی که رژیم صدام علیه ملت ایران آغاز کرده بود، مملو از جنایت جنگی بود، چراکه به اذعان فرماندهان عراقی، رژیم صدام در دوران دفاع مقدس هرکجا که عرصه را به خود تنگ می‌دید دست به اقداماتی نظیر بمباران مناطق مسکونی و استفاده از بمب‌های ممنوعه می‌کرد. البته رزمندگان اسلام در پاسخ به این جنایت‌ها اقداماتی را انجام می‌دادند که انهدام تأسیسات صنعتی و نفتی کشور عراق از جمله آن‌ها بود که در طول جنگ از سوی یگان‌های سپاه و ارتش صورت می‌گرفت.

یکی از عملیات‌هایی که در سال ۱۳۶۵ اتفاقاً با هدف انهدام تأسیسات صنعتی دشمن بعثی به اجرا درآمد، عملیات «فتح ۲» بود که در آبان ماه آن سال طرح‌ریزی و با موفقیت اجرا شد.

انهدام تأسیسات صنعتی «سد دوکان» توسط رزمندگان قرارگاه رمضان

این عملیات در چهارن آبان ماه سال ۱۳۶۵ در محور جبهه شمالی جبهه و در محدوده شهر دوکان که در کردستان عراق واقع است، با هدف انتقام از دشمن بعثی و انهدام تأسیسات مهم آن‌ها در این محدوده اجرا شد. شهر دوکان از یک سو نزدیک شهر سردشت واقع است که اتفاقاً به دست دشمن بعثی بمباران شیمیایی نیز شد. در این شهر سد آبی قرار دارد که بخشی از آب موردنیاز دشمن را تأمین می‌کرد و رزمندگان برنامه داشتند تا مرکز تأسیساتی برق ۳۵۰ مگاواتی این سد را به‌طور کامل منهدم کنند.

از طرفی از آنجا که این سد بر روی بلندی‌های شرقی کردستان عراق واقع شده بود، دشمنان از این محدوده برای رصد تحرکات رزمندگان اسلام نیز استفاده می‌کردند و از این جهت، انهدام مواضع دشمن در سد دوکان اهمیت ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران داشت. بعد از این عملیات بود که نیرو‌های رژیم صدام دیگر نتوانستند از این منطقه بر تحرکات رزمندگان اشراف داشته باشند.

گفتنی است این عملیات از آنجا که به‌طور دقیق اجرا شد، با کمترین تلفات برخوردار بود، لذا این عملیات از این جهت نیز حائز اهمیت بود.

مسئولیت برگزاری عملیات مذکور به قرارگاه رمضان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که عملیات‌های برون‌مرزی را انجام می‌داد، سپرده شده بود، به‌طوری که نیرو‌های خودی علاوه بر مطالعات خود برای نحوه اجرای این عملیات، از اطلاعات معارضان کرد نیز نهایت استفاده را کردند. رزمندگان در عملیات فتح ۲ به اکثر اهداف خود دست پیدا کردند و تأسیسات صنعتی واقع در سد دوکان را به طور کامل منهدم کردند و حتی بعد از حدود دو سال از اجرای این عملیات، رزمندگان در قالب عملیات «بیت المقدس ۶» توانستند با تقویت سیستم پدافندی خود در این منطقه، سد دوکان را کاملاً تحت نظر خود بگیرند.

گزارش از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار