عراقچی دیدارش با علی اف را مثبت و سازنده خواند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدارش با علی اف رئیس جمهور آذربایجان را مثبت و سازنده خواند و گفت که طرح ابتکاری ایران را به وی معرفی کرده است.
کد خبر: ۴۲۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵ - 28October 2020

عراقچی دیدارش با علی اف را مثبت و سازنده خواندگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- آرش امیدوار؛ سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری آذربایجان و در سفری منطقه‌ای برای ارائه طرح ابتکاری ایران برای حل مناقشه قره باغ به باکو سفر کرده، پس از دیدار با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در توئیتی دیدار خود با رئیس جمهور آذربایجان را مثبت و سازنده توصیف کرد.

وی در این باره نوشت: ابتکار منطقه‌ای ایران برای کمک به پایان مناقشه قره باغ را امروز در یک ملاقات طولانی مثبت و سازنده به جناب آقای الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان معرفی کردم.

معاون سیاسی وزیر خارجه پیش از این و در بدو ورود به باکو، پایان دادن به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان و ترک مخاصمه و شروع گفتگو‌ها با کمک کشور‌های تاثیرگذار، کمک کننده و تضمین کننده صلح را از عناصر مهم در طرح ابتکاری ایران برای حل مناقشه قره باغ خواند.

عراقچی به منظور ارائه طرح ایران به طرف‌های درگیر و کشور‌های تاثیرگذار در مناقشه قره باغ سفرش به منطقه را از باکو آغاز کرد و قرار است به مسکو، ایروان و آنکارا نیز سفر کند.

بامداد یکشنبه ششم مهر ماه دور جدید درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شد و علیرغم چند توافق آتش بس هنوز درگیری‌ها بین دو کشور در جریان است.

جمهوری اسلامی ایران در این مدت تلاش‌های زیادی را برای توقف درگیری و برقراری آتش بس صورت داد و در همین خصوص ظریف در رایزنی‌های تلفنی با همتایان خود در این کشور آن‌ها را به خویشتنداری و توقف درگیری‌ها دعوت کرد. از سوی دیگر حسن روحانی نیز رایزنی‌های تلفنی را با رئیس جمهور آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با ابراز نگرانی از وقوع این درگیری‌ها و با اعلام اینکه از نزدیک این درگیری‌های نظامی را دنبال می‌کند، ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری، بر توقف درگیری‌ها و برقراری آتش بس و انجام گفتگو بین دو طرف درگیر تأکید و آمادگی خود را برای انجام گفتگو‌ها بین دو طرف اعلام کرد. علاوه بر این آنگونه که خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد طرحی را آماده کرد که با مشورت با هر دو طرف موضوع یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد.

ظریف دیروز اعلام کرد که این طرح تدوین و مورد تصویب مقامات عالی ایران قرار گرفته و قرار است با کشور‌های مذکور مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها