دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

وحدت امت اسلامی یک راهبرد است

حجت‌الاسلام شهریاری گفت: هفته وحدت که مقارن با ولادت مبارک حضرت رسول اکرم (ص) طراحی شده، فرصتی است تا مسلمانان بار دیگر بر صلح و دوستی، اخوت و برادری تأکید کنند.
کد خبر: ۴۲۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴ - 29October 2020

وحدت امت اسلامی یک راهبرد است نه تاکتیکبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی ضمن قدردانی از حضور میهمانان و تبریک پیشاپیش به مناسبت ایام ولادت رسول اکرم (ص) امام صادق (ع) و همچنین فرارسیدن هفته وحدت، یاد و خاطر درگذشتگان طلایه‌دار تقریب و وحدت ازجمله شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، آیت‌الله تسخیری، آیت الله سید هادی خسروشاهی، شیخ الاسلام، طوبی کرمانی و … را گرامی داشت.

وی با بیان اینکه تمایل مجمع تقریب به برگزاری حضوری کنفرانس وحدت بوده است ابراز امیدواری کرد، مباحث کنفرانس برای آزادی خواهان جهان مثمر ثمر و پر هیز از جنگ و منازعه و مشاجره و در نهایت صلح و سلام باشد.

دبیر کل مجمع تقریب گفت: کنفرانس وحدت سی و چهارم را در فعالیت‌های متعددی شروع کردیم که مایل هستم در این بخش آن فعالیت‌ها را به سمع و نظر شما برسانم.

حجت الاسلام شهریاری تصریح کرد: اینک جهان اسلام با تحولات سریع و پیچیده روبرو شده و بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت است؛ وحدت امت اسلامی از نظر ما نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد است که قرآن کریم آن را به عنوان شاخصی برای ما تعیین کرده است.

وی ادامه داد: معتقدیم ظرفیت‌های جهان اسلام ما را به این مهم رسانیده است و باید تلاش کنیم آن را حفظ کنیم و تأکید اصلی ما بر روی این امت واحده باشد، در عین حال باید توجه کنیم که دشمنان جهان اسلام و سرویس‌های اطلاعاتی همکارشان و به خصوص استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا با ایجاد نزاع، جنگ، ترور و تکفیر موجب تفرقه و گسست در جهان اسلام شوند و در آخرین حرکت شوم خود به تلاش برای عادی سازی روابط برخی کشور‌ها با رژیم اشغالگر صهیونیستی اقدام کردند.

وی خاطر نشان کرد: هفته وحدت که به ابتکار نظام جمهوری اسلامی از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول مقارن با ولادت مبارک حضرت رسول اکرم (ص) طراحی شده و با تأکید بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (قدس سره) بر وحدت اسلامی و با ابتکار آیت الله خامنه‌ای تداوم یافته، فرصتی است تا مسلمانان بار دیگر بر صلح و دوستی، اخوت و برادری، همدلی و همدردی، احترام و محبت به یکدیگر، رواداری اجتهاد مختلف در مذاهب و تأکید بر گفت‌وگوی عالمانه و عقلانی تأکید کنند.

شهریاری اظهار داشت: فرهیختگان گرامی ما به‌عنوان مجمع که وظیفه اصلی خود را با ترویج اصول و ارزش‌های اسلامی گره زده‌ایم در صدد هستیم گفتمان جدیدی را شکل دهیم و با کمک علما و نخبگان و فرهیختگان جهان از جنگ، تنازع، تعصبات کور، افراطی‌گری و توهین به مقدسات پیشگیری کنیم و توطئه شوم دشمنان را در این موارد آشکار کنیم.

وی ادامه داد: امسال در شرایطی که امکان سفر و ملاقات حضوری فراهم نشد، تلاش کردیم تا با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی کنفرانس سی و چهارم را با شکوه‌تر از گذشته برگزار کنیم و خوشبختانه موفق شدیم در هفت فعالیت مختلف کنفرانس سی و چهارم را طراحی و مدیریت کنیم.

شهریاری افزود: در اولین فعالیت بیش از ۱۶۱ سخنران خارجی از ۳۶ کشور جهان و ۹۲ سخنران داخلی از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام و صاحبنظران حوزه وحدت و تقریب موافقت خود را برای حضور در این کنفرانس اعلام کردند و در موضوعات مورد نظر خودشان که اهم مشکلات و مسائل حال حاضر جهان اسلام است به سخنرانی خواهند پرداخت و پیش‌بینی می‌کنیم که جمع سخنرانان در این هفته به حدود ۳۵۰ سخنرانی برسد.

وی اضافه کرد: دومین فعالیت که به ابتکار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال جاری شکل گرفته است، علاوه بر سخنرانی پیرامون مسائل جاری جهان اسلام فراخوان مقاله با عنوان «همکاری‌های اسلامی در مواجهه با مصائب و بلایا» در هفت محور اصلی و ۵۵ محور فرعی اعلام گردید؛ محصول این فعالیت به صورت فهرست مقالات نگارش یافته در طول هفته وحدت است و خلاصه مقالات و اصل مقالات پس از آن انتشار خواهد یافت که محور‌های آن عبارتند از مبانی و چالش‌های دینی و معنوی در مواجهه با بلایا و مصائب، ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب، نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب، نقش رسانه‌ها در آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ تعاون در هنگام در هنگام ابتلای به بلایا و مصائب، تهدید‌ها و فرصت‌های فضای مجازی در عصر کرونا برای جوامع اسلامی، جهان پساکرونا و سناریو‌های جدید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام و چالش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا. در این محور رژیم صهیونیستی را هم همچون کرونا یکی از مصیبت‌های جاری جهان اسلام تلقی کردیم و به عنوان محوری در ذیل محور هفتم از آن یاد کردیم.

حجت الاسلام شهریاری گفت: تاکنون تعداد قابل ملاحظه‌ای مقاله نگارش یافته به دبیرخانه کنفرانس رسیده و برای این کنفرانس درجه اعتبار ISI برای مقالات در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به دیگر فعالیت‌های مجمع تقریب در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی به شرح زیر اشاره کرد:

میزگردی با عنوان «خیانت قرن به آرمان‌های فلسطین: نقش محور مقاومت در خنثی سازی تأثیرات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی» برگزار خواهد شد.
تنظیم میزگردی با عنوان «نقش سردار اسلام حاج قاسم سلیمانی در وحدت و امنیت جهان اسلام»
رونمایی از انتشار کتاب «فلسطین فی وجدان علما الاسلام» و کتاب «فقه مقارن جلد دوم»
رونمایی از دو فعالیت رسانه‌ای یکی رادیو وحدت روی موج ۵و۹۵
پایگاه اطلاع رسانی «ویکی وحدت»: این پایگاه عمدتاً متصدی جمع آوری همه اطلاعات پیرامون کشور‌های اسلامی و وحدت در جهان اسلام و تقریب مذاهب اسلامی و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تراز اول و مهم جهان اسلام است که فاز اول آن با ۱۰۰۰ مقاله در هفته وحدت افتتاح می‌شود.

برگزاری چهار نشست علمی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه:

۱. رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی
۲. تعامل دانشگاهی و ارتقای نظام حمایت حقوقی و وکالتی و ارتقای زیر ساخت‌های فناوری و نقش آن در وحدت جهان اسلام
۳. همکاری کشور‌های اسلامی در تقویت و توسعه حکمرانی تعالی گرا
۴. ایجاد ظریفت تعاون جوامع اسلامی در مدیریت بحران‌های بین المللی
دبیر کل مجمع تقریب در پایان گفت: امیدواریم این حرکت سازنده که به کمک شما علما و فرهیختگان جهان اسلام صورت گرفته است مورد پسند خداوند متعال واقع شود و خوشنودی حضرت پیامبر (ص) فراهم آورد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها